خانه | عکاسی | مواجهه‌ی دانشجویان فرهاد سلیمانی در گالری تم

نقد نمایشگاه

مواجهه‌ی دانشجویان فرهاد سلیمانی در گالری تم

نقدی بر نمایشگاه گروهی عکس آثار دانشجویان فرهاد سلیمانی
گالری تم
مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم مریم روشن‌فکر

نقد نمایشگاه گروهی عکس در گالری تم

مجموعه‌های دانشجویی در جایگاه خود اغلب دارای مزایا و معایب خاص خود هستند، از جمله مزایای این آثار طراوت، بی‌پروایی و جسارتی است که بعدتر در آثار حرفه‌ای به دلیل آگاهی به ملاحظات بسیار کمتر دیده می‌شود.

فرهاد سلیمانی استاد با سابقه دانشگاه هنر تهران است و اینک مجموعه‌ای از آثار پنج دانشجوی خود در رشته عکاسی را به صورت نمایشگاهی با عنوان «مواجهه» در نگارخانه تم به تماشا گذاشته‌است. این آثار حاصل سه ماه عکاسی است و به زوایا و دغدغه‌های شخصی داخلی و بیرونی این عکاسان جوان پرداخته.

نقد نمایشگاه گروهی عکس در گالری تم

اغلب آثار برآمده از عنوان مواجهه هستند، به این معنی که نشانگر مواجهه هر فرد با موضوعی است که در تمام آثار موضوعی بیرونی است، خانواده، مسجد، پایانه مسافربری، خوابگاه و شهر. از برجستگی‌های موجود در آثار توجه به فرم و وفاداری به عکاسی «درست» است که آنگاه که در مجموعه مرجان اخوان با عنوان «خانواده آرمانی» از حوزه دوربین استاندارد خارج می‌شود، موفق می‌شود با استفاده از ویژگی دوربین سوزنی (پین هول) که فاقد لنز است و نور از روزنه‌ای به باریکی سر سوزن بر یک صفحه حساس می‌تابد، تصویری مات به وجود آورد که به او کمک می‌کند علاوه بر انتقال حس خود از مفهوم خانواده که مات و گنگ است به آن مفهومی غیر شفاف و بدون قطعیت بدهد که در برابر واژه آرمانی می‌ایستد و به آن کنایه می‎زند.

نقد نمایشگاه گروهی عکس در گالری تم
مرجان اخوان

و یا در آثار محمدرضاشاکری چشم تیزبین او برای تشخیص تضادها، رنگ‌ها و عناصر بصری و چیدمان آن در قاب به او کمک کرده تا به اشیاء داخل قابش شخصیت بدهد. مجموعه مفصل او با موضوع استراحت‌گاه برپایه تجربه مستمر او به عنوان یک مسافر دائمی در پایانه غرب تهران بنا شده و سوژه آن اتوبوس‌های در حال استراحت و افراد و عناصری است که آن را احاطه کرده، از قالیچه‌های کف راهروها گرفته تا راننده و شاگردانی که در جعبه آن دراز کشیده و به خواب رفته‌اند. او اشیاء درون قاب را با توجهی خاص نگریسته است به نحوی که در مقابل چشمان بیننده جان می‌گیرند و به سخن در می‌آیند.

نقد نمایشگاه گروهی عکس در گالری تم
محمدرضا شاکری

در آثار علیرضا میرزائی نیز مواجهه با صورت دوگانه و متناقض خوابگاه پیش چشم مخاطب قرار داده شده، از کثیفی و به هم ریختگی مرسوم تا دورهم بودن‌ها و فضایی که زندگی در آن تجربه‌ای منحصر به فرد از زندگی اجتماعی است، همه این تناقض در عکسی که از یک احتمالن دانشجوی نقاشی گرفته شده به خوبی مشخص است، پسری که بر روی یک صندلی نشسته لباس راحتی و دمپایی به پا دارد و متفکرانه به یک نقاشی در حال کار خیره شده که روی زمین پهن شده‌است. حالت متفکر او بیشتر به بهت نزدیک است و درحالیکه وسایل نقاشی در گوشه‌ای از قاب دیده ‌می‌شوند گویی نقاش در جای دیگری در بهتی بی‌پایان و در تعامل با نقاشی روی زمین به سر می‌برد.

نقد نمایشگاه گروهی عکس در گالری تم
علیرضا میرزایی
نقد نمایشگاه گروهی عکس در گالری تم
علیرضا میرزایی

در این مجموعه می‌توان در حرکت، جلو و عقب رفتن‌ها، بازی با عمق و شکستن و ترکیب قاب‌های تو در تو و هرجا که لازم بوده صراحت و نگاهی مستقیم عکاسی را دید که نگاه و فکرش را با هم هماهنگ کرده و همانگونه که در گزاره خود آورده جستجوی هارمونی را شکل داده‌است.

دو مجموعه دیگرمتعلق به مهشید عطایی و جمال غیاث بیگی است، غیاث بیگی مجموعه‌ای با عنوان بازمانده را ارائه داده‌است که نشان دهنده نگاه نوستالژیک او به فضاهای شهری است که در نوردهی بالا بسیار ساکن و فراموش شده به نظر می‌رسند و عطایی به تیپ نگاری مساجد شهری پرداخته که نمای آن به واسطه بی‌سامانی عمومی شهر از هویت خود خارج شده‌اند.

نقد نمایشگاه گروهی عکس در گالری تم
مهشید عطایی
نقد نمایشگاه گروهی عکس در گالری تم
جمال غیاث بیگی

آثار این نمایشگاه همگی مجموعه‌هایی منسجم را تشکیل می‌دهند که به خوبی ارائه شده‌اند، هر مجموعه دارای توضیحات و گزاره‌ است و به طور عمومی از آن بخشی که از جمله معایب آثار دانشجویی است عبور می‌کند. همچنین انسجام و مجموعه بودن و تلاش برای روایت تجربه زیست فردی به جای دنباله‌روی از آثار عکسان دیگر یا گونه‌های مشهور عکاسی نیز از جمله مزایایی است که این نمایشگاه از آن بهره برده‌است.

نقدهای دیگر به همین قلم:

نمایشگاه هوفر حقیقی گالری باوان

من نیز در آرکادیا هستم به هنربانی هوفر حقیقی

نقدی بر نمایشگاه من نیز در آرکادیا هستم  | هنربان هوفر حقیقی گالری باوان مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم مریم روشن‌فکر در جستجوی آرکادیای از دست رفته رابطه انسان با جهان پیرامونش موضوع چالش‌‎های فلسفی عمیقی برای او بوده است. زمان، تاریخ و واقعیت که در بستر مکان جسمیت می‌یابند و انسان که دربرابر …

۰ comments

نقدی بر نمایشگاه مرجعیت نامتقارن پرهام تقی‌اف

مرجعیت نامتقارن پرهام تقی‌اف

نقدی بر نمایشگاه مرجعیت نامتقارن پرهام تقی‌اف مرز مشترک تصویر و تاریخ گالری اعتماد نگارستان مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم مریم روشن‌فکر پرهام تقی‌اف از شگفتی‌های عکاسی امروز ایران است. او جزو معدود عکاسانی است که هم در بعد فنی هم هنری حرف‌های جدی برای گفتن دارد. او را می‌توان هم در حوزه عکاسان و …

۰ comments

نقد عکس فائزه قجاوند گالری ایده

یادداشتی بر سکوت فائزه قجاوند در گالری ایده

یادداشتی بر سکوت فائزه قجاوند در گالری ایده نقد نمایشگاه مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم مریم روشن‌فکر افلاطون جزو اولین کسانی بود که هنر را به مراتب متعددی تقسیم کرد و هر یک را به نوع خود ارزش گذاری نمود. پوئسیس یکی از این گونه‌ها است که به معنی شاعرانگی ست این واژه در لغت …

۰ comments

نقد نمایشگاه گل آرا جهانیان گالری اَ

قطعه‌های عمیقا انسانیِ گل‌آرا جهانیان در گالری اُ

قطعه‌های عمیقا انسانیِ گل‌آرا جهانیان گالری اُ مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم مریم روشن‌فکر عکاسی اسنپ شات یا عکاسی فوری که از سنت عکاسی خانوادگی و عکس یادگاری آمده زیبایی شناسی جدیدی را به عکاسی افزود، تصویر خالصانه وبی‌پرده که در زمان بحران واقعیت و مورد هجمه واقع شدن استنادی بودن عکس به عکاسی لحظه‌نگار …

۰ comments

نقد نمایشگاه نئوتوپوگرافی در گالری راه ابریشم

زمین نگاری نو و چشم اندازهای پیش رو

زمین نگاری نو و چشم اندازهای پیش رو نقدی بر نمایشگاه چشم اندازهای پیش رو گالری راه ابریشم مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم مریم روشن‌فکر زمین نگاری نو  از گونه‌های مهم عکاسی پس از دهه ۱۹۶۰ است، زمانی که عکاسی متوجه شد باید جایی میانه‌ی عکاسی خبری و منظره نگاری کلاسیک بایستد. عکاسان شروع کردند …

۰ comments

توپوس گالری ویستا

توپوس با چاشنی واقعیت در گالری ویستا

توپوس با چاشنی واقعیت در گالری ویستا نقدی بر نمایشگاه توپوس/ ساختن/ سکونت مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم مریم روشن‌فکر توپوس شهر یا سکونتگاه و واژه ای از ریشه یونانی است، جایی که انسان‌ها گرد هم می‌آیند و جایگاهی برای سکونت خود برقرار می‌کنند. این مکان ساختنی است و بقای انسان و شکل‌‌گیری تمدن او …

۰ comments

جیانگ‌پینگ‌هه خانه هنرمندان

جیانگ‌پینگ‌هه، طراحی برای تمام فصول

جیانگ‌پینگ‌هه، طراحی برای تمام فصول یادداشتی بر آثار هنرمند چینی در خانه هنرمندان ایران مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم مریم روشن‌فکر مراسم چهاردهمین سالگرد درگذشت مرتضی ممیز، گرافیست، طراح و تصویرگر برجسته ایرانی جمعه ۲۴ آبان در خانه هنرمندان ایران برگزار شد. این مراسم  همراه بود با معرفی و سخنرانی هنرمندی میهمان از آلمان. آقای …

۰ comments

گوشه‌های مژگان خادمی‌راد در گالری ژینوس

گوشه‌های مژگان خادمی راد در گالری ژینوس گالری ژینوس مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم مریم روشن‌فکر پیتر وولن نظریه پرداز انگلیسی در مقاله‌ای پیرامون عکاسی با عنوان «آتش و یخ» به دلالت‌های نشانه‌ای عکاسی می‌پردازد و عکس‌های هنری و اکثر عکس‌های مستند را دلالت بر «وضعیت» می‌شمارد. این وضعیت که او از آن صحبت می‌کند، …

۰ comments

نقد نمایشگاه مهرداد فتحی

زخم‌های بی التیام در امتداد مفهوم فرهنگ

زخم‌های بی التیام در امتداد مفهوم فرهنگ نقدی بر نمایشگاه مهرداد فتحی در گالری تم مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم مریم روشن‌فکر فرهنگ، مفهومی چند لایه و غیر خطی است و نخستین کسی که تعریفی جامع و خارج از چهارچوب واژه از آن ارائه کرد مردم‌شناس انگلیسی ادوارد بانت تایلور[۱] بود.  دکتر داریوش آشوری در …

۰ comments

نقد نمایشگاه لیلا سیبر در گالری ژاله

شعر و آنچه به جا مانده است در آثار لیلا سیبر

شعر و آنچه به جا مانده است در آثار لیلا سیبر نقدی بر نمایشگاه لیلا سیبر در گالری ژاله مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم مریم روشن‌فکر جستجوی شعر در انسان و شرق اسرار آمیز شرق جایگاه افسانه‌ها است، ادوارد سعید در کتاب ارزشمند شرق شناسی می گوید: « اصطلاح مشرق زمین تقریبا یک بدعت اروپایی …

۰ comments

ساسان ابری گالری محسن

روزگرد گالری محسن در آثار ساسان ابری

روزگردِ ساسان ابری در گالری محسن نقد نمایشگاه  مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم مریم روشن‌فکر فرم و کارماده در همه گونه‌های اثر هنری اولین سطح و مدخل ورودی مخاطب به اثر است. این فرم است که مانند چراغ راهنمایی جهت ورود را تعریف می‌کند و فرصتی است که مخاطب سرنخ‌های اصلی از محتوا و مفهوم اثر را …

۰ comments

نمایشگاه مهسا کریمی زاده در گالری ایرانشهر

دیدار با آشنای ابدی ازلی انسان در شکوه رنج مهسا کریمی‌زاده

دیدار با آشنای ابدی ازلی انسان در شکوه رنج مهسا کریمی‌زاده نقدی بر نمایشگاه شکوه رنج مهسا کریمی زاده گالری ایرانشهر مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم مریم روشن‌فکر   فضا در هنرهای تجسمی یک کیفیت مهم است، کیفیتی که مکان و زمان و عناصر و اشیاء را در اثر هنری به یکدیگر متصل می‌کند. فضا …

۰ comments

کرم خراط گالری راه ابریشم

کرم خراط | روایتی از بابک کاظمی و پرگل عینالو

روایت گالری راه ابریشم از کرم خراط و پوسیدگی درون نقدی بر نمایشگاه کرم خراط بابک کاظمی و پرگل عینالو گالری راه ابریشم مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم مریم روشن‌فکر کرم خراط آفتی گیاهی است که به درختان مختلف آسیب می‌زند، این کرم تا مدتی حدود دو سال در درون تنه درخت می‌ماند و از درون آن را …

۰ comments

نقد نمایشگاه صعود شروین امدادیان

تصاویری از رنج و لذت در صعود شروین امدادیان

تصاویری از رنج و لذت در صعود شروین امدادیان نگاهی به مجموعه عکس‌های «صعود»، شروین امدادیان گالری ای جی مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم مریم روشن‌فکر  در دل مناظری بکر و تصاویری زیبا از قله‌هایی که این سرزمین کوهستانی و یکه را پوشانده‌اند، در وصف صعود و آرامش و خلسه‌ی ارتفاع، جایی که آسمان به …

۰ comments

نقد نمایشگاه استعداد در گالری ای.جی

خیال‌انگیز یا بیان‌گر، در نمایش استعداد شاهین دانشفر و آرش قاضی

خیال‌انگیز یا بیان‌گر، در نمایش استعداد شاهین دانشفر و آرش قاضی یادداشتی بر نمایشگاه «استعداد» در گالری «ای.جی» مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم مریم روشن‌فکر از نظر من آن‌چه عکاسی به ارمغان آورده است، امکان پیشرفته‌ای در حیطه‌ی دیداری است که فاصله‌ی تصویر و تصور را کوتاه می‌کند. فاصله‌ای که در رسانه‌های دیگر تصویری، …

۰ comments

امیرحسین شایگان گالری والی

«نامرئی‌ها» سه هزار بار به طبیعت نزدیک‌ترند

«نامرئی‌ها» سه هزار بار به طبیعت نزدیک‌ترند نقدی بر نمایشگاه «نامرئی‌ها» مجموعه عکس امیرحسین شایگان مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم مریم روش‌فکر در عصر اولین جمعه‌ی مردادماه، گالری «والی» میزبان نمایشگاهی از آثار هنرمند جوان، «امیرحسین شایگان»، است. مجموعه‌ی عکسی با عنوان «نامرئی‌ها» که در ابعاد متنوع و سیاه‌وسفید به تماشا گذاشته شده است. شایگان متولد …

۰ comments

یادواره کیارستمی در مرکز نبشی

چند روزی در میان مرکز نبشی و یادواره‌ی عباس کیارستمی

چند روزی در میان مرکز نبشی و یادواره‌ی عباس کیارستمی نقدی بر نمایشگاه «چند روزی در میان مرکز نبشی» یادواره‌ی عباس کیارستمی آوام مگ: به قلم مریم روش‌فکر چند روزی است که دومین نمایشگاهی که «پرهام دیده‌ور»، به یادبود عباس کیارستمی، گردآوری کرده، در حال برگزاری است. نمایشگاهی از هفتاد‌و‌نه عکاس به مناسبت هفتاد‌و‌نهمین سالروز …

۰ comments

نمایشگاه «دو شهر» - نگارخانه‌ی دانشگاه هنر

تهران از نگاه دانشجویان ایرانی و آلمانی در نگارخانه‌ی دانشگاه هنر

تهران از نگاه دانشجویان ایرانی و آلمانی نگاهی به نمایشگاه «دو شهر» در نگارخانه‌ی دانشگاه هنر به همت دکتر «محمد مترجم‌زاده» و پروفسور «یورگ وینده» آوام مگ: به قلم مریم روشن‌فکر «دو شهر»، عنوان نمایشگاهی است که حاصل بخشی از برنامه‌ی سه‌ساله‌ی تبادل دانشگاهی بین گروه عکاسی دانشگاه هنر و دانشگاه دورتموند بوده که با حمایت …

۰ comments

یحیی دهقانپور گالری آران

یحیی دهقانپور | بازیابیِ ارزشِ عکاسی‌شدن

بازیابیِ ارزشِ عکاسی‌شدن نقدی بر نمایشگاه «بهاریه‌»‌ی یحیی دهقانپور | گالری پروژه‌های آران آوام مگ: به قلم مریم روشن‌فکر عکاسیِ هنری در ایران تاریخی سردرگم و ناشناخته دارد که تاکنون سامانی به آن داده نشده ‌است، اما از میان نام‌هایی که بی‌شک در روند شکل‌گیری و بالیدن آن مؤثر بوده‌اند، یحیی دهقانپور یکی از مؤثرترین …

۲ comments

آرش بهرامی گالری اعتماد نگارستان

یادداشتی بر نمایشگاه آرش بهرامی در گالری اعتماد نگارستان

یادداشتی بر نمایشگاه آرش بهرامی در گالری اعتماد نگارستان هنر سیلوئت بدوی آوام مگ: به قلم مریم روشن‌فکر در اولین هفته‌ی آغاز به کار گالری‌ها در سال جدید، سالن گالری اعتماد در باغ‌موزه‌ی نگارستانِ تهران میزبان آثار آرش بهرامی است، هنرمندی که زیست‌گرایی و زیست‌هراسی را نقطه‌ی عزیمتِ فکریِ نمایشگاهِ خود قرار داده ‌است. این …

۱ comment

مریم روشنفکر منتقد

پرونده نقد نمایشگاه‌های سال ۹۷ به قلم مریم روشن‌فکر

پرونده نقد نمایشگاه‌های سال ۹۷ به قلم مریم روشن‌فکر در این پرونده مروری داریم بر نقد نمایشگاه‌هایی که مریم روشن‌فکر در سال ۹۷ نگاشته است که مشتمل بر ۲۶ نقد است که قریب به اتفاق آن در حیطه‌ی عکاسی، نقاشی و چیدمان نوشته شده است. مریم روشن‌فکر از منتقدان برنامه‌ی هنرنامه، پر مخاطب‌ترین رویداد تخصصی …

۰ comments

نوشته‌های پیشنهادی

مریم روشنفکر منتقد

پرونده نقد نمایشگاه‌های سال ۹۸ به قلم مریم روشن‌فکر

پرونده نقد نمایشگاه‌های سال ۹۸ به قلم مریم روشن‌فکر در این پرونده مروری داریم بر ...

۲ نظرات

  1. خانم روشنفکر متاسفانه نقدهای شما فاقد اسلوب نقادانه و فقط چیدمانی از واژه های گرفته شده از شیوه نقد نویسی سینمایی دهه ۶۰ و ۷۰ مجله فیلم است . نقدهای عکس امروزی دنیا را بخوانید و تجربه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مزایای عضویت در خبرنامه آوام‌مگ را میدانید؟
دریافت بهترین مطالب وب سایت آوام مگ
ما هم از اسپم متنفریم و مطمئن باشد مشخصات شما امن خواهد بود.