هنرمندان چگونه با کرونا مقابله می‌کنند؟

هنرمندان چگونه با کرونا مقابله می‌کنند؟
کرونا در چشم­‌انداز هنر
مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم حسین رضوی­‌فرد


کرونا در چشم انداز هنر

توسعه فضای مجازی در جهان و به تبع آن ایران، باعث شد تا برای اولین بار یک احساس مشترک جهانی در ابعاد وسیع در مبارزه با ویروس شایع کرونا(کُوید 19) شکل بگیرد؛ این احساس، پیش‌­تر درباره بیماری‌­های مسری دیگر هم وجود داشت اما به نظر می­‌رسد سطح حساسیت، هوشیاری و آگاهی جامعه با وجود تعداد قربانیان کمتری که این ویروس تا کنون -در نسبت با بیماری‌­های شایع سالیان پیش- گرفته، بالاتر است.

فیلم شیوع[1]، محصول 2011 هالیوود به سرایت نوعی از همین ویروس پرداخته است و از قضا در پایان فیلم، یک خفاش را سرحلقه‌­ی انتقال این ویروس معرفی می­‌کند. کارگردان در یک درام تراژیک ضمن ورود به متن زندگی مردم در لایه­‌های متعدد، تلاش می­‌کند در مورد روش انتقال ویروس­‌هایی از این دست و وحشت و ناامنی اجتماعی حاصل از شیوع آن، آگاهی­‌بخشی کند؛ تلاشی که با توجه به شخصیت‌­پردازی­‌های مناسب، قرین توفیق بوده است. جالب است بدانیم آنچه که به طنز در شبکه­‌های اجتماعی ایران، تحت عناوین کرونای مردمی و کرونای مسؤلین و سهولت دسترسی مسؤلین حکومتی به کیت­‌های تشخیص کرونا مطرح است، در این فیلم هم از زاویه‌ای دیگر به تصویر کشیده شده است؛ آنجا که دو نوع واکسن توزیع می‌شود؛ یکی واکسن‌­های آزمایش­نشده برای مردم و دیگری واکسن‌­های اصلی کمیاب که در تعداد محدود به صورت مخفیانه بین متصدیان امور توزیع می­‌شود!

ویروس کرونا و ویروس­‌های آینده می‌­خواهند به انسان یادآوری کنند که تبعات نگرش فرسایشی و زندگی تمامیت­‌خواه و مغرورانه نوع انسان معاصر بر روی زمین، واکنش و پاسخ مرگ­بار هر از چندگاهیِ طبیعت را در پی دارد. این واکنش‌­های طبیعی نشان می­‌دهند علم انسان هیچ‌­گاه نمی­‌تواند به­‌موقع، بر همه‌­ی امور احاطه پیدا کند و انسان مصرف­‌گرای غیر قانع، مجبور است سرمایه و عمرش را برای حفظ جانش مدام خرج کند.

یکی از تبعات کروناویروس تعطیل شدن موزه­‌ها و نمایشگاه­‌های هنر جهان است. برخی از نمایشگاه­‌ها از جمله نمایشگاه هنری هونگ­‌کونگ از شرکت­‌کنندگان خواستند تا آثارشان را به صورت آنلاین نمایش دهند. یک روزنامه­‌نگار از فرانچسکو بونامی -منتقد و گالری‌دار معروف ایتالیایی- پرسید در این شرایط موزه­‌داران و هنربانان[2] چگونه می‌­توانند اموراتشان را بگذرانند؟ بونامی با ایهامی طنزآمیز پاسخ داد: « هنربان­‌ها قهرمانند؛ آنها باید با ویروس کرونا مقابله کنند همانطور که کِلمِنت گرین­برگ با نقاشی فیگوراتیو مقابله کرد!»[3]

کرونا در چشم انداز هنر

در روزهای اخیر و در راستای شعار فراگیر جهانی «در خانه بمانیم»، هنرمندان هنرهای تجسمی نیز هر کدام به سهم خود وارد این کارزار اخلاقی-انسانی می‌­شوند؛ از همین­رو می­‌توان پیش­‌بینی کرد آثاری که در سال 2020 میلادی در این حوزه تولید خواهند شد، نمایشگاه‌­ها و حراج‌­های متعددی را در آینده دنیا رقم خواهند زد. کوانگ بیائو[4] نقاش چینی، پرتره «لی ونلیانگ»[5] پزشکی که در ووهان چین جان خود را برای نجات بیماران از دست داد به تصویر در آورده است.[6]

کرونا در چشم انداز هنر

عکس ذیل را با پس‌­زمینه پوستر تبلیغ محیطی با موضوع مبارزه با کرونا، آنتونی کوان[7] از خیابانی در هونگ­‌کونگ ثبت کرده است.

کرونا در چشم انداز هنر

لی ژونگ[8]، رئیس انجمن هنرمندان منطقه Fengxian در شانگهای چین، یکی از نقاشانی است که روزانه دو قطعه نقاشی را به احترام پزشکان و پرستاران و کارکنان چینی که در صف مقدم مبارزه با کرونا ایستاده‌­اند با عنوان «سربازان سفید» خلق می­‌کند.

کرونا در چشم انداز هنر

لی ژونگ می‌­گوید:«این روزها در خانه می‌­مانم و کاری نمی­‌توانم انجام دهم جز اینکه به نشانه احترام به جامعه پزشکان و پرستاران، نقاشی کنم.»[9]

کرونا در چشم انداز هنر

بیشترین واکنش هنرمندان به ویروس کرونا را می­‌توان در میان کاریکاتوریست­‌های ایران و جهان مشاهده کرد. بخش­‌های زیادی از این آثار متوجه سخنان سیاستمداران دنیا خصوصا دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکاست. در زیر واکنش کارتونیست‌­ها به سیاستمدارن، نقد رفتارهای اجتماعی ناشی از کرونا ، تأثیر کرونا بر اقتصاد و تأثیرات کرونا بر فرهنگ و هنر را به روایت تصویر مشاهده کنید.

اثر اسامه حجاج، اردن:

کرونا در چشم انداز هنر

اثر ماریَن کامنسکی، اتریش:

کرونا در چشم انداز هنر

اثر دِیو وام، کانادا:

کرونا در چشم انداز هنر

اثر مایک لوکویچ، آمریکا:

کرونا در چشم انداز هنر

اثر  آدام زیگلیس، آمریکا:

کرونا در چشم انداز هنر

اثر دِیو گرنلاند، آمریکا:

کرونا در چشم انداز هنر

اثر مسعود شجاعی طباطبایی، ایران:

کرونا در چشم انداز هنر

اثر حمید بهرامی، ایران:

کرونا در چشم انداز هنر

اثر کامبیز درم‌بخش، ایران:

کرونا در چشم انداز هنر

اثر کامبیز درم‌بخش، ایران:

کرونا در چشم انداز هنر

اثر بزرگمهر حسین‌پور، ایران:

کرونا در چشم انداز هنر

پی‌نوشت:

[1] Contagion

[2] Curators

[3] https://www.artnews.com/art-news/news/francesco-bonami-ask-a-curator-italy-coronavirus-1202680572

[4] Kuang Biao

[5] Li Wenliang

[6] https://www.theartnewspaper.com/news/coronavirus-impact-on-china-s-art-world-now-eclipses-sars

[7] Anthony Kwan

[8] Li Zhong

[9] https://www.telegraph.co.uk/peoples-daily-online/society/shanghai-painter-coronavirus-art/

مطالب مرتبط:

قدیسین سفید می‌پوشند | هنر در روزهای سخت

نقدهای دیگر به همین قلم را اینجا بخوانید:

ترکیب خطوط و نت‌ها در نمایشگاه آثار بهمن پناهی

نمایش خلاقیت، در برشی از آثار استاد «صداقت جباری»

خوشنویسی در فضای منفی و نمایشگاه نقاشیخط شمس‌اله ساعدی

کتیبه‌های ذوق در ضیافت نستعلیق «بنفشه مصری‌پور»

گستره کویر در نمایشگاه آبرنگ‌های پارسا پاینده

نگاهی به کتاب آثار خوشنویسی میرزا غلامرضا اصفهانی و نمایشگاه آثار وی

نگاهی به نمایشگاه نستعلیق‌های استاد محمد شهبازی

نویسنده