نام تجاری بنکسی در معرض خطر است

در معرض خطر قرار گرفتن نام تجاری بنکسی پس از شکست هنرمند خیابانی در دعوای حقوقی
هنرمند ناشناس در دعوای حقوقی در مقابل یک شرکت طراحی و چاپ کارت‌پستال بر سر استفاده از نقاشی دیواری «فلاور تروئر» (گل پرتاب کن) شکست خورد.
مجله هنرهای تجسمی آوام: ترجمه معصومه شیخی


بنکسی
بازتولید نقاشی خیابانی «فلاور تروئر» در نمایشگاه بنکسی در بوداپست در سال جاری.

نام تجاری بنکسی پس از شکست هنرمند خیابانی در یک پرونده‌ی حقوقی ممکن است درخطر باشد. پرونده‌ای که به گفته‌ی یک عضو هیئت اروپایی با سوءنیت آغاز شد و افتتاح یک گیفت‌شاپ توسط هنرمند در لندن در سال جاری آن را به‌شدت تحت‌الشعاع قرارداد.

بنکسی در این پرونده‌ی حقوقی علیه یک شرکت طراحی و چاپ کارت‌پستال به نام «فول کالر بلک» شکست خورد. این شرکت ادعا دارد به دلیل گمنام بودن هنرمند باید حق استفاده از نقاشی دیواری شابلونی فلاور تروئر در بیت‌لحم را داشته باشد.

در سال 2014، نمایندگان بنکسی، پِست کنترل آفیس، درخواستی موفقیت‌آمیز مبنی بر اخذ حق امتیاز نام تجاری فلاور تروئر مطرح کرده بودند که پس از دو سال دعوای حقوقی نتیجه‌ی عکس گرفت.

عضو دفتر حقوق معنوی اتحادیه‌ی اروپا (EUIPO) بیان کرده حکم نهایی علیه هنرمند صادر شد چراکه تشخیص این موضوع که او مالک بی‌چون‌وچرای چنین آثاری است، به دلیل پنهان بودن هویت وی، ممکن نیست.

این عضو هیئت گفت: «بنکسی بنا به این دلیل عمده تصمیم به گمنام ماندن گرفته است که بتواند به‌جای نقاشی روی بوم یا روی املاک خودش، روی املاک و دارایی‌های دیگران بدون اجازه‌ی آن‌ها گرافیتی بکشد.»

در اکتبر 2019، بنکسی فروشگاهی به نام «گروس دامستیک پروداکتس»، در کرویدون در جنوب لندن افتتاح کرد که باعث شد ماجرای این پرونده‌ی حقوقی بیشتر بر سر زبان‌ها بیفتد.

در زمان افتتاح فروشگاه که تنها فروش آنلاین داشت، این هنرمند بیان کرد انگیزه‌اش از چنین کاری تنها به دلیل دعوای حقوقی  و «احتمالاً غیر شاعرانه‌ترین دلیل ممکن برای خلق اثر هنری بوده است».

او در بیانیه‌ای گفت: «یک شرکت طراحی و چاپ کارت‌پستال به نام تجاری آثار هنری من اعتراض دارد و سعی دارد حق امتیاز نام مرا به دست آورد تا بتواند محصولات جعلی‌اش را به‌صورت قانونی با نام بنکسی به فروش برساند»

اعضای هیئت اروپایی می‌گویند این فروشگاه محصولات «به‌دردنخور و توهین‌آمیزی» می‌فروشد. ازجمله، توپ‌های آینه‌ای که از کلاه‌های ایمنی پلیس ضد شورش ساخته‌شده‌اند و همچنین کپی‌هایی از جلیقه‌ی ضد چاقویی که استورمزی در اجرای اصلی گلاستون‌بری در سال 2019 به تن داشت.

دفتر حقوق معنوی اتحادیه‌ی اروپا نظر مثبتی به این فروشگاه نداشت و بر عقیده بودند که افتتاح و فعالیت فروشگاه به ضرر پرونده بود.

هیئت سه‌نفره‌ی قضات می‌گویند به نظر آن‌ها «هدف هنرمند استفاده از نام تجاری‌اش برای تجاری‌سازی محصولاتش نیست بلکه تنها قصد دور زدن قانون را داشته است که این اقدامات در تضاد با فعالیت‌های صادقانه‌اند.»

آرون وود، یک وکیل تجاری در بلیزر میلز که نماینده‌ی شرکت طراحی و چاپ کارت‌پستال بود گفت رأی دادگاه می‌تواند به این معنا باشد که سایر نام‌های تجاری بنکسی نیز در حال حاضر در معرض خطر قرار دارند.

او در مصاحبه‌ای با وب‌سایت ورلد تریدمارک ریویو بیان کرد: «اگر قصد استفاده وجود نداشته پس این نام بی‌ارزش است و همچنین مسئله‌ی کلاه‌برداری نیز در میان است. درواقع، تمام نام‌های تجاری بنکسی در معرض خطرند چراکه تمام سهام این نام تجاری درگیر همین مسئله است.»

همچنین نمایندگان بنکسی، پِست کنترل آفیس، به درخواست اظهارنظر پاسخی نداده و اظهارات بیان شده تنها از سمت دفتر حقوق معنوی اتحادیه‌ی اروپا است.

  • این مقاله در تاریخ 18 و 21 سپتامبر 2020 اصلاح‌شده است. نسخه‌ی اولیه نام آرون وودز را اشتباهاً آرون میلز و محل فلاور ترئر به‌جای بیت‌لحم در اورشلیم درج‌شده بود. این خطاها تصحیح‌شده‌اند.

در ارتباط با از آن خودسازی بیشتر دنبال کنید:

جعل و از آن خودسازی در هنر

 

نویسنده