مقدمه‌ای بر کتاب رونق | چه کسانی بازار هنر معاصر را شکل دادند؟

مقدمه‌ای بر کتاب رونق
تاریخ فروشندگان آثار هنری و داستان گرانترین هنرمندان معاصر در پنج دهه اخیر
لئو کاستلی پدر گالری‌های معاصر
مجله هنرهای تجسمی آوام: جاوید رمضانی


کتاب رونق (بوم)

هنر جهانی در سه دهه گذشته رشد چشمگیری داشته است. اگرچه در شرایط کنونی، دوران رؤیای آمریکایی فروریخته است ولی هنر کماکان یکی از قدیمی‌ترین مفاهیم تمدن ساز بوده و هست. ازنظر نگارنده آنچه برای مخاطب فارسی‌زبان ارزشمند می‌گردد تمیز هنر اصیل از هنر بازار است و این مهم تنها با کسب اطلاعات و دانش از زیرساخت‌های این دو نوع از هنر مهیا می‌گردد.

اقتصاد هنر رشته جدیدی در عرصه هنر معاصر ماست وما امروز بیش از همیشه نیازمند  کسب اطلاعات و دریافت روند هنر جهانی، طی نیم‌قرن ظهور و اوج‌گیری صنعتِ فرهنگ در جهان غرب هستیم. این انتخاب ماست که چگونه با این پدیده برخورد کنیم، به‌طورقطع هنر معناگرا و اصیل منافاتی با اقتصاد نخواهد داشت اما حفظ مرزهای این دو پدیده به عهده تمام لایه‌های درگیر (گالری داران، منتقدان، دلالان هنری، مجموعه‌داران و هنرمندان…) در این عرصه خواهد بود. شاید این کتاب بتواند در این مسیر ما را یاری دهد.

از بدو آشنایی با این متن آرزو داشتم تا بتوانیم آن را ترجمه و در اختیار دست‌اندرکاران قرار دهیم. شرایط سختی که پیش آمد امید مرا ضعیف‌تر کرد اما با همت و دانشِ دوستِ گران‌قدرم آقای نیما ابطحی این آرزو محقق گردیده‌است.

امروز که شما در سایت نشر آوام‌سرا با دو فصل نخست آن آشنا می‌شوید، کتاب ترجمه‌شده و در مراحل ویراستاری و کسب مجوز قرار دارد که امیدواریم تا چند ماه دیگر در دسترس شما مخاطبان عزیزمان قرار گیرد. در کنار تولید کاغذی کتاب -البته با کاغذهای بازیافتی- نوع متفاوتی از کتاب دیجیتالی را فراهم می‌کنیم که رویکردی آموزشی خواهد داشت و خوانندگان کتاب‌های دیجیتال امکان آشنایی با سابقه و تصاویر آثار نام برده شده در کتاب و همین‌طور هنرمندان ذکرشده را به‌طور هم‌زمان به‌دست خواهند آورد. در این شیوه و مسیر مطالعه سعی ما در سهولت بخشی و ارتقاء دانش هنرجویان و هنردوستان علاقه‌مند بوده که به‌طورقطع لذت مطالعه این کتاب را افزایش می‌دهد.

کتاب رونق (بوم)

کتاب «رونق» از دوره پس از جنگ دوم جهانی آغاز می‌شود زمانی‌که امریکا به‌عنوان تنها قدرت باقی‌مانده در جهان امکانات فراوانی برای کسب سود و گسترش قدرت خود در اختیار داشت و با شروع جنگ سرد و نهضت‌های آزادی‌خواهی اجتماعی هنر آمریکایی و جهان آنگلوساکسون شروع به رشد کردند این رشد با ظهور سبک بیانگرای انتزاعی و تغییر پایتخت هنر از پاریس به نیویورک آغاز شد.

در کنار منتقدانی چون گرینبرگ و فروشندگانی چون پگی گوگنهام، بتی پارسونز، سیدنی جانیس تحول مهمی در تاریخ هنر معاصر رخ داد و البته بدون یک گالری‌دار علاقه‌مند هیچ‌گاه این هنرمندان موفق نمی‌شدند. این گالری‌دار کسی نبود جز لئو کاستلی[1] که مؤسس گالری کاستلی بود، در همین مسیر بعدها هنر پاپ مطرح شد که توسط فروشندگانی مانند ماری بون، لری گاگوسیان، آرن گیلمچر رشد کرد. همین‌طور هنرمندان بیانگرای جدیدی مانند جولیان اشنابل، ژان میشل باسکیا، دیوید ساله، اریک فیشر مطرح شدند که از مهم‌ترین و گران‌ترین هنرمندان معاصر حراجی‌ها و گالری‌های امروز هستند. داستان این روند پنجاه‌ساله از اواخر دهه پنجاه تا آخر قرن بیستم جریانی جالب و خواندنی است. اکنون برای مخاطبان جهانی، کتاب «بوم» به چاپ چهارم رسیده است و قطعاً حضور آن به زبان فارسی قابل‌تأمل و ارزشمند خواهد بود.

لئو کاستلی

مایکل اشنیرسون[1] نویسنده کتاب «بوم» یا «رونق» متولد سال 1954 میلادی و فرزند رابرت اشنیرسون سردبیر ارشد مجله تایم و سردبیر مجله هارپر در دهه هفتاد است. مادرش لیدیا تاد اشنایرسون پیانیست موسیقی کلاسیک بود. وی رشته ادبیات انگلیسی و هنر را در نیویورک و دارتمونت تحصیل کرد. اشنیرسون امروز سردبیر مجله وانتی فر[2] است، روزنامه‌نگار و نویسنده‌ای که حوزه اشخاص مشهور را هدف گرفته و حتی روایاتش به فیلم تبدل شده‌اند.

مایکل اشنیرسون نویسنده کتاب رونق (بوم)

اشنایرسون برای نوشتن کتاب «بوم» با بیش از دویست شخصیت هنری مصاحبه کرد تا بتواند تاریخ فروشندگان آثار هنری معاصر را ثبت کند؛ آنچه امروز بازار هنر می‌نامیم نتیجه فعالیت این افراد بوده‌است. مطرح‌ترین آنان چهار فروشنده بزرگ دوید زویرنر، ایوان ویرث، آرن گلیمچر از گالری پیس و لری گاگوسیان هستند.

در هفته آتی بخش‌هایی از این کتاب را خواهیم داشت …

کتاب‌های منتشر شده از نشر آوام سرا

پی‌نوشت:

[1] Leo Castelli

[1] Michael Beahan Shnayerso

[2] Vanity Fair

نویسنده