مراسم روز جهانی موزه در شرایط خاص

مراسم روز جهانی موزه در شرایط خاص
روزجهانی موزه 2020
مجله هنرهای تجسمی آوام


روز جهانی موزه

شورای بین‌المللی موزه‌ها همه ساله مراسمی را برای روز جهانی موزه تدارک می‌دید که امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا به شکل دیگری برگزار می‌شود و نیازمند خلاقیت و نوآوری است. شورای بین‌المللی موزه‌ها، ایکوم (ICOM)، با بیش از 44 هزار متخصص موزه در 20 هزار موزه در بیش از 138 کشور جهان از موزه‌ها خواسته تا فعالیت‌های دیجیتالی آنلاین و با موضوع «موزه‌ها برای برابری: تنوع و فراگیری» را به اشتراک‌ گذارند.

شورای بین‌المللی موزه‌ها یادآوری کرد که نیازی نیست بحران به وجود آید تا به ما یادآوری شود که در دهکده‌ی جهانی زندگی می‌کنیم. پیش‌تر نیز ما با به اشتراک‌گذاری برنامه‌ها در شبکه‌های آنلاین به چنین نیازهایی پاسخ داده‌ایم.

موزه‌ها نقشی اساسی در تقویت تنوع و شمول در نهادهای فرهنگی، ترویج تبادل فرهنگی به‌ عنوان عامل اصلی ایجاد صلح در بین مردم و اجرای اهداف توسعه پایدار دارند.

یادگیری فرآیندی است مدام در حال تغییر که شامل شکل ظریفی از رهبری می‌شود و به زمان، مکان و شرایط خاصی نیاز دارد و موزه‌ها محیط‌های ایده‌آلی برای تجربه‌های مشترک هستند. مجله‌ی هنرهای تجسمی آوام، در پرونده‌هایی به اهمیت نقش موزه‌ها و تاثیر آن‌ها روی آموزش و پرورش پرداخته است که در ادامه بخش‌هایی از «کتاب ۱۲ نظریه‌­پرداز حوزۀ موزه در حال بازی» که توسط گروه آوام ترجمه و گردآوری شده را می‌خوانیم:

“دیویی مدرسه‌­ای را اید­ه‌­آل می­داند که شامل کتابخانه و موزه نیز باشد. این مکان‌­ها با همکاری و تعامل با یکدیگر می­‌توانند به دانش‌­آموزان در تلفیق تجربیات زندگی و بازدید از موزه کمک کنند. نقش موزه­‌ها به عنوان اجزای یکپارچه‌­کنندۀ تجربیات خام برای دانش آموزان بسیار پررنگ است. دیویی متعقد بود که ایده‌­ها تا زمانی که در زندگی واقعی مورد استفاده قرار نگیرند و آزمایش نشوند کامل نیستند و به همین جهت موزه‌­ها را بستر مناسبی برای رسیدن به این هدف می­‌دانست. موزه­‌هایی که در خارج از دیوارهایشان با فعالیت­‌های زندگی ارتباط داشتند، موزه‌­های مطلوب دیوی بودند.”

“دیویی موزه‌ها را جزء تجارب غنی زندگی می­‌دانست. وی از موزه­‌ها به عنوان محیط­‌های تخصصی و غیررسمی برای یادگیری دانش‌­آموزان در هر سنی دفاع می­‌کرد و البته هشدار نیز می‌­داد که موزه‌ها باید به طور مداوم فعالیت­‌های خود را در برابر معیار ارتباط با زندگی واقعی مورد آزمایش قرار دهند تا از سودمند بودن آنها در خارج از محدوده تخصصی­شان اطمینان حاصل شود. درحالی که رویکرد پیشرو دیوی تمرین پرزحمتی است و معلمان را مجبور به کسب دانش و به روز بودن می‌­کند اما ما معلم‌­ها معتقدیم که رویکرد تجربی دیویی در آموزش و پرورش خون تازه‌­ای را در رگ‌های ما جاری می‌­کند.”

مطالب مرتبط:

پرونده‌ی مقاله‌هایی از کتاب ۱۲ نظریه‌­پرداز حوزه موزه در حال بازی:

آیا موزه‌ها می‌توانند کلاس درس باشند؟

ارتباط آموزش و پرورش با زندگی روزمره

تاثیر برخورد مستقیم دانش‌آموزان با آثار هنری، در آموزش و پرورش

موزه و وجوه اجتماعی یادگیری

پرونده‌ی درس‌هایی برای هنربانان:

جایی برای آموزش هنربانان در پرونده‌ای از آوام مگ

اخبار مرتبط با موزه‌ها:

نشست خبری «مرمت و بازسازی» موزه هنرهای معاصر تهران

گزارش فرآیند مرمت و بازسازی موزه‌ی هنرهای معاصر تهران

آنچه باید از مرمت موزه هنرهای معاصر تهران بدانید

مرمت و نوسازی موزه هنرهای معاصر تهران در چه مرحله‌ای‌ است

نویسنده