همه‌چیز را کمی امتحان کن | گریسون پری کیست؟

پرونده‌ی معرفی هنرمندان چند مدیایی
قسمت اول: گریسون پری Grayson Perry
مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم سارا بافتی‌زاده


معرفی هنرمندان چند مدیایی گریسون پری

همه‌چیز را کمی امتحان کن

«گریسون پری»، هنرمند انگلیسی، متولد 1960 است. او هنرمندی است که در زمینه‌های مختلف از جمله: سفالگری به شیوه‌ی سنتی، بافت (دیجیتال)، پرده‌های نقش‌باف روایی، گلدوزی و نساجی، نقاشی، چاپ، تصویرسازی، نویسندگی، اجرای رسانه‌ای و هم‌چنین در سمت استادی دانشگاه فعالیت دارد. او در سال 2003 موفق به دریافت جایزه‌ی «ترنر»، معتبرترین جایزه‌ی معاصر بریتانیا، شد.

معرفی هنرمندان چند مدیایی گریسون پری
Grayson Perry photographed in his studio in Islington, north London, in November 2013. Photo Kate Peters

او کتاب می‌نویسد، مجموعه‌های تلویزیونی می‌سازد، سخنرانی می‌کند و یک مُناظره‌کننده‌ی مشهور است؛ کارهای او مملو از نمادهای شوخ‌طبعانه و گزنده است که زندگی مدرن، عادات و ارزش‌های ما را مورد پرسش قرار می‌دهند.

معرفی هنرمندان چند مدیایی گریسون پری

بی‌تردید گریسون پِری، هنرمندی است که آثارش بازتاباب‌دهنده‌ی مسائل دنیای امروز است که با نگاهی طنزآمیز، اما انتقادی به شیوه‌ای هوشمندانه و البته هنرمندانه، به مسائل مختلف اشاره می‌کند؛ مسائلی که انسان امروز را به فکر فرو می‌برد و بر زندگی و آینده‌ی مردم جهان، تأثیر می‌گذارند.

معرفی هنرمندان چند مدیایی گریسون پری

گریسون می‌گوید: «به موزه می‌روم، کاری را انتخاب و کپی می‌کنم و در خلقش کمی اشتباه می‌کنم؛ در نتیجه چیزی تازه می‌سازم که نگران اصالت آن نیستم.»

معرفی هنرمندان چند مدیایی گریسون پری

گلدان‌های پری، در نگاه اول شبیه سفال‌های سنتی و کلاسیک هستند؛ اما با نگاهی دقیق‌تر به آن‌ها، بیانیه‌های تحریک‌آمیز، مضامینی از مجلات زرد آشکار می‌شود. تاپستری‌ها هم قصه‌های دوران مدرن هستند که در سفرهای تحقیقاتی‌اش برای ساخت برنامه‌های تلویزیونی‌ گردآوری شده‌اند.

معرفی هنرمندان چند مدیایی گریسون پری

این هنرمند در سال 2007  نمایشگاهی از هنر زندانیان و مجرمان سابق با عنوان Insider Art در انستیتوی هنرهای معاصر توسط Koestler Trust ارائه کرد؛ خیریه‌ای که باعث ارتقاء هنر به‌عنوان توان‌بخشی در زندان‌ها، مؤسسات مجرمان جوان و بخش روان‌پزشکی می‌شود.

معرفی هنرمندان چند مدیایی گریسون پری

گریسون، از  سال 2010 با همسرش، «فیلیپا پری»؛ نویسنده و روان‌درمانگر، ازدواج کرد و دختری به‌ نام «فلورانس» دارند؛ او اکنون در لندن زندگی و فعالیت دارد؛ تنها و بدون دستیار کار می‌کند  و درعین‌حال از هنرمندان پرکار است.  او می‌گوید: «من وسواس کنترل کیفیت دارم؛ باید کارهای اشتباه را به درست‌ترین شکل خود انجام دهم.»

معرفی هنرمندان چند مدیایی گریسون پری

گریسون پری، به ‌دلیل پرداختن به مضامین جهان‌شمولی مانند: هویت و دنیای مدرن، یکی از جذاب‌ترین هنرمندان بریتانیایی محسوب می‌شود.

در ایران از این هنرمند کتابی به‌عنوان «بازارگرمی در هنر» به چاپ رسیده که راهنمایی است برای درک بهتر هنر معاصر با گفتاری ساده و همه‌فهم؛ او در این کتاب درباره‌ی مسائلی صحبت می‌کند که ذهن مخاطبِ عامِ هنر معاصر را به خود مشغول می‌دارد.

معرفی هنرمندان چند مدیایی گریسون پری

منابع:

https://en.wikipedia.org/wiki/Grayson_Perry

https://www.saatchigallery.com/artists/grayson_perry.htm

https://www.castlegatehouse.co.uk/pottery-for-sale

http://www.artnet.com/artists/grayson-perry/

https://shahreketabonline.com/products/46/263718/%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1%DA%AF%D8%B1%D9%85%DB%8C_%D8%AF%D8%B1_%D9%87%D9%86%D8%B1

نویسنده