خانه | نقاشی | دوره‌ای جدید و پربار در کارنمای فرشید مثقالی

نقد نمایشگاه

دوره‌ای جدید و پربار در کارنمای فرشید مثقالی

دوره‌ای جدید و پربار در کارنمای فرشید مثقالی
گالری اعتماد
مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم مریم روشن‌فکر

نقد نمایشگاه فرشید مثقالی در گالری اعتماد

فرشید مثقالی یکی از شخصیت‌های تاثیرگذار در هنر ایران است، نه تنها به خاطر سابقه کاری و آثارش بلکه به خاطر تاثیر نگرفتن، یکتا بودن و پروردن سبکی شخصی و روند خستگی ناپذیر و بالارونده در مسیری که بدون حاشیه و ادعا آن را مشتاقانه دنبال کرده‌است، جسارت استفاده از کارماده‌هایی که مرسوم بازار هنر نیستند و البته حساسیت در فرم و آفرینش تصویری بی‌نقص با معیارهای هنر مدرن که در کنار بازیگوشی سبکی و حضور پر رنگ نگاه شخصی از مرزهای مدرنیستی عبور کرده.

نقد نمایشگاه فرشید مثقالی در گالری اعتماد

فرشید مثقالی پس از سال‌ها کار به عنوان تصویرگری شناخته شده با جوایزی ارزنده مانند جایزه‌ی هانس کریستین اندرسن برای تمام آثار و جوایز متعدد معتبر برای کتاب‌هایی چون ماهی سیاه کوچولو، آرش کمانگیر و جمشیدشاه و همچنین نشان آبان سال ۹۶ به پاس یک عمر فعالیت موثر در حوزه‌ی هنرهای تجسمی، اینک در روندی که می توان گفت به طور جدی از حوالی یک دهه پیش آغاز شده به عنوان یک هنرمند تجسمی خود را مطرح کرده و روز به روز بر اعتبار آن افزوده.

نقد نمایشگاه فرشید مثقالی در گالری اعتماد

مثقالی متولد ۱۳۲۲ در اصفهان است، او دانش آموخته‌ی رشته‌ی نقاشی در دانشکده‌ی هنرهای زیبای دانشگاه تهران است و از شاگردان و بعدها همکاران زنده یاد مرتضی ممیز محسوب می‌‌شود. در کارنمای حاضر در نگارخانه‌ی اعتماد، مثقالی در کنار آثار مجسمه‌ی خود از جنس پاپیه ماشه نقاشی‌هایی را نیز ارائه داده است که در ابعاد بزرگ و با تکنیک نقاشی دیجیتال و ترکیب مواد روی بوم تولید شده‌اند، استفاده از رنگ‌های فام و سطوح پر تلالو رنگی در ترکیب‌بندی‌هایی بی‌نقص بدون محوریت موضوع ماحصل این نمایشگاه است، گویی مثقالی که بیشتر به عنوان تصویرساز و روایتگر دارای شهرت است، این‌بار به کل خود را از ایجاد هرگونه روایتی مبرا کرده و به تولید آثاری با زیبایی فرمال صرف دست زده‌است، اما این رویه‌ی ماجراست چرا که در پس زمینه ردپای عکس، تصاویری از سینما و همچنین تابلوهای تاریخ هنر را می‌توان دید.

نقد نمایشگاه فرشید مثقالی در گالری اعتماد

این نگاه که در مسیری متفاوت از احجام می‌ایستد، راه حلی است برای ردیابی درون هنرمند، زیرا تفاوت این دو که از نحوه‌ی برخورد با کارماده آغاز می‌شود تا جهش به سوی منظری انتزاعی را شکل می‌دهد، مجسمه‌های او به قاعده محصول انجام عملی دستی هستند، حال آنکه در نقاشی‌ها از متریال دیجیتال به عنوان پایه و افزودن لایه نازکی از رنگ بر بوم استفاده شده‌است که حس لامسه‌ی فیزیکی را به تداعی لامسه‌ی ذهنی تغییر داده‌است، هرچند علاقه‌ی مثقالی به استفاده از سطوح در هر دو دسته آثار کاملن هویداست، اما به نظر می‌رسد نقاشی‌ها از لحاظ زمانی باید متاخرتر باشند، زیرا حرکت هنرمند به سمت روایت انتزاعی و گریز از هرگونه بروز دراماتیک از شخصیت‌پردازی تا قصه گویی در آن دیده می‌شود و این روایت انتزاعی فارغ از انتزاع در صورت شکلی آثار، به واسطه‌ی وابستگی به تصاویری که مربوط به حافظه پیشینی جمعی هستند، مانند تاریخ هنر و سینما به آرامی به سمت مفهومی شدن میل کرده‌است.

نقد نمایشگاه فرشید مثقالی در گالری اعتماد

همه‌ی این‌ها در حالی است که استادِ فرم و رنگ تمام حساسیت بصری خود را بر روی تصاویری بازتابانده که به لحاظ فنی سطحی صاف و یکدست را تشکیل داده‌اند و از برجسته کردن جسمیت رنگ و بوم که پرهیز شده‌است، البته تاکید بر ترکیب مواد یا استفاده از آکریلیک در این مجموعه‌ها به نظر می‌رسد بیشتر در جهت تطمیع بازار باشد، زیرا هرچند سلایق خرید در بازار هنر ایران کمابیش همچنان سنتی و واپسگراست، اما به واسطه‌ی قدرت‌نمایی هنرمندان بزرگی چون دیوید هاکنی با این روش جدید، نقاشی دیجیتال هم کم کم راه خود را در بازار هنر پیدا کرده‌است.

نقد نمایشگاه فرشید مثقالی در گالری اعتماد

مثقالی همچنین از سطوح برای شکستن فضا نیز استفاده می‌کند و به عمق اهمیتی نمی‌دهد.

در برخی از آثار او با استقلال بخشی به سطوح تصویر را به سطح کاهیده و سوژه را از همه‌ی ویژگی‌های حیات تهی کرده و به تصویری ذهنی بدل نموده‌است، این نوع استفاده از سطح زمخت و رنگ‌های نامتعارف از جنبش فوویسم در نقاشی آمده و نقاش برجسته آن هنری ماتیس است که مثقالی نه تنها از از او الهام گرفته و به نوعی سبک او را در نقاشی پیشه کرده‌است بلکه در نمایشگاه حاضر ادای دین مستقیمی نیز به ماتیس انجام داده و از جزئیات آثار او در تابلوهایش بهره برده.

نقد نمایشگاه فرشید مثقالی در گالری اعتماد

به هر روی نمایشگاه حاضر از آثار مثقالی به نتیجه رسیدن دوره‌ای جدید و پربار را در زندگی هنری او نشان می‌دهد، به نظر می‌رسد مثقالی تصویرساز و طراح گرافیک به شکلی قطعی در کالبد مثقالی نقاش و هنرمند تجسمی جای گرفته و می‌توان گفت در حال تثبیت شدن است.

نقدهای دیگر به همین قلم:

نقد نمایشگاه سرمه نیکو گالری آوای هنر

ترکیب دو نگاه عکاسانه و نقاشانه در آثار سرمه نیکو

ترکیب دو نگاه عکاسانه و نقاشانه در آثار سرمه نیکو گالری آوای هنر مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم مریم روشن‌فکر سنت نقاشی بر روی عکس به روزگار ابتدای تاریخ عکاسی باز می‌گردد، زمانی که دسترسی به رنگ در عکس‌ها میسر نبود عکاسان عکس‌ها را به اصطلاح دسترنگ می‌کردند. این سنت بعدها در عکاسی هنری …

۰ comments

نقد نمایشگاه گروهی عکس در گالری تم

مواجهه‌ی دانشجویان فرهاد سلیمانی در گالری تم

نقدی بر نمایشگاه گروهی عکس آثار دانشجویان فرهاد سلیمانی گالری تم مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم مریم روشن‌فکر مجموعه‌های دانشجویی در جایگاه خود اغلب دارای مزایا و معایب خاص خود هستند، از جمله مزایای این آثار طراوت، بی‌پروایی و جسارتی است که بعدتر در آثار حرفه‌ای به دلیل آگاهی به ملاحظات بسیار کمتر دیده می‌شود. …

۲ comments

نمایشگاه هوفر حقیقی گالری باوان

من نیز در آرکادیا هستم به هنربانی هوفر حقیقی

نقدی بر نمایشگاه من نیز در آرکادیا هستم  | هنربان هوفر حقیقی گالری باوان مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم مریم روشن‌فکر در جستجوی آرکادیای از دست رفته رابطه انسان با جهان پیرامونش موضوع چالش‌‎های فلسفی عمیقی برای او بوده است. زمان، تاریخ و واقعیت که در بستر مکان جسمیت می‌یابند و انسان که دربرابر …

۰ comments

نقدی بر نمایشگاه مرجعیت نامتقارن پرهام تقی‌اف

مرجعیت نامتقارن پرهام تقی‌اف

نقدی بر نمایشگاه مرجعیت نامتقارن پرهام تقی‌اف مرز مشترک تصویر و تاریخ گالری اعتماد نگارستان مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم مریم روشن‌فکر پرهام تقی‌اف از شگفتی‌های عکاسی امروز ایران است. او جزو معدود عکاسانی است که هم در بعد فنی هم هنری حرف‌های جدی برای گفتن دارد. او را می‌توان هم در حوزه عکاسان و …

۰ comments

نقد عکس فائزه قجاوند گالری ایده

یادداشتی بر سکوت فائزه قجاوند در گالری ایده

یادداشتی بر سکوت فائزه قجاوند در گالری ایده نقد نمایشگاه مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم مریم روشن‌فکر افلاطون جزو اولین کسانی بود که هنر را به مراتب متعددی تقسیم کرد و هر یک را به نوع خود ارزش گذاری نمود. پوئسیس یکی از این گونه‌ها است که به معنی شاعرانگی ست این واژه در لغت …

۰ comments

نقد نمایشگاه گل آرا جهانیان گالری اَ

قطعه‌های عمیقا انسانیِ گل‌آرا جهانیان در گالری اُ

قطعه‌های عمیقا انسانیِ گل‌آرا جهانیان گالری اُ مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم مریم روشن‌فکر عکاسی اسنپ شات یا عکاسی فوری که از سنت عکاسی خانوادگی و عکس یادگاری آمده زیبایی شناسی جدیدی را به عکاسی افزود، تصویر خالصانه وبی‌پرده که در زمان بحران واقعیت و مورد هجمه واقع شدن استنادی بودن عکس به عکاسی لحظه‌نگار …

۰ comments

نقد نمایشگاه نئوتوپوگرافی در گالری راه ابریشم

زمین نگاری نو و چشم اندازهای پیش رو

زمین نگاری نو و چشم اندازهای پیش رو نقدی بر نمایشگاه چشم اندازهای پیش رو گالری راه ابریشم مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم مریم روشن‌فکر زمین نگاری نو  از گونه‌های مهم عکاسی پس از دهه ۱۹۶۰ است، زمانی که عکاسی متوجه شد باید جایی میانه‌ی عکاسی خبری و منظره نگاری کلاسیک بایستد. عکاسان شروع کردند …

۰ comments

توپوس گالری ویستا

توپوس با چاشنی واقعیت در گالری ویستا

توپوس با چاشنی واقعیت در گالری ویستا نقدی بر نمایشگاه توپوس/ ساختن/ سکونت مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم مریم روشن‌فکر توپوس شهر یا سکونتگاه و واژه ای از ریشه یونانی است، جایی که انسان‌ها گرد هم می‌آیند و جایگاهی برای سکونت خود برقرار می‌کنند. این مکان ساختنی است و بقای انسان و شکل‌‌گیری تمدن او …

۰ comments

جیانگ‌پینگ‌هه خانه هنرمندان

جیانگ‌پینگ‌هه، طراحی برای تمام فصول

جیانگ‌پینگ‌هه، طراحی برای تمام فصول یادداشتی بر آثار هنرمند چینی در خانه هنرمندان ایران مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم مریم روشن‌فکر مراسم چهاردهمین سالگرد درگذشت مرتضی ممیز، گرافیست، طراح و تصویرگر برجسته ایرانی جمعه ۲۴ آبان در خانه هنرمندان ایران برگزار شد. این مراسم  همراه بود با معرفی و سخنرانی هنرمندی میهمان از آلمان. آقای …

۰ comments

گوشه‌های مژگان خادمی‌راد در گالری ژینوس

گوشه‌های مژگان خادمی راد در گالری ژینوس گالری ژینوس مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم مریم روشن‌فکر پیتر وولن نظریه پرداز انگلیسی در مقاله‌ای پیرامون عکاسی با عنوان «آتش و یخ» به دلالت‌های نشانه‌ای عکاسی می‌پردازد و عکس‌های هنری و اکثر عکس‌های مستند را دلالت بر «وضعیت» می‌شمارد. این وضعیت که او از آن صحبت می‌کند، …

۰ comments

نقد نمایشگاه مهرداد فتحی

زخم‌های بی التیام در امتداد مفهوم فرهنگ

زخم‌های بی التیام در امتداد مفهوم فرهنگ نقدی بر نمایشگاه مهرداد فتحی در گالری تم مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم مریم روشن‌فکر فرهنگ، مفهومی چند لایه و غیر خطی است و نخستین کسی که تعریفی جامع و خارج از چهارچوب واژه از آن ارائه کرد مردم‌شناس انگلیسی ادوارد بانت تایلور[۱] بود.  دکتر داریوش آشوری در …

۰ comments

نقد نمایشگاه لیلا سیبر در گالری ژاله

شعر و آنچه به جا مانده است در آثار لیلا سیبر

شعر و آنچه به جا مانده است در آثار لیلا سیبر نقدی بر نمایشگاه لیلا سیبر در گالری ژاله مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم مریم روشن‌فکر جستجوی شعر در انسان و شرق اسرار آمیز شرق جایگاه افسانه‌ها است، ادوارد سعید در کتاب ارزشمند شرق شناسی می گوید: « اصطلاح مشرق زمین تقریبا یک بدعت اروپایی …

۰ comments

ساسان ابری گالری محسن

روزگرد گالری محسن در آثار ساسان ابری

روزگردِ ساسان ابری در گالری محسن نقد نمایشگاه  مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم مریم روشن‌فکر فرم و کارماده در همه گونه‌های اثر هنری اولین سطح و مدخل ورودی مخاطب به اثر است. این فرم است که مانند چراغ راهنمایی جهت ورود را تعریف می‌کند و فرصتی است که مخاطب سرنخ‌های اصلی از محتوا و مفهوم اثر را …

۰ comments

نمایشگاه مهسا کریمی زاده در گالری ایرانشهر

دیدار با آشنای ابدی ازلی انسان در شکوه رنج مهسا کریمی‌زاده

دیدار با آشنای ابدی ازلی انسان در شکوه رنج مهسا کریمی‌زاده نقدی بر نمایشگاه شکوه رنج مهسا کریمی زاده گالری ایرانشهر مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم مریم روشن‌فکر   فضا در هنرهای تجسمی یک کیفیت مهم است، کیفیتی که مکان و زمان و عناصر و اشیاء را در اثر هنری به یکدیگر متصل می‌کند. فضا …

۰ comments

کرم خراط گالری راه ابریشم

کرم خراط | روایتی از بابک کاظمی و پرگل عینالو

روایت گالری راه ابریشم از کرم خراط و پوسیدگی درون نقدی بر نمایشگاه کرم خراط بابک کاظمی و پرگل عینالو گالری راه ابریشم مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم مریم روشن‌فکر کرم خراط آفتی گیاهی است که به درختان مختلف آسیب می‌زند، این کرم تا مدتی حدود دو سال در درون تنه درخت می‌ماند و از درون آن را …

۰ comments

نقد نمایشگاه صعود شروین امدادیان

تصاویری از رنج و لذت در صعود شروین امدادیان

تصاویری از رنج و لذت در صعود شروین امدادیان نگاهی به مجموعه عکس‌های «صعود»، شروین امدادیان گالری ای جی مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم مریم روشن‌فکر  در دل مناظری بکر و تصاویری زیبا از قله‌هایی که این سرزمین کوهستانی و یکه را پوشانده‌اند، در وصف صعود و آرامش و خلسه‌ی ارتفاع، جایی که آسمان به …

۰ comments

نقد نمایشگاه استعداد در گالری ای.جی

خیال‌انگیز یا بیان‌گر، در نمایش استعداد شاهین دانشفر و آرش قاضی

خیال‌انگیز یا بیان‌گر، در نمایش استعداد شاهین دانشفر و آرش قاضی یادداشتی بر نمایشگاه «استعداد» در گالری «ای.جی» مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم مریم روشن‌فکر از نظر من آن‌چه عکاسی به ارمغان آورده است، امکان پیشرفته‌ای در حیطه‌ی دیداری است که فاصله‌ی تصویر و تصور را کوتاه می‌کند. فاصله‌ای که در رسانه‌های دیگر تصویری، …

۰ comments

امیرحسین شایگان گالری والی

«نامرئی‌ها» سه هزار بار به طبیعت نزدیک‌ترند

«نامرئی‌ها» سه هزار بار به طبیعت نزدیک‌ترند نقدی بر نمایشگاه «نامرئی‌ها» مجموعه عکس امیرحسین شایگان مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم مریم روش‌فکر در عصر اولین جمعه‌ی مردادماه، گالری «والی» میزبان نمایشگاهی از آثار هنرمند جوان، «امیرحسین شایگان»، است. مجموعه‌ی عکسی با عنوان «نامرئی‌ها» که در ابعاد متنوع و سیاه‌وسفید به تماشا گذاشته شده است. شایگان متولد …

۰ comments

یادواره کیارستمی در مرکز نبشی

چند روزی در میان مرکز نبشی و یادواره‌ی عباس کیارستمی

چند روزی در میان مرکز نبشی و یادواره‌ی عباس کیارستمی نقدی بر نمایشگاه «چند روزی در میان مرکز نبشی» یادواره‌ی عباس کیارستمی آوام مگ: به قلم مریم روش‌فکر چند روزی است که دومین نمایشگاهی که «پرهام دیده‌ور»، به یادبود عباس کیارستمی، گردآوری کرده، در حال برگزاری است. نمایشگاهی از هفتاد‌و‌نه عکاس به مناسبت هفتاد‌و‌نهمین سالروز …

۰ comments

نمایشگاه «دو شهر» - نگارخانه‌ی دانشگاه هنر

تهران از نگاه دانشجویان ایرانی و آلمانی در نگارخانه‌ی دانشگاه هنر

تهران از نگاه دانشجویان ایرانی و آلمانی نگاهی به نمایشگاه «دو شهر» در نگارخانه‌ی دانشگاه هنر به همت دکتر «محمد مترجم‌زاده» و پروفسور «یورگ وینده» آوام مگ: به قلم مریم روشن‌فکر «دو شهر»، عنوان نمایشگاهی است که حاصل بخشی از برنامه‌ی سه‌ساله‌ی تبادل دانشگاهی بین گروه عکاسی دانشگاه هنر و دانشگاه دورتموند بوده که با حمایت …

۰ comments

یحیی دهقانپور گالری آران

یحیی دهقانپور | بازیابیِ ارزشِ عکاسی‌شدن

بازیابیِ ارزشِ عکاسی‌شدن نقدی بر نمایشگاه «بهاریه‌»‌ی یحیی دهقانپور | گالری پروژه‌های آران آوام مگ: به قلم مریم روشن‌فکر عکاسیِ هنری در ایران تاریخی سردرگم و ناشناخته دارد که تاکنون سامانی به آن داده نشده ‌است، اما از میان نام‌هایی که بی‌شک در روند شکل‌گیری و بالیدن آن مؤثر بوده‌اند، یحیی دهقانپور یکی از مؤثرترین …

۲ comments

آرش بهرامی گالری اعتماد نگارستان

یادداشتی بر نمایشگاه آرش بهرامی در گالری اعتماد نگارستان

یادداشتی بر نمایشگاه آرش بهرامی در گالری اعتماد نگارستان هنر سیلوئت بدوی آوام مگ: به قلم مریم روشن‌فکر در اولین هفته‌ی آغاز به کار گالری‌ها در سال جدید، سالن گالری اعتماد در باغ‌موزه‌ی نگارستانِ تهران میزبان آثار آرش بهرامی است، هنرمندی که زیست‌گرایی و زیست‌هراسی را نقطه‌ی عزیمتِ فکریِ نمایشگاهِ خود قرار داده ‌است. این …

۱ comment

مریم روشنفکر منتقد

پرونده نقد نمایشگاه‌های سال ۹۷ به قلم مریم روشن‌فکر

پرونده نقد نمایشگاه‌های سال ۹۷ به قلم مریم روشن‌فکر در این پرونده مروری داریم بر نقد نمایشگاه‌هایی که مریم روشن‌فکر در سال ۹۷ نگاشته است که مشتمل بر ۲۶ نقد است که قریب به اتفاق آن در حیطه‌ی عکاسی، نقاشی و چیدمان نوشته شده است. مریم روشن‌فکر از منتقدان برنامه‌ی هنرنامه، پر مخاطب‌ترین رویداد تخصصی …

۰ comments

نوشته‌های پیشنهادی

خلاصه کتاب جریان سازی نگارخانه ها در ایران

انواع نگار‌خانه‌ها و نوع مدیریت آن‌ها

خلاصه کتاب جریان‌سازی هنری نگارخانه‌ها در ایران، قسمت دوم نویسنده‌: هادی بابایی فلاح | انتشارات ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مزایای عضویت در خبرنامه آوام‌مگ را میدانید؟
دریافت بهترین مطالب وب سایت آوام مگ
ما هم از اسپم متنفریم و مطمئن باشد مشخصات شما امن خواهد بود.