گفتگو با دکتر ابراهیم الفت در باب نمایشگاه عشق و تنها عشق

گفتگو با دکتر ابراهیم الفت در باب نمایشگاه عشق و تنها عشق
مجله هنرهای تجسمی آوام: مرسده گونه

ابراهیم الفت

ابراهیم الفت متولد 1358 از سوم دبستان وارد انجمن خوشنویسان شد و به مدت سی‌ویک سال درزمینه‌ی هنری مشغول به فعالیت است. او در رشته گرافیک تحصیل کرد و همچنین رشته‌ی پزشکی در دانشگاه تهران به سال 1384 فارغ‌التحصیل شد او در طی سال‌های تحصیل خویش  شروع به شرکت در مسابقات هنری کرده و برگزیده شده بود.

او در سال 1386 در خانه هنرمندان اولین کارهای نقاشی‌خط خویش را به نمایش گذاشته بود و تاکنون 22 نمایشگاه انفرادی و بیش از 70 نمایشگاه گروهی برگزار کرده است و در جشنواره‌های داخلی و خارجی مانند حراج ساتبیز لندن، حراج کریستیز پاریس، حراج کریستیز دبی و حراج خیریه خلعتبری لندن حضور پررنگی داشته است.

او به دلیل تحقیق در رابطه با سیر تحول خطوط  از گذشته تابه‌حال، در اکثر خطوط آموزش دیده است و  از خط هیروگلیف شروع و به یادگیری خطوط نوتر همانند خط معلی رسیده  و درنهایت خط خود را با عنوان خط ویو دنبال می‌کند.

در ادامه گفتگوی کوتاهی با ایشان خواهیم داشت:

چه زمانی عنصر نور را وارد کارتان کردید؟

در گالری دی عنصر نور وارد کار شد در ابتدا از تجربه‌ی کارهای میکس مدیا که اتفاقی روبروی نور قرارگرفته بودند این ایده به وجود آمد.

ابراهیم الفت چه نیازی به وجود  خط ویو بود ؟

 من به دنبال رهایی در خط هستم و  فرمی از خط که بتواند نگاه غیر ایرانی‌ها را نیز به خود جلب کند و همچنین به دلیل جلوگیری از تقلید از خطوط دیگر الزام وجود خطی که به من متعلق باشد وجود داشت. این پروژه از سال 1384تا1387 روی کاغذ شروع شد.

درون‌مایه‌ی کارهای شما از ابتدا چه مفهومی بوده است؟

عشق، هنرمند می‌تواند عاشقانه پای اثرش بنشیند.

این کلمه‌ی مقدس و زیبا و به رنگ  سفید است آن لکه‌هایی که روی آن می‌بینیم  لکه‌های رنگی هستند که ما به آن می‌دهیم . در اصل رنگی ندارد و همه‌ی رنگ‌ها در آن موجود است.

نور برای شما چه معنایی دارد؟

چیزی که در تابلوها به‌عنوان عنصر نور آورده شده جانشین نگاه انسان‌ها به پدیده‌های مختلف است زیرا چشم برای دیدن نیاز به نور دارد اگر نور نباشد چشم ما نمی‌تواند هیچ‌چیزی را ببیند.

نگاه انسان‌ها یا نگاه شما از دید انسان‌ها؟

 از دید من نگاه انسان‌ها

ابراهیم الفت از چه رنگ‌هایی در آثارتان اکثراً استفاده می‌کنید؟

در استفاده از رنگ‌ها محدودیت  وجود دارد زیرا رنگ‌هایی که ترنسپرنت هستند و به زیبایی می‌توانند نور را منتقل کنند محدود هستند.

دلیل تحصیلتان در رشته پزشکی چه بوده است؟

شاگرداول بودن و اصرار خانواده. البته خود را وامدار این حرفه میدانم زیرا بسیاری از مایحتاج زندگی هنری از این حرفه به‌دست‌آمده است. اما اکنون پس از گذشت سال‌ها اگر به خاطر هنر مجبور باشم این حرفه را رها کنم تردیدی نمی‌کنم.

چگونه تعادل را در زندگی شخصی هنر و حرفه‌تان برقرار کردید و هیچ‌گاه به این مسیر شک کردید؟

 عشق و تنها عشق. عشق اجازه شک نمی‌دهد. وقتی عشق داشته باشیم زمان ایجاد می‌شود انرژی ایجاد می‌شود و فقط ایجاد می‌شود .

معمولاً از چه متریالی در کارهایتان استفاده میکنید؟

تقریبا همه‌چیز. خود را محدود نمی‌کنم هر چیز را که گمان می‌کنم به کار می‌آید را می‌خرم و نحوه‌ی استفاده از آن را کشف می‌کنم. این تکنیک کمک می‌کند تا راه نرفته‌ای را کشف کنیم.

چگونه این طرح‌ها به وجود آمدند؟

در رابطه با این نمایشگاه بر اساس این فضا ایده‌ها طراحی شدند و خیلی از کارها در طول کار شکل گرفتند. این کارها همانند شمشیر دو لبه‌ای بودند و سعی بر آن بود تا نترسم خیلی از کارهایی که الآن به نتیجه مطلوب رسیدند کارهایی بودند که در ابتدا خراب‌شده بودند.

ابراهیم الفت این نمایشگاه زمینه‌ساز نمایشگاه بعدی‌تان است؟

صد در صد انشا الله در مکانی دیگر مانند نیویورک

حرفی برای علاقه‌مندانی که به‌تازگی وارد عرصه هنر شده‌اند دارید؟

هر راهی قطعاً سختی‌های خودش را به همراه دارد آدم‌های ناموفق در چند قدمی موفقیت دست از راه می‌کشند و مأیوس می‌شوند. اعتقاددارم جنگ جنگ تا پیروزی. باید رفت تا زمانی که به نتیجه مطلوب رسید و این مسئله زمان مشخص ندارد. زمان ممکن است کوتاه باشد یا بلند اما زمانی که عشق باشد پول و به دنبال آن شهرت می‌آید و هیچ‌چیز دیگری نمی‌تواند مانع باشد.

عشق می‌تواند به‌تنهایی کافی باشد، عشق خود آن مسیر است نه جزئی از آن مسیر.

 ابراهیم الفت

نمایشگاه اخیر ابراهیم الفت را اینجا ببینید.

گفتگوهای دیگر را اینجا بخوانید.

نویسنده