خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی | دوسالانه‌ها و ایستگاه اتوپیا

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی
بخش بیست و یکم | دوسالانه‌ها و ایستگاه اتوپیا
هانس اولریش اوبریست | ترجمه‌ی کتایون یوسفی | انتشارات حرفه‌هنرمند
مجله هنرهای تجسمی آوام: تلخیص نیلوفر تقی‌پور


ما در دورانی زندگی می‌کنیم که مراکز ثقل آن دارد به نقاطی جدید منتقل می‌شود «هانس اولريش اوبريست»

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی

هانس از پدیده‌ِی دوسالانه‌ها می‌نویسد. از اتَین بالیبار فیلسوف نقل می‌کند که یک‌بار درباره‌ی تقابل با چیزی که ابعاد برگشت‌ناپذیرِ جهانی‌شدن می‌نامید برای او توضیح داده، که خانه به دوشی هنرمندان و نمایشگاه‌ها و حرکت میان مرزهای مختلف، چه مرزهای فیزیکی و چه فکری، ضروری است. بالیبار شرح داد که فرا رفتن از مرزهای ملی چگونه می‌تواند اجازه دهد که زبان و فرهنگ‌ها در جوانب مختلف در هم نفوذ کنند و افق‌ها و قابلیت‌های ترجمه وسیع‌تر شود. او می‌گفت که به این ترتیب « نمایشگاه‌ها خود تبدیل به خطوط مرزی می‌شوند.»

اوبریست در ادامه شرح نمونه‌ای از این حالت را در داکومنتای ۲۰۰۲ می‌دهد. نمایشگاهی که هر ۵ سال یک‌بار در شهر کسل آلمان برگزار می‌شود. هنرگردان‌های آن به جای این که مانند حالت معمول، نمایشگاهی در یک محل برگزار کنند، ۵ سمپوزیم به نام «پلت‌فرم‌ها» در نقاط مختلف جهان طراحی کردند. نمایشگاه، پلت‌فرم پنجم بود، نه رویداد اصلی و بر این نکته تاکید داشت که هنر معاصر باید بر اصلِ «خارج از مرکز» بنا شود. به جای این‌که مخاطب این داکومنتا را در مرکز سکوهای خلاقانه نشانند، آگاهش می‌کردند که در نقاطی دیگر، برنامه‌هایی دیگر در جریان است و بنابراین دیدی جامع و همه جانبه ممکن نخواهد شد. هدف کارگردان هنری‌اش، اوکوی انوِزور همان‌طور که خودش می‌گوید این بود که به «مدرنیته روستایی» دست یابد. با همان حال و هوای ایده‌های ادوار گلیسان درباره‌ی «شاعرانگی مکان».

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی

نویسنده‌ی کتاب معتقد است تکثیر دوسالانه‌ها که امروز شاهدش هستیم به این معناست که چالش اصلی، نه تقلید از قالب‌های یکدیگر، بلکه فراهم‌کردن فضاهای تازه و ساختارهای زمانی جدید است. یکی از قابلیت‌های اساسی دوسالانه‌ها  این است که کاتالیزوری برای انواع مختلف نیروهای خلاقانه در شهر شوند: دوسالانه‌ها نوعی شهرسازی هستند. انعکاس تکثیر این رویدادها را در تکثیر مراکز هنری می‌توان دید.

آن رقابتی که مدیران موزه‌ها و هنرگردان‌ها در طول قرن بیستم بر سر برجسته‌کردنِ یک مرکز واحد با یکدیگر داشتند، در قرن بیست‌و‌یکم جای خود را به ظهور انبوه مراکز ممکن داده‌است و در این میان، دوسالانه‌ها نقشی مهم ایفا کرده‌اند. آنها همچنین می‌توانند میان مسائل محلی و جهانی پل زنند. دوسالانه‌ها معمولا میدان انرژی پویایی را به وجود می‌آورند که سراسر شهر منتشر می‌شود. وقتی در مدت زمان آن، تمام فضاهای نمایشگاهی و نهادهای شهر در یک حرکت جمعی به هم می‌پیوندند و جمعیت مخاطب لازم را به خود می‌کشانند، این موضوع خود را به خوبی نشان می‌دهد.

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی

دوسالانه‌ها علاوه بر اینکه می‌توانند انبوهی از برنامه‌های جانبی را در شهر راه اندازند، تلاشی بی‌وقفه برای اتصال گذشته، حال و آینده هستند. آنها بینشی نسبت به تاریخ عرضه می‌کنند که در مذاکره‌های دائمی مورد بحث قرار می‌گیرد، اما آینده‌ی دوسالانه ها چیست؟

اوبریست در بخش «ایستگاه اتوپیا» از تجربیاتش پیرامون دوسالانه‌ ۲۰۰۳ ونیز و همکاری‌اش با مالی نسبیت[1]، مورخ هنر می‌نویسد و توضیح می‌دهد اتوپیا، آن مضمون عالی‌قدرِ اندیشه‌ی فلسفی، گذاره‌ای است که کم در مورد آن گفته‌نشده، از زمان تجسم آن در جمهور افلاطون تا کتاب سرتوماس مور از سال ۱۵۱۶ با همین نام، اتوپیا همیشه بازنمای جزیره‌ای با نظام اجتماعی شایسته بوده است. تئودور آدورنو و دیگر اندیشمندان ماتریالیست دیگر، آن را به عنوان «هیچ-کجا» به تمسخر گرفتند.(نوعی رویای سفر اگزوتیک برای رهایی از مشکلات اجتماعی پیاپی و فلج کننده).

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی

ایستگاه اتوپیا به عنوان یک ساختار فیزیکی و همزمان مفهومی برای اوبریست شکل گرفت. او ۶۰ هنرمند، معمار، نویسنده و اجراگر را گردهم آورد، برنامه‌ای انعطاف‌پذیر برای آن تنظیم شد و همچنین با نقدی از مفهوم اتوپیا به کارها جهت داده شد. در ادامه اوبریست به شرح آثار و چگونگی اجرا و کارکرد آنها می‌پردازد. از گفتگویش با ژاک رانسیر[2] فیلسوف در پاریس میگوید، از دشواری‌های جلو بردن ایده‌ی اتوپیا، چرا که به عنوان یک ایده هرگز برایش جالب نبوده. آنچه توجهش را جلب می‌کرد، نافرمانی بود، شیوه‌ای که به واسطه‌ی آن در گفتار، ادراک و احساس گسست به وجود آید. معتقد بود که باید راه‌هایی بیابیم که از طریق آنها اتوپیاها برای تولید چنین گسست‌هایی به کار روند. در انتها می‌نویسد که «ایستگاه اتوپیا» آرشیوی برای تجربه‌گری شد.

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی

پی‌نوشت:

[1] Molly Nesbit

[2] Jacques Ranciere

قسمت‌های قبل از خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی را اینجا دنبال کنید:

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

0 comments
خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی | معماری، شهرسازی و نمايشگـاه

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی بخش بیستم | معماری، شهرسازی و نمايشگـاه هانس اولریش اوبریست | ترجمه‌ی کتایون یوسفی | انتشارات حرفه‌هنرمند مجله هنرهای تجسمی آوام: تلخیص نیلوفر تقی‌پور اوبريست ابتداي اين بخش از نحوه‌ي آشنايي‌اش با معماري در دوران همكاري با كسپر کونیگ در فرانکفورت می‌نویسد و به دنبال آن ملاقات با دن گراهام در نیویورک او را در این زمینه مصمم‌تر کرد. (به باور اوبریست گراهام همانند دایره‌المعارف معماری است.) اوبریست از تجربه‌ی اولین پروزه‌اش در ارتباط با معماری (شهرهای در حرکت)  که نتیجه همکاری […]

0 comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

0 comments
خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی بخش نوزدهم

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی | تاریخ توالت و شاه کول پیر

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی بخش نوزدهم | تاریخ توالت و شاه کول پیر هانس اولریش اوبریست | ترجمه‌ی کتایون یوسفی | انتشارات حرفه‌هنرمند مجله هنرهای تجسمی آوام: تلخیص نیلوفر تقی‌پور «موزه، حقیقتی است که با حقایق متعدد دیگر احاطه شده‌ است؛ حقایقی که ارزش اشاعه دارند.» مارسل برودتائرز اوبریست در این بخش از کتاب در میان جست‌وجوی بی‌انتها درباره‌ی مرز میان موزه‌ها و زندگی روزمره، ماجرای نمایشگاهی در سال 1994 را شرح می‌دهد؛ در فاضلاب زوریخ، که در جای خود تجربه‌ی جالبی است. موزه‌ی فاضلاب، […]

0 comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

0 comments
فلیکس فنئون خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی | فلیکس فنئون

فلیکس فنئون هنربانی که هرگز بیوگرافی ننوشت بخش هجدهم | فلیکس فنئون هانس اولریش اوبریست | ترجمه‌ی کتایون یوسفی | انتشارات حرفه‌هنرمند مجله هنرهای تجسمی آوام: تلخیص نیلوفر تقی‌پور «موزه، حقیقتی است که با حقایق متعدد دیگر احاطه شده‌ است؛ حقایقی که ارزش اشاعه دارند.» مارسل برودتائرز فلیکس فنئون، فردی است منتقد، ویراستار، مجموعه‌دار و آنارشیت فرانسوی، که اوبریست در این بخش به او می‌پردازد و می‌نویسد: «فنئون در آغاز در اداره‌ی جنگ پاریس، به‌ مدت سیزده‌سال کارمند بود و در وقت آزاد خود مجله‌ی کوچک […]

0 comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

0 comments
خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی کسپر کونیگ و سوزان پاژ

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی | کسپر کونیگ و سوزان پاژه

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی بخش هفدهم | مرشدها کسپر کونیگ و سوزان پاژه هانس اولریش اوبریست | ترجمه‌ی کتایون یوسفی | انتشارات حرفه‌هنرمند مجله هنرهای تجسمی آوام: تلخیص نیلوفر تقی‌پور «موزه، حقیقتی است که با حقایق متعدد دیگر احاطه شده است؛ حقایقی که ارزش اشاعه دارند.» مارسل برودتائرز «هانس اولریش اوبریست»، در بخشی از کتاب هنرگردانی پس از توضیح مقدمه‌ای کوتاه برای «کسپر کونیگ»[1]، کسی که بارها  «گرهارد ریشتر»، به هانس، توصیه کرده بود که با او ملاقاتی داشته باشد را معرفی می‌کند. «کسپر کونیگ»، […]

0 comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

0 comments
روبرت والرز و گرهارد ریشتر

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی | روبرت والرز و گرهارد ریشتر

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی بخش شانزدهم | روبرت والرز و گرهارد ریشتر هانس اولریش اوبریست | ترجمه‌ی کتایون یوسفی | انتشارات حرفه‌هنرمند مجله هنرهای تجسمی آوام: تلخیص نیلوفر تقی‌پور ایده‌ی ساخت موزه برای قهرمان اوبریست یعنی «سرگئی دیاگلیف» و «روبرت والزر»، از روزگار جوانی با او همراه بود. او ابتدای این بخش را با توصیف والزر شروع می‌کند که یکی از چهره‌های مهم مدرنیسم بود و «والتر بنیامین» و «روبرت موسیل»، تحت‌تأثیر او بودند؛ «فرانتس کافکا» او را نویسنده‌ی محبوبش می‌داند و «سوزان سونتاگ» درباره‌اش […]

0 comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

0 comments
خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی | آشپزخانه و نمایشگاه‌های خانگی

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی بخش پانزدهم| آشپزخانه و نمایشگاه‌های خانگی هانس اولریش اوبریست | ترجمه‌ی کتایون یوسفی | انتشارات حرفه‌هنرمند مجله هنرهای تجسمی آوام: تلخیص نیلوفر تقی‌پور در بخش«کیچن»، «اوبریست»، از دغدغه‌های اولیه‌اش برای هنر می‌نویسد که چگونه در پی راهی برای ورود به هنر و همکاری با هنرمندان بود. او به رابطه‌ی میان هنر و اقتصاد و وجه مشترک آن‌ها اشاره می‌کند و از تخیل به‌کاررفته برای به‌وجودآمدن ایده و اندیشه‌ی خلق احتمالی، برای هرکدام مثال‌هایی می‌آورد. او از اقتصاددانی به نام «اچ. سی. […]

0 comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

0 comments
خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی بخش چهاردهم

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی | قطارهای شب و مناسک دیگر

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی بخش چهاردهم| قطارهای شب و مناسک دیگر هانس اولریش اوبریست | ترجمه‌ی کتایون یوسفی | انتشارات حرفه‌هنرمند مجله هنرهای تجسمی آوام تلخیص: نیلوفر تقی‌پور «اوبریست» در ابتدای بخش «قطارهای شب و مناسک دیگر» از ملاقات با «سای تومبلی»[1] نقاش و مجسمه‌ساز آمریکایی می‌نویسد و او را این‌گونه توصیف می‌کند: «او در تاریخ شعر غرق بود؛ بسیاری از نقاشی‌هایش را به اشعار ارجاع می‌داد؛ همیشه از مولانا، کیتز، پاوند، ریلکه و دیگران می‌گفت و نصحیت او به من پیوند شعر و هنر […]

0 comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

0 comments
شیوه های هنرگردانی پنتوس هولتن

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی | پنتوس هولتن

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی بخش سیزدهم| پیشگامان | پنتوس هولتن هانس اولریش اوبریست | ترجمه‌ی کتایون یوسفی | انتشارات حرفه‌هنرمند مجله هنرهای تجسمی آوام تلخیص: نیلوفر تقی‌پور اوبریست در انتهای بخش پیشگامان پنتوس هولتن[1] را نفر آخر لیست خود قرار داده و به او می‌پردازد و در توصیف او می‌نویسد: او قلمرو هنرگردانی را گسترش داده و کارکرد موزه را از نو تعریف کرد. هولتن در کارنامه‌ی کاری خود مدیریت چندین موزه و موسسه‌ی هنری از جمله مرکز ژرژ پمپیدو در پاریس، موزه هنر معاصر لس‌آنجلس […]

0 comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

0 comments
شیوه‌های هنرگردانی رنه دارنونکور

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی | رنه دارنونکور

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی بخش دوازدهم| پیشگامان | رنه دارنونکور هانس اولریش اوبریست | ترجمه‌ی کتایون یوسفی | انتشارات حرفه‌هنرمند آوام مگ تلخیص: نیلوفر تقی‌پور «اوبریست»، درباره‌ی «رنه دارنونکور»[1] اتریشی در بخش پیشگامان این‌گونه شرح می‌دهد که او کار خود را در موزه‌ی«موما» به‌عنوان زیردست «آلفرد بار»[2]، آغاز کرد. اوبریست در توصیف بار می‌نویسد: «او اولین مدیر افسانه‌ای برای موما بود که تحت تأثیر “الکساندر دورنر”، به مدرنیسم در نقاشی، مجسمه و حوزه‌های جدیدتر عکاسی، فیلم، تایپوگرافی و طراحی علاقه‌مند بود. بار، هم‌چنین بسط‌دهنده‌ی سبک نمایشی […]

0 comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

0 comments
ویلم سندبرگ و والتر هاپس

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی | ویلم سندبرگ و والتر هاپس

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی بخش یازدهم | پیشگامان | ویلم سندبرگ و والتر هاپس هانس اولریش اوبریست | ترجمه‌ی کتایون یوسفی | انتشارات حرفه‌هنرمند آوام مگ تلخیص: نیلوفر تقی‌پور نفر بعدی که اوبریست در بخش پیشگامان به آن می‌پردازد ویلم سندبرگ است که در گفتگویی با هرالد زیمان متوجه شد سندبرگ قهرمان اوست و به توصیه زیمان از مطالعۀ او غافل نشد. این نمایشگاه‌گردان هلندی متولد 1897 و تحصیلکرده رشتۀ هنر است و یکی از مبتکران بزرگ عرصۀ موزه‌ها در قرن بیستم محسوب می‌شود. در طول […]

0 comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

0 comments
هوگوفون چودی

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی | پیشگامان | هوگوفون چودی

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی بخش دهم | پیشگامان | هوگوفون چودی هانس اولریش اوبریست | ترجمه‌ی کتایون یوسفی | انتشارات حرفه‌هنرمند آوام مگ تلخیص: نیلوفر تقی‌پور نفر بعدی که اوبریست او را در فهرست افراد تأثیرگذار قرار می‌دهد کسی است که تکه‌هایی از گذشته‌ی کاریِ اوست و از مهره‌های کلیدی در رشد نمایشگاه‌ها بوده‌ است. اوبریست، بعد از کسلر و دورنر که در نوشته‌های پیشین به آن‌ها اشاره شد، در کتابش از کشف هوگوفون چودی‌[1]، هنرگردانِ موزه و مورخ هنر، می‌نویسد و توضیح […]

0 comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

0 comments
شیوه های هنرگردانی

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی| پیشگامان | الکساندر دورنر

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی| پیشگامان| الکساندر دورنر بخش نهم نوشته هانس اولریش اوبریست ــ ترجمه کتایون یوسفی ــ انتشارات حرفه هنرمند  تلخیص: نیلوفر تقی پور در این بخش اوبریست افرادی را لیست می‌کند که تکه‌هایی از گذشتۀ کاری او هستند و مهره‌هایی کلیدی در رشد نمایشگاه‌ها نیز بوده‌اند. الکساندر دورنر[۱] دورنر در رشته تاریخ و تاریخ هنر تحصیل کرد و از سال های ۱۹۲۵ تا ۱۹۳۷ مدیر موزه هانوور بود، در واقع همان دورانی که به سال‌های آزمایشگاهی طراحی […]

0 comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

0 comments
شیوه های هنرگردانی

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی| پیشگامان | الکساندر دورنر

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی| پیشگامان| الکساندر دورنر بخش نهم نوشته هانس اولریش اوبریست ــ ترجمه کتایون یوسفی ــ انتشارات حرفه هنرمند  تلخیص: نیلوفر تقی پور در این بخش اوبریست افرادی را لیست می‌کند که تکه‌هایی از گذشتۀ کاری او هستند و مهره‌هایی کلیدی در رشد نمایشگاه‌ها نیز بوده‌اند. الکساندر دورنر[۱] دورنر در رشته تاریخ و تاریخ هنر تحصیل کرد و از سال های ۱۹۲۵ تا ۱۹۳۷ مدیر موزه هانوور بود، در واقع همان دورانی که به سال‌های آزمایشگاهی طراحی […]

0 comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

0 comments
هری گرف کسلر شیوه های هنرگردانی

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی| پیشگامان | هری گرف کسلر

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی| پیشگامان | هری گرف کسلر بخش هشتم نوشته هانس اولریش اوبریست ــ ترجمه کتایون یوسفی ــ انتشارات حرفه هنرمند  تلخیص: نیلوفر تقی پور در این بخش اوبریست افرادی را لیست می‌کند که تکه هایی از گذشته ی کاری او است و مهره‌هایی کلیدی در رشد نمایشگاه‌ها نیز بوده‌اند. هری گرف کسلر هری گرف کسلر[۱] شخصیتی اشرافی، متخصص و مدیر موزه بود که نقشی اساسی در ترویج هنر مدرن بازی کرد. او به دنبال شگردهایی برای […]

0 comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

0 comments
خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی| گفتگوهای بی‌پایان

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی| گفتگوهای بی‌پایان بخش هفتم نوشته هانس اولریش اوبریست ــ ترجمه کتایون یوسفی ــ انتشارات حرفه هنرمند  تلخیص: نیلوفر تقی پور اوبریست در ابتدای بخش گفتگوهای بی‌پایان از تأثیر مرگ الیگییرو بوئتی‌[۱] در زندگی‌اش می‌نویسد و افسوس همۀ گفتگوهایی را می‌خورد که با یکدیگر داشتند که دیگر اتفاق نخواهد افتاد و از آن شیوۀ منحصر به فردش در برقراری ارتباط و ابراز خود هیچ سندی به جا نمانده بود. این اتفاق موجب آن شد که به […]

0 comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

0 comments
سیت سیگلاب

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی| سیت سیگلاب

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی| سیت سیگلاب بخش ششم نوشته هانس اولریش اوبریست ــ ترجمه کتایون یوسفی ــ انتشارات حرفه هنرمند  تلخیص: نیلوفر تقی پور سیت سیگلاب[۱] طراح نمایشگاه خلاق دیگری‌ست که اوبریست در بخش نمایشگاه‌های چاپی به آن می‌پردازد. او گالری‌دار، کیوریتور مستقل، بایگان، مجموعه‌دار، کتابدار و یک محقق آمریکایی بود، که در دهه ۹۰ در آمستردام مستقر شد. در سال ۱۹۶۴ گالری خود را با نام «هنر معاصر سیت سیگلاب»[۲] در نیویورک تاسیس کرد اما خیلی زود متوجه […]

0 comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

0 comments
شیوه‌های هنرگردانی لوسی لیپارد

شیوه‌های هنرگردانی | لوسی لیپارد، ماده‌زدایی اثر هنری و هنر مفهومی

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی | لوسی لیپارد، ماده‌زدایی اثر هنری و هنر مفهومی بخش پنجم نوشته هانس اولریش اوبریست ــ ترجمه کتایون یوسفی ــ انتشارات حرفه هنرمند  تلخیص: نیلوفر تقی پور هانس بخش «دربارۀ کتابخانه‌ها و آرشیوها» را با معرفی کتاب – نمایشگاهی به نام «جاده‌های بنانشده»[۱] با همکاری گی تُرتُسا[۲] که مربوط به صدها طرح اجرا نشده بود را به پایان می‌رساند و بخش بعدی را با عنوان «نمایشگاه‌های چاپی» اینگونه آغاز می‌کند که فکر کتاب به عنوان نمایشگاه، […]

0 comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

0 comments
خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی

شیوه های هنرگردانی |موافق یا مخالف نمایشگاه گروهی هستید؟

موافق یا مخالف نمایشگاه گروهی هستید؟ | خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی بخش چهارم نوشته هانس اولریش اوبریست ــ ترجمه کتایون یوسفی ــ انتشارات حرفه هنرمند سایت تندیس تلخیص: نیلوفر تقی پور هانس اولریش اوبریست یکی از موفق‌ترین کیوریتورهای هنری است و در کتاب شیوه‌های هنرگردانی دربارۀ نمایشگاه‌های گروهی این‌گونه توضیح می‌دهد که می‌توان از آن‌ها درس گرفت، با آن موافق بود یا مخالف، یا از آن دفاع کرد؛ مهم‌تر از همه، نمایشگاه تظاهر نمی‌کند که به تنهایی قادر به […]

0 comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

0 comments
کیوریتور

منشأ واژه کیوریتور | خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی

منشأ واژه کیوریتور | خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی بخش سوم نوشته هانس اولریش اوبریست ــ ترجمه کتایون یوسفی ــ انتشارات حرفه هنرمند تلخیص: نیلوفر تقی پور ریشۀ لاتین کلمۀ «Curare» به معنی مراقبت کردن است. در رم باستان «Curatore» خادمِ شهری بود که وظایف پیش پا افتاده اما مهم و ضروری مثل نظارت بر تأسیسات عمومی، گرمابه و فاضلاب را برعهده داشت. در قرون وسطی که بُعد متافیزیکی انسان مورد تأکید قرار گرفت، «Curatus» به مثابه کشیشی بود که از […]

0 comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

0 comments
هنر تعاملی

هنر تعاملی | مخاطب در مقام یک اجراگر

هنر تعاملی | مخاطب در مقام یک اجراگر خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی| بخش دوم نوشته هانس اولریش اوبریست ــ ترجمه کتایون یوسفی ــ انتشارات حرفه هنرمند تلخیص: نیلوفر تقی پور هانس می‌نویسد که در سال ۱۹۹۳، همراه با کریستین بولتانسکی و برتران لَویه به دنبال هنری بودند که تنها شامل شی نباشد بلکه دستورالعملی برای حاضر کردنش در کار باشد. این نوع از هنر درک سنتی از خلاقیت، تألیف و تفسیر را به چالش می‌کشید و باعث می‌شد بیننده با مشارکت […]

0 comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

0 comments
شیوه های هنرگردانی

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی | هنرگردانی و جهانی شدن هنر

 خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی | هنرگردانی و جهانی شدن هنر بخش اول نوشته هانس اولریش اوبریست| ترجمه کتایون یوسفی | انتشارات حرفه هنرمند  تلخیص نیلوفر تقی پور در سال ۹۶ به خلاصه ۴ قسمت از این کتاب پرداخته شد و همچنان ادامه دارد، لینک قسمت های بعد را در پایین این شماره بخوانید. هانس اولریش اوبریست، کیوریتور آثار هنری، اهل سوئیس است و مقدمۀ کتاب هنرگردانی را با توصیفی از سوئیس شروع می‌کند و از نقاط مثبت و منفی آن می‌نویسد که […]

0 comments

نویسنده