تاثیرگذارترین هنرمندان سال ۲۰۱۹ | آیزاک جولین، یایویی کوساما و جف کونز

تاثیرگذارترین هنرمندان سال ۲۰۱۹
قسمت نهم و پایانی: آیزاک جولین، یایویی کوساما و جف کونز
مجله هنرهای تجسمی آوام: ترجمه معصومه شیخی


هنرمندان تاثیرگذار سال2019

آیزاک جولین (Isaac Julien)

متولد 1960 در لندن که در لندن و سانتاکروزِ کالیفرنیا زندگی و فعالیت می‌کند.

هنرمندان انگشت‌شماری را می‌توان نام برد که در سال‌های اخیر برای پیشرفت ویدئوآرت، بیشتر از آیزاک جولین فعالیت کرده باشند و به نظر می‌رسد که در 2019، تمام تلاش‌های او به ثمر رسیده‌است. چیدمانِ فیلم به عنوان درس‌های زمان (2019) – که وقایع زندگی فردریک داگلاس[1]، پژوهشگر و فعال اجتماعی قرن نوزدهم را با جزئیاتی فراوان و شکوهی سینمایی به نمایش درمی‌آورد – برای اولین بار در ماه مارس، در گالری مترو پیکچرز[2] در نیویورک به نمایش گذاشته شد و پس از آن نمایش آن در روچستر نیویورک و ساوانای جورجیا ادامه پیدا کرد. چیدمان فیلم لینا بو باردی یک پیچیدگی شگفت‌انگیز [3](2019)، ادای احترام جولین به معمار افتخاری سبک مدرنیست برزیلی، برای اولین بار در ماه ژوییه در گالری ویکتوریا مایرو[4] در لندن به نمایش درآمد و سپس در ماه دسامبر، وقتی در آرت‌فر بازل در بخش جدید مریدینز (نصف‌النهارها) در میامی بیچ، توسط گالری‌های ویکتوریا مایرا، نارا روسلر[5] و جسیکا سیلورمن[6] و با همکاری ران ماندوس[7] به نمایش گذاشته شد، یکی از برجسته‌ترین آثار نمایش داده شده بود، این اثر همچنین در خارج از ایالات متحده توجه فراوانی به خود جلب کرد. سال گذشته نیز سی‌امین سالگرد برای اثر موفق جولین یا همان فتح‌نامه‌ی 1989 او بود که برای رنسانس هارلم ساخته شده بود، با عنوان در جستجوی لنگستن[8] که در سال گذشته در گالری تیت بریتانیا و موزه‌ی جدید روبی سیتیِ سنت آنتونیو به نمایش درآمد و همچنین نمایش ویژه‌ای طی دوسالانه‌ی پرفورما در نیویورک داشت.

هنرمندان تاثیرگذار سال2019

سال گذشته، جولین علاوه بر تولید و نمایش آثار خود، سرگرم حمایت از آثار هنرمندان دیگر نیز بود. در ماه مارس، به عنوان استاد در دانشگاه سانتا کروز کالیفرنیا استخدام شد و به توسعه‌ی آزمایشگاه جدید آیزاک جولین (جایی که دانشجویان در آن با کار کردن روی پروژه‌های این هنرمند، تجربه کسب خواهند کرد) کمک کرد. همچنین در هیئت داوران دریم کامیشن [9]حضور دارد که اقدام تازه‌ای است توسط کارخانه‌ی اتوموبیل‌سازی رولزرویس برای حمایت از ویدئو آرت‌های هنرمندانی که در مراحل اولیه و‌ میانی زندگی حرفه‌ای‌شان به سر می‌برند. و هنگامی که دنیای هنر در ماه اکتبر به مناسبت آرت‌فر فریز در لندن گرد هم آمد، گالری ویکتوریا مایرو نمایشگاهی قدرتمند از آثار هنرمندان زن و دگرجنس‌گونه‌ی سیاه‌پوست با عنوان «روحم را به پرواز درآور» به هنربانی جولین افتتاح کرد. در زمان افتتاح آن، در مصاحبه‌ای با روزنامه‌ی ایونینگ استاندارد، جولین درباره‌ی رسانه‌ی مورد علاقه‌اش اینگونه گفت: «نوآوری در تصویر متحرک نه در سینما، بلکه در موزه‌ها و گالری‌ها اتفاق می‌افتد.» جولین در سال 2019، همچنان به نوآوری و استفاده از روش‌هایی حیرت‌انگیز و قدرتمند ادامه داد.

یایویی کوساما (Yayoi Kusama)

متولد 1929 در ماتسوموتو ژاپن که در توکیو زندگی و فعالیت می‌کند.

هنرمندان تاثیرگذار سال2019

بالن شخصی‌ساز یایویی کوساما، که نام مناسب عشق تا آسمان پرواز خواهد کرد [10](2019) را به آن داده‌اند، قرار بود نقطه‌ی برجسته‌ی رژه‌ی روز شکرگزاری میسیز در سال [11]2019 باشد. با این حال با اینکه به پرواز درنیامد، سال فوق‌العاده‌ی دیگری برای کوساما بود.

در اوایل نوامبر، نمایشگاه او با عنوان «هر روز برای عشق دعا می‌کنم[12]» در گالری دیوید زوییرنر[13] در خیابان بیستم غربی نیویورک که با «آینه‌های بی‌نهایت» جدیدی، کامل شده بود، افتتاح شد. 75هزار بازدیدکننده از آخرین نمایش او در زوییرنر دیدن کردند.

هنرمندان تاثیرگذار سال2019

کوساما که همواره مورد درخواست است، وقتی موسسه‌هایی در سراسر ایالات متحده «آینه‌های بی‌نهایت» او را به نمایش گذاشتند، به تیتر روزنامه‌ها تبدیل شد. عشق فرامی‌خواند (2013) هم‌اکنون در موسسه‌ی هنرهای معاصر بوستون در معرض نمایش است؛ آینه‌های بی‌نهایت قلبم در جهان به رقص درآمده [14](2018) در ماه اکتبر در موزه‌ی کریستال بریجز به نمایش دائمی درآمد؛ و تمام عشق جادوانی‌ام به کدوتنبل‌ها [15](2016)، اثری که متعلق به خاندان سلطنتی سعودی است در موسسه‌ی هنرهای معاصر میامی در حال نمایش است.

جف کونز (Jeff Koons)

متولد 1955 پر یورکِ پنسیلوانیا که در نیویورک زندگی و فعالیت می‌کند.

هنرمندان تاثیرگذار سال2019

جف کونز، هنگامی که مجسمه‌ی نمادینش با عنوان خرگوش[16] (1986) در ماه می، به قیمت 91 میلیون دلار در حراجی کریستیز فروخته شد، – دوباره – گران‌ترین هنرمند زنده‌ی جهان شد. پس از اینکه برای مدت کوتاهی این عنوان به دیوید هاکنی رسید، پس از فروش این اثر نمادین، کونز مجددا عنوان گران‌ترین هنرمند جهان را پس گرفت. اما با پرده‌برداری از مجسمه‌ی بحث‌برانگیز دسته‌گل لاله[17] (2016 تا 2019)، تاثیر کونز از بازار امسال فراتر رفت. احترام همیشگی او به رفاقت دوطرفه‌ی فرانسه و آمریکا، جنجال‌هایی به پا کرد که آوازه‌ی آن را گسترده‌تر کرد.

هنرمندان تاثیرگذار سال2019

کونز علاوه بر سروصدا به راه انداختن در حراجی‌ها، آرت‌فرها و در کناره‌های رود سن، در سال گذشته، دو نمایشگاه مهم در موزه‌ها نیز داشته است. او هنربان نمایشگاه انفرادی خود در موزه‌ی اشمولین در دانشگاه آکسفورد بود، و نمایشگاه دونفره‌ای با همراهی مارسل دوشان به پربازدیدترین نمایشگاه در تاریخ موزه‌ی هومکس در مکزیکوسیتی تبدیل شد. مانند مبدع عبارت «حاضرآماده» (برای توصیف آثار هنری)، کونز – که مشهورترین متخصص معاصر این سبک است – هم‌چنان ستاره‌ای جهانی است.

پی‌نوشت:

[1] Frederick Douglass

[2] Metro Pictures

[3] Lina Bo Bardi A Marvelous Entanglement

[4] Victoria Miro

[5] Nara Roesler

[6] Jessica Silverman

[7] Ron Mandos

[8] Looking for Langston

[9] Dream Commission

[10] Love Flies Up tothe Sky

[11] 2019 Macy’s thanksgiving Day Parade

[12] Every Day I Pray for Love

[13] David Zwirner

[14] Mirrored Room My Heart is Dancing into the Universe

[15] All the

Eternal Love I Have for the Pumpkins

[16] RabbitRabbit

[17] Bouquet of Tulips

منبع: آرتسی

قسمت‌های قبلی این پرونده را اینجا بخوانید:

قسمت اول: کارا واکر و اولافور الیاسون

قسمت دوم: ابوحمدان/ کاموک/ موریلو/ شانی

قسمت سوم: آرتور جافا و لوچیتا هورتادو

قسمت چهارم: تیم‌لب و استرلینگ رابی

قسمت پنجم: یوشیتومو نارا و میکلین توماس

قسمت ششم: مارینالینی موخرجی و کاز

قسمت هفتم: امیلی کیم کنگوری، روگیله بارزجوکایته و دوریس سالسیدو و…

قسمت هشتم: نان گلدین و مایکل راکوویتس

نویسنده