ما و دغدغه‌ی حضور به مناسبت هفت سال فعالیت گالری نوران

ما و دغدغه‌ی حضور در هفتمین سالگرد تاسیس گالری نوران
پرونده گالری‌های مازندران
مجله هنرهای تجسمی آوام: به  گزارش نویسنده مخاطب محمد ستونه


گزارش نمایشگاه سالگرد گالری نوران مازندران

نگارخانه نوران قائم شهر نمایشگاهی به مناسبت هفتمین سالگرد تأسیس خود در تاریخ بیست‌وپنج بهمن نودوهشت برگزار کرده است، در این نمایشگاه صدوده اثر از هنرمندان مازندرانی که حدود هشتاد اثر نقاشی و تصویرسازی و مابقی حجم است، در دو سالن به نمایش درآمده است. از هنرمندان مطرحی که آثارشان در این نمایشگاه دیده می‌شود می‌توان به رضا یحیایی، احمد نصرالهی، رحیم مولاییان، ابراهیم گنجیان، ناصر شاکری، فریبرز زرشناس، بهروز امیری راد، خلیل سمایی و… اشاره کرد. دراستیتمنت این نمایشگاه آمده است:

گزارش نمایشگاه سالگرد گالری نوران مازندران

“ما” و دغدغه “حضور”

اگر “دیدن” آثار تجسمی ابزار ارضای نیاز استتیکی انسان است،”دیده شدن” ضرورت حیات هنرمند در این آثار است که نبودش نه‌تنها ویرانگر انگیزه‌های هنرمند برای آفرینش اثرات، بلکه نابودکننده زیست او نیز است.

“دیده شدن” و “دیدن” آثار تجسمی امروز جز با “حضور” آثار آفریننده و تعامل او با بیننده در فضای لازم که ما آن را نگارخانه می‌نامیم، میسر نیست.

گزارش نمایشگاه سالگرد گالری نوران مازندران

هفت سال پیش درک این دیالکتیک ما را به‌ضرورت برپایی” نوران” رهنما شد و گرچه تنگناهای اقتصادی جامعه هرروز فشار خود را بر آفریننده و خریدار آثار عریان تر می‌کند، ولی حضور هردوی آن‌ها در نگارخانه‌ها هنوز دغدغه‌ی اصلی اهالی نوران است به امید گشایش این تنگناها برای عبور بیننده و آفریننده و مانع‌شدن از انقطاع نسل‌ها در تعامل آثار هنری.

گزارش نمایشگاه سالگرد گالری نوران مازندران

به نقل از مهندس احمد آقازاده مشاور هنری و پشتیبان نگارخانه نوران در مورد هدف و مسیری که نوران در این سال‌ها طی کرده است:

مسئله‌ی اساسی نیاز هنرمند بیننده بخصوص در شهرهای کوچک امکان حضور داشتن هردو باهم است که این ازنظر ما یعنی گالری، جایی که آفریننده و ببینده ی اثر هنری بتوانند یک جا همدیگر را ملاقات کنند و تعامل برقرار کنند و باعث فروش آثار یا حداقل شناخته شدن هنرمند بشود. با این نیت هفت سال پیش گالری نوران تأسیس شد و از آن تاریخ به بعد هرساله تعداد زیادی هنرمند به مردم معرفی شدند و ما هرساله در اواخر بهمن به مناسبت سالگرد تأسیس نگارخانه نوران نمایشگاه گروهی در چارچوب فراخوان برگزار می‌کنیم که در کنار اساتید مطرح مازندران هنرمندان جوانی هم معرفی می‌شوند و آثارشان به نمایش درمیاید که این کار باعث تشویق و رشد هنرمندان جوان و از طرفی دیگر آشنا کردن مردم با آثار تجسمی است ما در تلاشیم در آینده این مکان را چندمنظوره و درنهایت موسسه فرهنگی کنیم برای اینکه سایر زمینه‌ها را با همکاری دیگران ارتقا بدهیم و مفتخریم با توجه به شرایط حال جامعه که مردم دچار دغدغه‌های اساسی زیادی هستند توانستیم تعداد زیادی از مخاطبین را جذب نمایشگاه و دیدن آثار کنیم که این تعامل باعث بیشتر شدن انگیزه‌ی ما در ادامه‌ی مسیر می‌شود.

گزارش نمایشگاه سالگرد گالری نوران مازندران
این نمایشگاه تا تاریخ یک اسفند نودوهشت در گالری نوران واقع در قائم‌شهر خیابان ساری، یاس پنجاه‌ونه میزبان علاقمندان به هنر است.

گزارش نمایشگاه سالگرد گالری نوران مازندران

گزارش نمایشگاه سالگرد گالری نوران مازندران

گزارش نمایشگاه‌های دیگر به همین قلم را اینجا بخوانید:

از خیال ناتمام تا روح زنانه‌ی مجسمه‌ها

تکوین و پرده‌ی آخر در گالری‌های مازندران

چشم‌های بسته، کلکسیون درد و هرززاد

نویسنده