خانه | پژوهش | همه تصویرسازی‌های مرتضی ممیز در کتابی قابل تأمل

معرفی کتاب ممیز پدر تصویرسازی ایران معاصر

همه تصویرسازی‌های مرتضی ممیز در کتابی قابل تأمل

گُلگشتی در کتاب « همه تصویرسازی‌های مرتضی ممیز »
معرفی کتاب دوجلدی «همه تصویرسازی‌های مرتضی ممیز» با تلاش ساعد مشکی
تحلیل ساختاری بر روی آثار زنده یاد ممیز
مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم حسین رضوی­‌فرد

کتاب همه تصویرسازی‌های مرتضی ممیز
کتاب همه تصویرسازی‌های مرتضی ممیز

آغاز تصویر­سازی در دوره مدرن مصادف است با ورود صنعت چاپ به ایران. ورود ماشین چاپ و فن کلیشه ­سازی در دهه بیست شمسی نیز به گسترش مجلات یاری رساند و هنرمندان نقاش بیشتری به حوزه تبلیغات و تصویرسازی روی آوردند. دهه بیست و سی را می‌توان دوره‌ی انتقالیِ خروج هنر تصویرسازی از کفالت نقاشی تلقی نمود؛ با کاوش در تصویرسازی‌های اولیه دوره قاجار و پهلوی درمی‌یابیم که این هنر به لحاظ تبارشناسی تا قبل از دهه‌ی چهل، سایه‌نشین نقاشی و تصویرگری دوره تیموری و صفوی و سبک اقتباسی کمال‌الملک بوده است. در دهه چهل شمسی همزمان با تحولاتی که در نقاشی معاصر ایران به وقوع پیوست، هنر گرافیک و تصویرسازی با تلاش­‌های محمود جوادی پور، هوشنگ کاظمی و مرتضی ممیز (۱۳۱۵- ۱۳۸۴ه.ش) که هرکدام به‌نوعی در آکادمیک شدن آن نقشی محوری ایفا کردند- از نقاشی منتزع شد و ازآن‌پس با جریان جهانی گرافیک طی طریق نمود.

کتاب دوجلدی «همه تصویرسازی‌های مرتضی ممیز» تلاش یکی از شاگردان ممتاز مکتبی است که ممیز، معلم اول آن بود؛ ساعد مشکی -مدیر هنری تدوین این کتاب- با کنار هم قرار دادن بیش از سه هزار فقره از تصویرسازی‌های مرحوم ممیز در ۱۴۱۰ صفحه، کتابی درخور برای نسل جدید هنرمندان این حوزه به ارمغان آورده است. کتاب یادشده ضمن دربر گرفتن زیر بخش‌های تصویرسازی‌های رنگی، چهره‌ها، تصویرسازی شعرها، سر کلیشه‌ها و ریزنقش ها، با طرح جلدی -هوشمندانه- ساده و بدون نقش، حاوی سه بخش اصلی است: تصویرسازی نشریات، کتاب‌ها و تصویرسازی‌های پراکنده.

اولین طرح جلد مرحوم ممیز به روایت خودش مربوط به سال ۱۳۳۰ روی جلد کتاب «دکتر جکیل و مستر هاید» اثر رابرت لوئیس استیونسن است اما خود، آن را طراحی محسوب نمی‌کند و اولین طرح جلد حرفه‌ای خود را مربوط به سال ۱۳۳۶ برای کتاب‌های «گنجینه دیوان نشاط اصفهانی» و «زندگانی من» احمد کسروی می‌داند.[۱] این آثار و پوسترها و طرح جلدهای متأخرتر که در کتاب «همه تصویرسازی‌های مرتضی ممیز» نیامده‌اند می‌تواند موضوع کتابی دیگر باشد.

مرتضی ممیز از معدود طراحانی است که بدون استفاده‌ی متنوع از رنگ، به‌طور غالب در فضایی سیاه‌وسفید، خلاقیت خود را رقم می‌زند؛ این خصیصه غیر از ملاحظه صاحب‌کار برای ارزان‌تر شدن فرایند چاپ و نیاز روزهای گذشته، ریشه در جهان‌بینی وی دارد همان بینشی که معتقد است اثر هنرمند هر چه ساده‌تر باشد ماندگارتر است و در تاریخ هنر طرفدارانی دارد؛ ازجمله پوسن در مقابل روبنس و دومینیک انگر در مقابل اوژن دُلاکروا که اولویت را به طرح و خط می‌دادند نه به رنگ.

ممیز کاوشگری است که به دنبال میراث تصویری و تجسمی گذشته خود است و اگرچه از تکنیک‌های مختلف غربی‌ها برای آفریده‌های خود بهره می‌برد اما فرم و قالب کار را، خود تعیین می‌کند؛ در دوره جوانی‌اش در سال ۱۳۵۱ می‌گوید: «دیگر اهمیت نمی‌دهم که یک فرم مدرن، یا یک کمپوزیسیون مدرن چیست. برعکس سخت توجه دارم به تمام آن شکل‌های معمولی و قابل‌درکی که از طرف مردم قبول می‌شود.»[۲] و این راز موفقیت یک هنرمند است که نمی‌خواهد شبیه به همتاهای داخلی و خارجی خود باشد؛ او باید خودش را زندگی کند. شاید به همین دلیل است که برخی از هنرمندان شاخص حوزه تصویرسازی، کارهای ممیز را به‌غایت معاصر و مدرن می‌دانند چنانکه فرشید مثقالی درجایی می‌گوید: «آقای ممیز درواقع، سرفصل ایلوستراسیون و گرافیک در ایران است و اگر بخواهیم کلمه معاصر یا مدرن را بکار ببریم، این کار آقای ممیز بود که این ویژگی را داشت و هیچ رابطه‌ای با قبلش ندارد»[۳]

کتاب «همه تصویرسازی‌های مرتضی ممیز» چند ویژگی این استاد هنرمند را برجسته کرده است؛ بخشی از این ویژگی‌های فرمی و ساختاری که پیش از نشر کتاب حاضر و فراهم آمدن همه تصویرها در کنار یکدیگر به‌سختی قابل‌تحلیل بود به تلخیص به شرح ذیل می‌باشند:

  1. تنوع در فرم: فرم‌های متنوع در تصویرسازی‌ها گاهی کاملاً هندسی‌اند گاهی غیر هندسی؛ آنچه برای ممیز اهمیت دارد کیفیت معناشناختی فرم است. چرخ‌های دفرمه شده کالسکه ناصرالدین‌شاه را بدون لحاظ دقتی که در طراحی قوس‌های آناتومی اسب‌ها اعمال کرده است ترسیم می‌کند. گویی مایل است مفهوم این اعوجاج و لنگی را در چرخ‌های امور مملکت به مخاطب منتقل کند.

کتاب همه تصویرسازی‌های مرتضی ممیز

در تصویرسازی ذیل اما استخوان‌بندی ساختاری اثر مبتنی است بر دقت در هندسه اجرای اثر؛

کتاب همه تصویرسازی‌های مرتضی ممیز

  1. تنوع در استفاده از سبک‌های متفاوت نقاشی، از مختصات تصویرسازی‌هاست؛ روش‌های تصویرگری ممیز به‌طور غالب به‌قدری قانع‌کننده‌اند که می‌توان آن‌ها را تنها شکل ممکن تعیّن موضوع کار تلقی نمود. گاهی تنها از فرم خطی بهره می‌برد و به تعبیر این قلم، خط پردازانه طرحی نو درمی‌اندازد؛

کتاب همه تصویرسازی‌های مرتضی ممیز

کتاب همه تصویرسازی‌های مرتضی ممیزگاهی فقط از فرم نقطه وام می‌گیرد و سبک نقطه پرداز امپرسیونیست‌ها را در یاد می‌آورد؛

کتاب همه تصویرسازی‌های مرتضی ممیز

زمانی برای دیگرگونه دیدن اثر به سبک اُپ آرت رجوع می‌کند؛

کتاب همه تصویرسازی‌های مرتضی ممیزکتاب همه تصویرسازی‌های مرتضی ممیز کتاب همه تصویرسازی‌های مرتضی ممیز          کتاب همه تصویرسازی‌های مرتضی ممیز

در دوره‌ای آثارش با زبان گرافیک بین‌الملل، مفهوم‌گراتر می‌شود و هنر کانسپچوال آرت را تداعی می‌نماید؛

کتاب همه تصویرسازی‌های مرتضی ممیز

 کتاب همه تصویرسازی‌های مرتضی ممیز کتاب همه تصویرسازی‌های مرتضی ممیز کتاب همه تصویرسازی‌های مرتضی ممیز کتاب همه تصویرسازی‌های مرتضی ممیز

و گاهی تصویرگری‌های فرا واقع‌گرایانه -متناسب با محتوای مجله و کتاب- مجموعه تصویرسازی‌های متنوع ممیز را تکمیل می‌کنند.

کتاب همه تصویرسازی‌های مرتضی ممیز کتاب همه تصویرسازی‌های مرتضی ممیز

  1. تنوع در خلق و قدرت قلم‌گیری در اجرای پرتره‌ها و چهره‌ها از ویژگی‌های دیگر کار ممیز است. تعدد چهره‌های گونه‌گون کتاب، هر مخاطبی را به تحسین وامی‌دارد.

کتاب همه تصویرسازی‌های مرتضی ممیز کتاب همه تصویرسازی‌های مرتضی ممیز

کتاب همه تصویرسازی‌های مرتضی ممیز کتاب همه تصویرسازی‌های مرتضی ممیز کتاب همه تصویرسازی‌های مرتضی ممیز کتاب همه تصویرسازی‌های مرتضی ممیز

کتاب همه تصویرسازی‌های مرتضی ممیز

  1. سادگی سبک ممیز را در کنار پویایی بصری آثارش شاید بتوان مهم‌ترین خصیصه صوری در ساختار آثارش دانست. ناگفته پیداست مقصود از سادگی، کم بودن شمار عناصر بصری در یک اثر نیست بلکه محدود بودن خصیصه‌های ساختاری اثر است. «سادگی مستلزم وجود نوعی تناظر ساختاری میان معنا و الگوی ملموس کار است. روانشناسان گشتالت این‌گونه تناظر ساختاری را هم‌ساختی می‌نامند»[۴] این هم‌ساختی به‌طور خاص در تصویرسازی‌هایی که ممیز در حوزه داستان کودک خلق کرده است بیشتر رخ می‌نماید. طرفه اینکه بسیاری از آثار دارای کشف و اتفاق ایشان مبدأ جریانی در تصویرسازی و گرافیک شده‌اند؛ از این خیل می‌توان به تصویرسازی‌های قرآن و شاهنامه وی اشاره نمود.

کتاب همه تصویرسازی‌های مرتضی ممیز

کتاب همه تصویرسازی‌های مرتضی ممیز کتاب همه تصویرسازی‌های مرتضی ممیز

کتاب همه تصویرسازی‌های مرتضی ممیز

  1. در تصویرسازی‌هایی که ازنظر گذشت مخصوصاً در آثاری که از عکس استفاده‌شده یا در آثار مفهومی، ردپای سبک سوئیس یا بین‌الملل و سبک طراحان گرافیک لهستان تا حدودی قابل‌مشاهده است؛ ممیز تحت تأثیر دقت، ظرافت، آزادی و خلاقیت این سبک‌ها، بدون اینکه به ورطه تکرار بیفتد به سبکی شخصی و درونی دست‌یافت که مورد استقبال جامعه بین‌المللی تصویرسازی و گرافیک قرار گرفت. به نظر می‌رسد برخی اندک تصویرسازی‌های متأخرتر استاد ممیز در این کتاب دیده نشده است برای مثال داستان پالتوی قرمز که قبلاً در سال ۱۳۴۲ با عنوان پالتو قرمز توسط ممیز تصویرسازی شده بود و در صفحه ۱۲۵۵ کتاب آورده شده با طرح جلدی جدید در سال ۱۳۸۳ توسط مرحوم ممیز کارشده است:

کتاب همه تصویرسازی‌های مرتضی ممیز

همچنین در بخشی از تصویرسازی‌های این کتاب از عکس و چاپ و تکنیک‌های متعدد دیگر وام گرفته‌شده است. ازجمله بخش‌هایی از تصویرسازی‌های «کتاب هفته» با چاپ به روش سیلک، لیتوگرافی و گراور کارشده است، اما این موضوع همیشه برای مخاطب به‌آسانی قابل‌تشخیص نیست؛ از همین رو خوب است در چاپ‌های آتی کتاب، برای آثار ارائه‌شده، شناسنامه‌ای کامل‌تر از متریال و ابزار مصرفی و تکنیک اجرای اثر ارائه شود؛ اگرچه برای کتابی با این حجم، ارائه اطلاعات تکمیلی ازاین‌دست، بسیار طاقت فرساست اما بی‌شک کتاب ارزشمندی که معرف پدر تصویرسازی ایران معاصر است را کاربردی‌تر و ماندگارتر خواهد نمود.

پی‌نوشت:

[۱]– درباره طراحی روی جلد، گفتگوی فیروزه صابری با مرتضی ممیز، مجله بخارا، مرداد ۱۳۷۷، شماره ۱، صص ۲۸۹-۲۸۲

[۲]– بیان گمشده گرافیک، مصاحبه با مرتضی ممیز، مجله فرهنگ و زندگی، دی ۱۳۵۱، شماره ۱۰، صص ۱۵۳-۱۴۸

[۳]– بررسی تصویرگری دهه چهل-۱، گزارش ششمین نشست نقد آثار تصویری، کتاب ماه کودک و نوجوان، دی‌ماه ۱۳۸۰، صص ۸۲-۶۴

[۴]– هنر و ادراک بصری؛ روانشناسی چشم خلاق، رودلف آرنهایم، ترجمه مجید اخگر، نشر سمت، ص ۸۱

نقدهای دیگر به همین قلم را اینجا بخوانید:

هنرمندان چگونه با کرونا مقابله می‌کنند؟

نگاهی به نمایشگاه نستعلیق‌های استاد محمد شهبازی

نگاهی به کتاب آثار خوشنویسی میرزا غلامرضا اصفهانی و نمایشگاه آثار وی

گستره کویر در نمایشگاه آبرنگ‌های پارسا پاینده

کتیبه‌های ذوق در ضیافت نستعلیق «بنفشه مصری‌پور»

خوشنویسی در فضای منفی و نمایشگاه نقاشیخط شمس‌اله ساعدی

نمایش خلاقیت، در برشی از آثار استاد «صداقت جباری»

ترکیب خطوط و نت‌ها در نمایشگاه آثار بهمن پناهی

معرفی کتاب‌های دیگر را اینجا دنبال کنید:

نگاهی به نسخه برگردان خمسه نظامی شاه طهماسب | به قلم علیرضا هاشمی نژاد

شکوه هنر قاجار از انتشارات خط و طرح | به قلم کیانوش معتقدی

معرفی کتاب خودآموز نوشتن از هنر معاصر | به قم سحر افتخارزاده

معرفی کتاب «منظومه‌‌ی ناپیوند واله،گی» | الهه رهرونیا

روان‌شناسی هنرهای تجسمی، چشم، مغز، و هنر

معرفی کتاب وابی سابی | به قلم نرگس رنجبر

معرفی کتاب الفبای هنر امروز هنر از نگاه کیوریتور

معرفی کتاب الفبای هنر امروز | هنر از نگاه کیوریتور

معرفی کتاب الفبای هنر امروز | هنر از نگاه کیوریتور نوشته ینس هوفمن | ترجمه افرا صفا | نشر نظر آوام مگ: سمیرا حسینی کهنموئی  «امرکیوریتوریال» و واژه­‌ی «کیوریتور» به صورت گسترده‌­ای در جامعه هنری امروز کشور مطرح می­‌شود. استفاده از این مفهوم به عنوان «حرفه‌­ای شاخص» و جدید در حوزه تجسمی ایران، قرار گرفته است. در هنر …

۰ comments
مجله واریته زرد 2

واریته زرد ۲ منتشر شد

واریته زرد ۲ منتشر شد آوام مگ به قلم جاوید رمضانی در واریته ۲ با ساختارهای جدی‌تری مواجه هستیم. دبیر تحریریه بهرنگ صمدزادگان تغییری در متن سرمقاله خود نداده و متن سردبیری تغییر چندانی نکرده است. دبیر ترجمه اشکان صالحی در نقدی به ترجمه‌های معاصر که غیر مسئولانه و تحت نام‌های باب روز به خورد …

۰ comments

بهداشت هنرمندان

مطالعه برای بهداشت هنرمندان خوب است

مطالعه برای بهداشت هنرمندان خوب است معرفی کتاب اما آیا این هنر است؟ سایت تندیس: به قلم جاوید رمضانی مقدمه ای بر نظریه هنر نوشته سینتیا فریلند ترجمه کامران سپهران، چاپ اول ۱۳۸۳ نویسنده این کتاب، سینتیا فریلند، متولد ۱۹۵۱دکترای فلسفه دارد و متخصص در فلسفه، اخلاق و زیبایی یونان باستان است، در مطالعات اجتماعی …

۰ comments

معرفی کتاب هنر معاصر، تاریخ و جغرافیا

هنر در تکثر | معرفی کتاب هنر معاصر ، تاریخ و جغرافیا

معرفی کتاب های تجسمی  معرفی کتاب هنر معاصر ، تاریخ و جغرافیا هنر در تکثر  سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی نوشته کاترین میه | ترجمه  مهشید نونهالی | نشر نظر کتاب هنر معاصر در ابتدا با چالش بزرگ معاصریت آغاز می‌شود (باید به امری آشکار تن در دهیم اگر چه ناب گرایان را به …

۰ comments

کلمنت گرینبرگ

آنچه در هنر معاصر ما جاری است، کلمنت گرینبرگ: میان خطوط

معرفی کتاب کلمنت گرینبرگ: میان خطوط همراه با مناظره‌ی تی‌یری دُ دوو با گرینبرگ در دانشگاه اُتاوا سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی کلمنت گرینبرگ (۱۹۹۴-۱۹۰۹) قهرمان اکسپرسیونیسم انتزاعی و مدرنیسم، به عنوان برجسته‌ترین منتقد هنری نیمه‌ی دوم سده‌ی بیستم، و شاید برجسته‌ترین منتقد هنری تاریخ، مورد ستایش بسیار بوده است. این کتاب که باز-ارزیابی پویایی …

۰ comments

معرفی کتاب هنر و هراس پُل ویریلیو

گزارشی از امری ناشناخته در هنر!

گزارشی از امری ناشناخته در هنر! معرفی و شرحِ کتاب «هنر و هراس» از پُل ویریلیو سایت تندیس به قلم علی یحیایی کتاب هنر و هراس با دو ترجمه در بازار حضور دارند یکی را انتشارات مانیا هنر به نام «هنر و ترس» با ترجمه کامران برادران نشر داده است و یکی را انتشارات هزاره …

۰ comments

معرفی کتاب هنر و ارزش جورج دیکی

چگونه جورج دیکی تا حالا کشته نشده است!؟

چگونه جورج دیکی تا حالا کشته نشده است!؟ معرفی و تشریحِ کتاب هنر و ارزش نوشته جورج دیکی ترجمه محمد روحانی انتشارات مدرسه اسلامی هنر سایت تندیس به قلم: علی یحیایی جورج دیکی (George Dickie) را یکی از اساتید قدرتمند و تاثیر گذار در سنت تحلیلی بررسی فلسفی آثار هنری برمی‌شمارند. او واضع نظریه نهادی …

۰ comments

معرفی کتاب زیبایی و فلسفه هنر در گفتگو: افلاطون

در قلب هر هنرمندِ ایرانی یک افلاطون می‌تپد!

در قلب هر هنرمندِ ایرانی یک افلاطون می‌تپد! معرفی کتاب زیبایی و فلسفه هنر در گفتگو: افلاطون سایت تندیس به قلم علی یحیایی  معرفی کتاب این هفته اختصاص دارد به فیلسوفی که خودش و شاگردش از غرب بیشترین تاثیر را در مسیرِ تفکر و حکمت شرق داشتند. ما در ایرانِ پیش از اسلام و بعد …

۰ comments

معرفی کتاب شهرت

معرفی کتاب شهرت | رازهایی درباره شهرت که هر هنرمندی باید بداند!

معرفی کتاب شهرت رازهایی درباره شهرت که هر هنرمندی باید بداند! معرفی و شرح کتاب «شهرت» نویسنده: مارک‌رولندز ،ترجمه: افشین خاکباز، انتشارات: فرهنگ نشر نو، ۱۵۰ صفحه سایت تندیس به قلم علی یحیایی شاید بی‌اغراق کمترین نیاز برای یک هنرمند شهرت باشد ولی بیشترین شناختِ جامعه از هنرمند، شهرتِ او است. در روزگاری که بازارِ مشهور …

۰ comments

کتاب چشمان پوست

معرفی کتاب چشمان پوست | دست‌ها می‌خواهند ببینند، چشم‌ها می‌خواهند نوازش کنند!

معرفی کتاب چشمان پوست دست‌ها می‌خواهند ببینند، چشم‌ها می‌خواهند نوازش کنند! معرفی کتاب (چشمان پوست) نویسنده: یوهان پالاسما با مقاله‌ای تحلیلی بر فلسفه‌ی موریس مرلوپونتی و معماری سایت تندیس به قلم  علی یحیایی معرفی کتاب‌هایی که در سال ۹۶ به قلم علی یحیایی نگاشته شده را در انتهای این شماره دنبال کنید. معرفی این کتاب …

۰ comments

هنر زیبایی تفکر

شاید از خواندن این کتاب خیلی عصبانی شوید! اما با نخواندنش بی‌شک کُفری می‌شوید؟! هنر زیبایی تفکر

هنر زیبایی تفکر | شاید از خواندن این کتاب خیلی عصبانی شوید! اما با نخواندنش بی‌شک کُفری می‌شوید؟! پرونده معرفی کتاب کتاب «هنر زیبایی تفکر» نوشته: محمد رضا ریختگران نشر: ساقی ۱۹۷ صفحه سایت تندیس به قلم علی یحیایی در فضای نظری هنر در دهه پنجاه و شصت ایران چه می‌گذشت؟روبرو شدن با اسم احمد …

۰ comments

درآمدی بر فلسفه هنر

درآمدی بر فلسفه هنر، چرا مجبورید این کتاب را بخوانید؟!

درآمدی بر فلسفه هنر، چرا مجبورید این کتاب را بخوانید؟!  معرفی کتاب درآمدی بر فلسفه هنر  پرونده معرفی کتاب | چه کسی کتابهای هنرِ من را دزدید!؟ نویسنده: نئول کارول | ترجمه: صالح طباطبائی | انتشارات فرهنگستان هنر سایت تندیس به قلم علی یحیایی هنر به مثابه بازنمایی یعنی چه؟ چرا از سلطه‌ی نظریه محاکات رها نمی‌شویم؟ چه فرقی …

۱ comment

اَوِدون با رضا عکاسباشی

از روایتِ رابطه‌ی پنهانیِ اَوِدون با رضا عکاسباشی تا تاثیر ناصرالدین شاه بر فوکو!؟

از روایتِ رابطه‌ی پنهانیِ اَوِدان با رضا عکاسباشی تا تاثیر ناصرالدین شاه بر فوکو!؟ چه کسی کتابهای هنرِ من را دزدید؟! (پرونده معرفی کتاب) سایت تندیس به قلم علی یحیایی عکاسی در چه دوره‌ای وارد ایران شد؟ روند تاریخی عکاسی ایران چیست؟ برخورد فیلسوف، ملا هادی سبزواری با پدیده عکاسی چه بود؟ آقا رضا عکاس …

۰ comments

هادی هزاوه‌ای

همه آنچه دوست داشتید از هادی هزاوه‌ای بدانید ولی جرأت پرسیدنش را نداشتید!

هادی هزاوه‌ای از هنرمندانیست هنوز در حال درخشش است چرا که هنوز به زیستن معتقدند، به آن گونه که در جایی می‌گوید در کنار قبر اردشیرمحصص درخت سیب عظیمی است.
چه کسی کتابهای هنر من را دزدید؟!(پرونده معرفی کتاب)
سایت تندیس به قلم علی یحیایی

۰ comments

نوشته‌های پیشنهادی

مریم نیاکی گالری روحا بابل

کرونا و هنرمند | معرفت گرایی جدید

تکانه‌ا‌ی در مقابل کویید ١٩ گزارش نمایشگاه گروهی نقاشی خوشنویسی مجسمه تصویرسازی گالری روحا بابل ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.