تاثیر برخورد مستقیم دانش‌آموزان با آثار هنری، در آموزش و پرورش

تاثیر برخورد مستقیم دانش‌آموزان با آثار هنری، در آموزش و پرورش
مقاله‌هایی از کتاب ۱۲ نظریه‌­پرداز حوزۀ موزه در حال بازی | قسمت سوم
مجله هنرهای تجسمی آوام: ترجمه‌ی آزاده حاج اسفندیاری


ماکسین گرین: آموزش زیبایی¬شناختی

ماکسین گرین، فیلسوف، نویسنده، آموزگار و فعال اجتماعی آمریکایی است. نوشته­‌ها و سخنرانی­‌های او طیف وسیعی از موضوعات مربوط به آموزش و تجربه­‌های زیبایی‌­شناختی در آموزش را در برمی­‌گیرد. گرین به نابرابری‌های جامعه و نقش هنر در فراهم‌­آوردن فرصتی برای دانش‌آموزان برای به‌دست‌آوردن احساس توانمندسازی که با آن با نابرابر­ی‌­ها مبارزه کند، توجه می­‌کند. این چشم‌­انداز برای مربیان موزه­‌ها ضروری است، زیرا این افراد که با دانش‌­آموزان در محیط خارج از فضای مدرسه سروکار دارند، می­بایست گزینه­‌های بهتری را جایگزین سیستم­‌های آموزشی سنتی کنند. گرین که بیش از سی‌سال در انستیتوی مرکز لینکلن کار می­‌کرد، با کمک آموزش و هنر، به اجرای تجربیات یادگیری و برنامه‌­هایی پرداخت که سبب تقویت مهارت­‌هایی مانند تخیل، خلاقیت و نوآوری شدند. وی در مقاله­‌ی «هنر حضور: آموزش برای تجربه‌­های زیبایی‌شناختی» که در سال 1984 منتشر کرد به نکاتی اشاره دارد که در فلسفه‌ی او در زمینه‌ی هنر و آموزش نقش اساسی دارند.

گرین بر اهمیت برخورد مستقیم دانش‌­آموزان با آثار هنری و نقش معلمان در تسهیل آن تجربیات تأکید می­‌کند؛ وی هم‌چنین در مورد اهمیت ارتباط دانش­‌آموزان با اشکال مختلف هنر و نه فقط یک رشته‌ی خاص نیز نوشته است. گرین در کتاب هنر حضور، به چالش به‌ظاهر دائمی ارزش‌­گذاری نقش هنر در آموزش‌و‌پرورش می­‌پردازد و بر توانایی هنر در توانمندسازی دانش‌­آموزان تأکید می­‌کند؛ زیرا سبب فعال‌شدن آن‌ها در زندگی، تحصیلات و هم‌چنین در کل جامعه‌ی مشارکتی می‌­شود. او به تجربیاتی علاقه‌­مند است كه به نتایج غیرمنتظره‌­ای منجر می­‌شوند و به تغییر نقش مشاهده‌­ی منفعل به مشاركت فعال کمک می­‌کنند.

بحث در مورد ارجاعات ویژه‌ی گرین، بدون توجه به اظهارات او کامل نمی­‌شود؛ زمانی که می­‌گفت هنر در زمان اتصال به تجربیات شخصی به بالاترین پتانسیل اهمیت و معنا در زندگی فرد می­‌رسد. او به ما یادآوری می­‌کند که تجربیات شخصی دانش‌­آموزان بهترین مکان برای ورود آن‌ها به پروسه‌ی یادگیری است؛ بنابراین، در سیستم آموزشی امروز، آیا فرصت‌هایی را که گرین به آن اشاره می‌­کند، پیدا می‌­کنیم که باعث ­شود شخص ببیند و بشنود و احساس کند؟ موزه‌ها همان مکانی هستند که می‌­توان با کمک آن‌ها چنین فرصت‌هایی را فراهم کرد؛ اگرچه تمرکز گرین روی هنر است، اما توانمندسازی از طریق مشارکت فعال می‌­تواند به موزه­‌های علوم، تاریخ یا صنعت نیز گسترش یابد.

ماکسین گرین: آموزش زیبایی¬شناختی

گرین هم‌چنین هشدار می­‌دهد که بی­پردگی­‌ها و ابهامات احتمالی هنر، چیزی که ویرجینیا وولف آن را «شوک آگاهی» می‌­نامد، سبب ناراحتی مربیان و سیاست‌­گذاران و تلاش آن‌ها برای ناچیزکردن نقش هنر در مدارس می‌­شود. کارهایی که گرین انجام داد روش‌هایی بود برای ارتقاء تجربیات هنری دانش‌آموزان، به نحوی که بتوانند ناراحتی احتمالی ناشی از شوک آگاهی وولف را تحمل کنند.

او هم‌زمان با کار در مدارس شهر نیویورک، کارگاه­‌های آموزشی نیز برای معلمان و دانش‌­آموزان برپا می­‌کرد و مدرسان هنری و امکانات کارگاه­‌های خود را به موزه­‌ها و سایر مؤسسات فرهنگی نیویورک می­‌فرستاد. گرین با دادن آموزش­‌های تخصصی به معلمان و تبدیل آن‌ها به اعضای همیشگی کارگاه­‌های خود، تجربیات دسته‌اولی را در اختیار آن‌ها می­­‌گذاشت و به این ترتیب معلم­‌ها تجربیات دست‌اولی را که به دست می‌­آوردند، به تمرین‌­های روزانه‌ی کلاس‌­های خود اضافه می­‌کردند.

در یکی از کارگا‌‌ه‌­هایی که در مرکز لینکلن برگزار شد، افراد تجربه‌ی مثبت و معناداری داشتند؛ به این ترتیب که در طول کارگاه، آن‌ها در گروه‌های کوچکی کار ­کردند تا براساس خاطرات کودکیِ خود برنامه‌ی رقصی را طراحی و در پایان به‌صورت گروهی اجرا کنند؛ این برنامه فرصتی را برای شرکت­‌کنندگان فراهم کرد تا در کنار به‌اشتراک‌گذاشتن تجربیات خود، با گذشته‌ی سایر اعضای گروه نیز آشنا شوند. مشارکت مخاطبان و کمک به آن‌ها برای برقراری ارتباط شخصی، تنها بخشی از توانمندسازی دانش‌­آموزان است که گرین خواستار آن بود. گرین از ما می­‌خواهد که از مرزها، لبه­‌ها و قاب­‌های هنری فراتر برویم. ما به‌عنوان مربی می­‌توانیم این فراخوان را پذیرفته و نه‌تنها از مرزهای هنر فراتر رویم، بلکه با ارائه‌ی تجربیاتی که دانش‌­آموزان را توانمند می­‌سازد، به دانش‌آموزان کمک کنیم که از خط­­‌کشی­‌هایی که شرایط زندگی و جامعه برای آن‌ها مشخص کرده فراتر روند.

پی‌نوشت:

نویسنده: لورن اپل  (LAUREN APPEL)

منبع: https://educate.bankstreet.edu/faculty-staff/9/

عنوان مطلب: ماکسین گرین: آموزش زیبایی­‌شناختی

قسمت‌های قبلی این پرونده را در لینک زیر بخوانید:

آیا موزه‌ها می‌توانند کلاس درس باشند؟

ارتباط آموزش و پرورش با زندگی روزمره

نویسنده