خانه | نقد و بررسی | نقد | من نیز در آرکادیا هستم به هنربانی هوفر حقیقی

نقد نمایشگاه

من نیز در آرکادیا هستم به هنربانی هوفر حقیقی

نقدی بر نمایشگاه من نیز در آرکادیا هستم  | هنربان هوفر حقیقی
گالری باوان
مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم مریم روشن‌فکر

نمایشگاه هوفر حقیقی گالری باوان

در جستجوی آرکادیای از دست رفته

رابطه انسان با جهان پیرامونش موضوع چالش‌‎های فلسفی عمیقی برای او بوده است. زمان، تاریخ و واقعیت که در بستر مکان جسمیت می‌یابند و انسان که دربرابر همه این مفاهیم گنگ، در دو جایگاه متمایز سوژه و ابژه قرار می‌گیرد، گاه او خالق همه اینهاست و گاه مخلوق.

نمایشگاه هوفر حقیقی گالری باوان

نگارخانه باوان که به تازگی گشایش یافته و اینک دومین نمایشگاه خود را به تماشا گذاشته است میزبان نمایشگاهی است به هنربانی هوفر حقیقی از ده مجموعه عکس، حقیقی عنوان «من نیز در آرکادیا هستم» را برای این مجموعه برگزیده است که عنوان یکی از تابلوهای پوسن نقاش شهیر فرانسوی است، پوسن در این تابلو تصویری از آرمانشهر ارائه داده است، اما نگاه حقیقی به این نمایشگاه حاصل چالشی است مابین ذهنیت و عینت زندگی انسان و مفهوم آرمانشهر. در واقع او با گردآوری و کنار هم گذاشتن این مجموعه‌ها سعی دارد پاسخی بیابد برای توضیح تناقض واقعیت زیستی و واقعیت آرمانی انسان معاصر که عکس را اختراع کرد به مثابه ابزاری برای ضبط و بازخوانی واقعیت و شاید قرار بود که عکس‌ها همچون نقاشی پوسن سندی باشند بر تحقق آرامانشهر، اما شکاف آنجا رخ نمود که عکس‌ها درست برعکس عمل کردند.

نمایشگاه هوفر حقیقی گالری باوان

در واقع حقیقی بر این چالش که برخاسته از افتادن فاصله بین معنا و واقعیت است دست می‌گذارد. او مهاجرت معنا به ساحت ذهن و دوری ناگزیر آن از واقعیت را که در عکاسی متجلی می‌شود دستمایه این نمایشگاه قرار داده.

نمایشگاه هوفر حقیقی گالری باوان

این نمایشگاه اما به زبان ساده‌تر پیرامون دو سوژه اصلی می‌چرخد، ۱ زمان و ۲ مکان و آن‌ها هردو زیر مجموعه تصویر ذهنی انسان از آرامانشهر قرار می‌گیرند که آن نیز ذیل معنای واقعیت مورد بررسی واقع شده و آرمان شهر نماد فروریختن ذهنی انسان یا به عبارتی چالش ذهن انسان با واقعیت است یا آرمان است با واقعیت. در واقع می‌توان گفت این نمایشگاه گردآوریِ مواجهه با زمان و مکان است که توسط این ۱۰ نفر تفسیر شده. در واقع هنربان سعی کرده تصاویری از آرمانشهر را  از دریچه ده ذهن مختلف گردآوری کند. در این نمایشگاه مکان، موضوع ظاهر و زمان، موضوع باطن است به طوری که حضور مکان در بیشتر آثار نمایشگاه دیده می‌شود، و زمان در لایه‌های درونی‌تر بروز می‌کند.

 

نمایشگاه هوفر حقیقی گالری باوان

نکته اینجاست که کیفیتی دوگانه بر آثار نمایشگاه سایه افکنده، بعضی از آثار دارای عمق بیشتری هستند و بعضی کمتر. آنها که کم‌عمق‌تر هستند تکرار فرم زیبا و قالب یک ژانر عکاسانه پیشینی هستند اما در گروه دیگر سعی بر این است که در آثار خود حضور پیدا کنند یعنی برخاسته از واقعیت ذهنی عکاس و تقابل آن با واقعیت زیستی‌اش باشند درحالیکه در گروه اول ما با بازخوانی صورت یک گونه عکاسی مواجه‌ایم که خارج از کارماده عکس و بستر و متن نظری عکاسی دارای اعتبار نیست به عبارتی ربطی به واقعیت ذهنی و تجربه زیست عکاس ندارد در واقع در این مجموعه‌ها عکاس یک جعبه‌ی توخالی است که تصویری را از جایی گرفته و با عبور از عدسی خود در جایی دیگر بازتاب می‌دهد در حالیکه در گروه دوم در میانه این دو عدسی یعنی عدسی ورودی و خروجی ماشین پیچیده‌ای از هضم و جذب وجود دارد که چیزی را دریافت کرده و چیز دیگری را باز می‌تاباند یعنی واقعیت بیرون را دریافت کرده و تصویر، چیدمان یا عکس را تولید می‌کند. در حالی که در گروه اول ورودی عکس و خروجی نیز عکس است. هرچند حقیقی با نوشته‌ی کوتاهی که بر هر مجموعه نگاشته سعی در تفسیر آن دارد، اما مجموعه‌هایی مانند بدون عنوان اثر البرز کاظمی و عمومی خصوصی اثر سمانه غلامنژاد را به سختی بتوان خارج ازگفتمان نمایشی عکاسی خوانش کرد.

نمایشگاه هوفر حقیقی گالری باوان

در صورتی که در باقی آثار مخاطب در کنار آنچه به عنوان کارماده و فن افزار عکس ارائه شده نگاهی نیز به درون موقعیت ذهنی عکاس می‌اندازد و مختصات قرارگیری او را نسبت به موضوع زمانی- مکانی آرامنشهر تشخیص می دهد. در واقع گروه دوم درون اندیشه خود را به واسطه عکس بازتاب می‌دهند حال آنکه در گروه اول این خود تصاویر هستند که بار دیگر ارائه شده‌اند و فاصله آنها با یک اندیشه و ذهن انسانی به عکاس قبلی باز می‌گردد.
نکته ای که نباید از کنار آن به سادگی گذشت این است که نمایشگاه حقیقی توسط متون پشتیبانی می‌شود، در ارائه مرتب است و از نظر اندیشه و فکر منسجم  و این کار راحتی نیست که شما مجموعه‌های مختلفی را دور هم جمع کنید به نحوی که همه از یک چیز سخن بگویند یا گفتمان موثری را پیرامون یک موضوع شکل دهند، اما باید گفت انتخاب او در این زمینه موفقیت آمیز است، تک تک مجموعه‌های انتخابی سخنان بسیار دیگری را بر می‌انگیزد، همانند آثار چالش برانگیز سیاوش نقشبندی، آثار منسجم و استوار لیلا کیوان که با بیانی مستقیم موضوعی ساده و عمیق مانند خطای ادراکی را توضیح می‌دهند یا مجموعه طنزآمیز و تلخ محمدرضانوربخش که افول روح به امر تنانه را با زهرخندی در کنار افول فرهنگ و ادبیات قرار می‌دهد.

نمایشگاه هوفر حقیقی گالری باوان

نمایشگاه هوفر حقیقی گالری باوان

نمایشگاه هوفر حقیقی گالری باوان

نمایشگاه هوفر حقیقی گالری باوان

نقدهای دیگر به همین قلم:

نقدی بر نمایشگاه مرجعیت نامتقارن پرهام تقی‌اف

مرجعیت نامتقارن پرهام تقی‌اف

نقدی بر نمایشگاه مرجعیت نامتقارن پرهام تقی‌اف مرز مشترک تصویر و تاریخ گالری اعتماد نگارستان مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم مریم روشن‌فکر پرهام تقی‌اف از شگفتی‌های عکاسی امروز ایران است. او جزو معدود عکاسانی است که هم در بعد فنی هم هنری حرف‌های جدی برای گفتن دارد. او را می‌توان هم در حوزه عکاسان و …

۰ comments

نقد عکس فائزه قجاوند گالری ایده

یادداشتی بر سکوت فائزه قجاوند در گالری ایده

یادداشتی بر سکوت فائزه قجاوند در گالری ایده نقد نمایشگاه مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم مریم روشن‌فکر افلاطون جزو اولین کسانی بود که هنر را به مراتب متعددی تقسیم کرد و هر یک را به نوع خود ارزش گذاری نمود. پوئسیس یکی از این گونه‌ها است که به معنی شاعرانگی ست این واژه در لغت …

۰ comments

نقد نمایشگاه گل آرا جهانیان گالری اَ

قطعه‌های عمیقا انسانیِ گل‌آرا جهانیان در گالری اُ

قطعه‌های عمیقا انسانیِ گل‌آرا جهانیان گالری اُ مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم مریم روشن‌فکر عکاسی اسنپ شات یا عکاسی فوری که از سنت عکاسی خانوادگی و عکس یادگاری آمده زیبایی شناسی جدیدی را به عکاسی افزود، تصویر خالصانه وبی‌پرده که در زمان بحران واقعیت و مورد هجمه واقع شدن استنادی بودن عکس به عکاسی لحظه‌نگار …

۰ comments

نقد نمایشگاه نئوتوپوگرافی در گالری راه ابریشم

زمین نگاری نو و چشم اندازهای پیش رو

زمین نگاری نو و چشم اندازهای پیش رو نقدی بر نمایشگاه چشم اندازهای پیش رو گالری راه ابریشم مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم مریم روشن‌فکر زمین نگاری نو  از گونه‌های مهم عکاسی پس از دهه ۱۹۶۰ است، زمانی که عکاسی متوجه شد باید جایی میانه‌ی عکاسی خبری و منظره نگاری کلاسیک بایستد. عکاسان شروع کردند …

۰ comments

توپوس گالری ویستا

توپوس با چاشنی واقعیت در گالری ویستا

توپوس با چاشنی واقعیت در گالری ویستا نقدی بر نمایشگاه توپوس/ ساختن/ سکونت مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم مریم روشن‌فکر توپوس شهر یا سکونتگاه و واژه ای از ریشه یونانی است، جایی که انسان‌ها گرد هم می‌آیند و جایگاهی برای سکونت خود برقرار می‌کنند. این مکان ساختنی است و بقای انسان و شکل‌‌گیری تمدن او …

۰ comments

جیانگ‌پینگ‌هه خانه هنرمندان

جیانگ‌پینگ‌هه، طراحی برای تمام فصول

جیانگ‌پینگ‌هه، طراحی برای تمام فصول یادداشتی بر آثار هنرمند چینی در خانه هنرمندان ایران مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم مریم روشن‌فکر مراسم چهاردهمین سالگرد درگذشت مرتضی ممیز، گرافیست، طراح و تصویرگر برجسته ایرانی جمعه ۲۴ آبان در خانه هنرمندان ایران برگزار شد. این مراسم  همراه بود با معرفی و سخنرانی هنرمندی میهمان از آلمان. آقای …

۰ comments

گوشه‌های مژگان خادمی‌راد در گالری ژینوس

گوشه‌های مژگان خادمی راد در گالری ژینوس گالری ژینوس مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم مریم روشن‌فکر پیتر وولن نظریه پرداز انگلیسی در مقاله‌ای پیرامون عکاسی با عنوان «آتش و یخ» به دلالت‌های نشانه‌ای عکاسی می‌پردازد و عکس‌های هنری و اکثر عکس‌های مستند را دلالت بر «وضعیت» می‌شمارد. این وضعیت که او از آن صحبت می‌کند، …

۰ comments

نقد نمایشگاه مهرداد فتحی

زخم‌های بی التیام در امتداد مفهوم فرهنگ

زخم‌های بی التیام در امتداد مفهوم فرهنگ نقدی بر نمایشگاه مهرداد فتحی در گالری تم مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم مریم روشن‌فکر فرهنگ، مفهومی چند لایه و غیر خطی است و نخستین کسی که تعریفی جامع و خارج از چهارچوب واژه از آن ارائه کرد مردم‌شناس انگلیسی ادوارد بانت تایلور[۱] بود.  دکتر داریوش آشوری در …

۰ comments

نقد نمایشگاه لیلا سیبر در گالری ژاله

شعر و آنچه به جا مانده است در آثار لیلا سیبر

شعر و آنچه به جا مانده است در آثار لیلا سیبر نقدی بر نمایشگاه لیلا سیبر در گالری ژاله مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم مریم روشن‌فکر جستجوی شعر در انسان و شرق اسرار آمیز شرق جایگاه افسانه‌ها است، ادوارد سعید در کتاب ارزشمند شرق شناسی می گوید: « اصطلاح مشرق زمین تقریبا یک بدعت اروپایی …

۰ comments

ساسان ابری گالری محسن

روزگرد گالری محسن در آثار ساسان ابری

روزگردِ ساسان ابری در گالری محسن نقد نمایشگاه  مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم مریم روشن‌فکر فرم و کارماده در همه گونه‌های اثر هنری اولین سطح و مدخل ورودی مخاطب به اثر است. این فرم است که مانند چراغ راهنمایی جهت ورود را تعریف می‌کند و فرصتی است که مخاطب سرنخ‌های اصلی از محتوا و مفهوم اثر را …

۰ comments

نمایشگاه مهسا کریمی زاده در گالری ایرانشهر

دیدار با آشنای ابدی ازلی انسان در شکوه رنج مهسا کریمی‌زاده

دیدار با آشنای ابدی ازلی انسان در شکوه رنج مهسا کریمی‌زاده نقدی بر نمایشگاه شکوه رنج مهسا کریمی زاده گالری ایرانشهر مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم مریم روشن‌فکر   فضا در هنرهای تجسمی یک کیفیت مهم است، کیفیتی که مکان و زمان و عناصر و اشیاء را در اثر هنری به یکدیگر متصل می‌کند. فضا …

۰ comments

کرم خراط گالری راه ابریشم

کرم خراط | روایتی از بابک کاظمی و پرگل عینالو

روایت گالری راه ابریشم از کرم خراط و پوسیدگی درون نقدی بر نمایشگاه کرم خراط بابک کاظمی و پرگل عینالو گالری راه ابریشم مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم مریم روشن‌فکر کرم خراط آفتی گیاهی است که به درختان مختلف آسیب می‌زند، این کرم تا مدتی حدود دو سال در درون تنه درخت می‌ماند و از درون آن را …

۰ comments

نقد نمایشگاه صعود شروین امدادیان

تصاویری از رنج و لذت در صعود شروین امدادیان

تصاویری از رنج و لذت در صعود شروین امدادیان نگاهی به مجموعه عکس‌های «صعود»، شروین امدادیان گالری ای جی مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم مریم روشن‌فکر  در دل مناظری بکر و تصاویری زیبا از قله‌هایی که این سرزمین کوهستانی و یکه را پوشانده‌اند، در وصف صعود و آرامش و خلسه‌ی ارتفاع، جایی که آسمان به …

۰ comments

نقد نمایشگاه استعداد در گالری ای.جی

خیال‌انگیز یا بیان‌گر، در نمایش استعداد شاهین دانشفر و آرش قاضی

خیال‌انگیز یا بیان‌گر، در نمایش استعداد شاهین دانشفر و آرش قاضی یادداشتی بر نمایشگاه «استعداد» در گالری «ای.جی» مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم مریم روشن‌فکر از نظر من آن‌چه عکاسی به ارمغان آورده است، امکان پیشرفته‌ای در حیطه‌ی دیداری است که فاصله‌ی تصویر و تصور را کوتاه می‌کند. فاصله‌ای که در رسانه‌های دیگر تصویری، …

۰ comments

امیرحسین شایگان گالری والی

«نامرئی‌ها» سه هزار بار به طبیعت نزدیک‌ترند

«نامرئی‌ها» سه هزار بار به طبیعت نزدیک‌ترند نقدی بر نمایشگاه «نامرئی‌ها» مجموعه عکس امیرحسین شایگان مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم مریم روش‌فکر در عصر اولین جمعه‌ی مردادماه، گالری «والی» میزبان نمایشگاهی از آثار هنرمند جوان، «امیرحسین شایگان»، است. مجموعه‌ی عکسی با عنوان «نامرئی‌ها» که در ابعاد متنوع و سیاه‌وسفید به تماشا گذاشته شده است. شایگان متولد …

۰ comments

یادواره کیارستمی در مرکز نبشی

چند روزی در میان مرکز نبشی و یادواره‌ی عباس کیارستمی

چند روزی در میان مرکز نبشی و یادواره‌ی عباس کیارستمی نقدی بر نمایشگاه «چند روزی در میان مرکز نبشی» یادواره‌ی عباس کیارستمی آوام مگ: به قلم مریم روش‌فکر چند روزی است که دومین نمایشگاهی که «پرهام دیده‌ور»، به یادبود عباس کیارستمی، گردآوری کرده، در حال برگزاری است. نمایشگاهی از هفتاد‌و‌نه عکاس به مناسبت هفتاد‌و‌نهمین سالروز …

۰ comments

نمایشگاه «دو شهر» - نگارخانه‌ی دانشگاه هنر

تهران از نگاه دانشجویان ایرانی و آلمانی در نگارخانه‌ی دانشگاه هنر

تهران از نگاه دانشجویان ایرانی و آلمانی نگاهی به نمایشگاه «دو شهر» در نگارخانه‌ی دانشگاه هنر به همت دکتر «محمد مترجم‌زاده» و پروفسور «یورگ وینده» آوام مگ: به قلم مریم روشن‌فکر «دو شهر»، عنوان نمایشگاهی است که حاصل بخشی از برنامه‌ی سه‌ساله‌ی تبادل دانشگاهی بین گروه عکاسی دانشگاه هنر و دانشگاه دورتموند بوده که با حمایت …

۰ comments

یحیی دهقانپور گالری آران

یحیی دهقانپور | بازیابیِ ارزشِ عکاسی‌شدن

بازیابیِ ارزشِ عکاسی‌شدن نقدی بر نمایشگاه «بهاریه‌»‌ی یحیی دهقانپور | گالری پروژه‌های آران آوام مگ: به قلم مریم روشن‌فکر عکاسیِ هنری در ایران تاریخی سردرگم و ناشناخته دارد که تاکنون سامانی به آن داده نشده ‌است، اما از میان نام‌هایی که بی‌شک در روند شکل‌گیری و بالیدن آن مؤثر بوده‌اند، یحیی دهقانپور یکی از مؤثرترین …

۲ comments

آرش بهرامی گالری اعتماد نگارستان

یادداشتی بر نمایشگاه آرش بهرامی در گالری اعتماد نگارستان

یادداشتی بر نمایشگاه آرش بهرامی در گالری اعتماد نگارستان هنر سیلوئت بدوی آوام مگ: به قلم مریم روشن‌فکر در اولین هفته‌ی آغاز به کار گالری‌ها در سال جدید، سالن گالری اعتماد در باغ‌موزه‌ی نگارستانِ تهران میزبان آثار آرش بهرامی است، هنرمندی که زیست‌گرایی و زیست‌هراسی را نقطه‌ی عزیمتِ فکریِ نمایشگاهِ خود قرار داده ‌است. این …

۰ comments

مریم روشنفکر منتقد

پرونده نقد نمایشگاه‌های سال ۹۷ به قلم مریم روشن‌فکر

پرونده نقد نمایشگاه‌های سال ۹۷ به قلم مریم روشن‌فکر در این پرونده مروری داریم بر نقد نمایشگاه‌هایی که مریم روشن‌فکر در سال ۹۷ نگاشته است که مشتمل بر ۲۶ نقد است که قریب به اتفاق آن در حیطه‌ی عکاسی، نقاشی و چیدمان نوشته شده است. مریم روشن‌فکر از منتقدان برنامه‌ی هنرنامه، پر مخاطب‌ترین رویداد تخصصی …

۰ comments

نوشته‌های پیشنهادی

نقد نمایشگاه پوریا پرهیزکار گالری هما

پوریا پرهیزکار | رنگی به منطقِ خاکستریِ زیستن

اشعار کوتاهی به نثر | نقدی بر نمایشگاه پوریا پرهیزکار گالری هما مجله هنرهای تجسمی ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مزایای عضویت در خبرنامه آوام‌مگ را میدانید؟
دریافت بهترین مطالب وب سایت آوام مگ
ما هم از اسپم متنفریم و مطمئن باشد مشخصات شما امن خواهد بود.