سایمون کَستتس، کیوریتور جوان از تجربیاتش در این زمینه می‌گوید

پرونده‌ی کیوریتینگ، هنربانی و باقی ماجرا…
قسمت پایانی: سایمون کَستتس، کیوریتور جوان از تجربیاتش در این زمینه می‌گوید
مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم سارا اوسطی


سایمون کستتس کیوریتور جوان

سایمون کَستتس[1]، کیوریتور جوان فرانسوی متولد 1984 است که در حال حاضر مدیر و کیوریتور هنری موسسه‌ی غیرانتفاعی هنر سوییس New York non-profit contemporary art organization Swiss Institute است. او مرتباً برای کاتالوگ‌ها و نشریات دوره‌ای مقاله می‌نویسد، و اغلب در سطح بین‌المللی در پنل‌ها و به عنوان عضوی از هیئت داوران شرکت دارد. سایمون کستتس فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد مطالعات کیوریتوریال از دانشگاه کلمبیاست.

کستتس علاوه بر مدیریت و کیوریتوری در موسسه‌ی هنری سوییس، رویدادها و جوایز هنری بسیاری را به تنهایی و مشترکا برگزار کرده است. به عنوان مثال، 89plus پروژه‌ای تحقیقاتی است که در سال 2013 توسط کستتس و هانس اولریش اوبریست[2] به صورت مشترک برگزار شد و درمورد فعالیت‌های خلاقانه‌ی هنرمندان متولد 1989 و پس از آن است.

پلتفرم independent art fair در سال 2018 مصاحبه‌ای با کستتس انجام دادند که در ادامه می‌خوانیم:

. در ابتدا موسسه‌ی هنر سوییس برای برجسته‌سازی فرهنگ و هنر کشور سوییس در نیویورک تاسیس شد. از آن زمان تاکنون، برنامه‌ریزی در حوزه‌ی بین‌المللی بیشتر شده است. آیا هنوز هم شاهد تقویت ارتباطات بین سوییس و نیویورک به عنوان بخشی از مأموریت این موسسه هستید یا دیدگاه شما جهانی‌تر است؟

همکاری میان هنر سوییس و نیویورک همیشه سنگ بنای برنامه‌ریزی‌های ما خواهد بود، اگرچه، همانطور که شما اشاره کردید، موسسات هنری معاصر موظفند که در این مسیرِ جهانی شدن همراهی کنند. امروز برای یک موسسه‌ی هنری مناسب نیست که فقط روی همکاری میان یک یا دو کشور تمرکز کند.

از بسیاری جهات، مؤسسه‌ی هنری سوییس، به دلیل اخلاق بین‌المللی خودِ کشور سوییس خوش شانس است. اهمیت سوییس در دنیای هنر معاصر همواره از دیدگاه جهانی پوشیده نیست، بنابراین تعهد ما به هنر سوییس در بین‌المللی بودنِ برنامه‌ریزی‌های ما منعکس می‌شود.

سایمون کستتس کیوریتور جوان

. اکنون که پنج سال از حضور شما در موسسه‌ی سوییس می‌گذرد، چگونه نقش خود را به عنوان کیوریتور تصور کرده‌اید؟ آیا انواع خاصی از برنامه‌ریزی وجود دارد که شما در دوره‌ی مدیریت خود معرفی کرده یا بر آن تأکید کرده‌اید؟

از زمان مدیریتم در سال 2013، من دو هدف را برای موسسه برجسته کرده‌ام: یک حمایت از هنرمندان نوظهور و کمتر شناخته شده، و دوم گسترش مخاطبان موسسه.

از سال 2014 ما برنامه‌ی سالانه‌ی طراحی و معماری را در موسسه‌ی سوییس راه اندازی کردیم که از آن زمان به یک مولفه‌ی مهم برای ما تبدیل شده است. هر ساله از کیوریتور جدیدی دعوت می‌کنیم که تفکر و آینده‌نگری برجسته‌ای را در زمینه‌ی معماری و طراحی نشان داده و نمایشگاهی را برگزار کند که مفاهیم موجود درباره‌ی آنچه که یک نمایشگاه می‌تواند داشته باشد را به چالش بکشد.

0 آیا کار خاصی وجود دارد که دوست داشته باشید بطور خاص برای آینده‌ی SI (موسسه‌ی هنری سوییس) انجام دهید؟

با توجه به جا‌به‌جایی موسسه به مکان جدید، ما به وظیفه‌ی خود در قبال حمایت از هنرمندان جوان، روش‌های جدید و یا شناخته شده همچنان متعهد خواهیم بود. ما همچنین قصد داریم خود را در مکان جدید تثبیت کنیم زیرا مدت زمان طولانی در اینجا خواهیم بود.

ما در حال ایجاد برنامه‌هایی هستیم که برای گروه‌های چند نسلی مناسب بوده و همچنین برنامه‌های ویژه‌ای برای کودکان، نوجوانان و سالخوردگان خواهیم داشت. در این تلاش، ما قصد داریم فضایی را فراهم کنیم که برای همه‌ی مخاطبان از تمامی رده‌های سنی جذاب و هیجان‌انگیز باشد و علاقه به آموزش هنر معاصر را در افراد ایجاد نماییم.

پی‌نوشت:

[1] Simon Castets

[2] Hans Ulrich Obrist

قسمت‌های قبلی این پرونده را اینجا بخوانید:

قسمت چهارم: اِچ.یو.او و جهانِ هنرِ معاصر

قسمت سوم: هرالد زیمان که بود؟

قسمت دوم: پروژه‌های پل اونیل

قسمت اول: کیوریتور کیست؟

مطالب مرتبط:

پرونده‌ی درس‌هایی برای هنربانان

پرونده مرام‌نامه هنربانان

پرونده‌های دیگر به همین قلم را اینجا دنبال کنید:

پرونده هنرمند؛ تخریب‌گر یا سازنده؟

قسمت اول: ماجرای هنرمند گرسنه

قسمت دوم: با پیکاسو شوخی نکن!

قسمت سوم: چه کسی خرابکارتر است؟

قسمت چهارم: کاغذ پاره‌های میلیون دلاری

پرونده آثار هنری تاثیرگذار:

ده اثر هنری تاثیرگذار بر هنر معاصر | بخش اول

ده اثر هنری تاثیرگذار بر هنر معاصر | بخش دوم

ده اثر هنری تاثیرگذار بر هنر معاصر | بخش سوم و پایانی

نویسنده