فروش آثار هنری در بعیدترین شرایط و ظهور دیلرهای دهه شصت و هفتاد

فروش آثار هنری در بعیدترین شرایط و تقسیم منافع
دیلرهای تاثیرگذاری که در دهه 60 و 70 ظهور کردند
معرفی کتاب رونق (بووم Boom) پول‌های زیاد، ابردیلرها و صعود هنر معاصر[۱]| قسمت ششم
 نوشته: مایکل اشنیرسون[۲]
مجله هنرهای تجسمی آوام: ترجمه نیما ابطحی

آرنه گلیمچر

طی دهه‌های شصت و هفتاد میلادی دیلرهایی پا به این عرصه گذاشتند که هر یک اثرات گوناگونی بر هنر معاصر داشتند، هنری که در حال گذراندن تجربیاتی مانند مینیمالیسم، مفهوم گرایی و نئواکسپرسیونیسم بود. آرنه گلیمچر گالری نیویورک خود را در سال 1963 در خیابان 57 ام غربی افتتاح کرد، او هنوز هم در همان خیابان است هرچند که گالری اصلی خود را بعدها از خیابان 57 ام غربی به آن‌طرف‌تر یعنی خیابان 57 ام شرقی منتقل کرد. پائولا کوپر هم به‌عنوان نخستین زنی که گالری خود را در سال 1968 در سوهو افتتاح کرد همچنان تا حدود زیادی در حال فعالیت است. کوپر این روزها اگر بالاتر نباشد، به‌نوعی هم‌طراز با کاستلی شناخته می‌شود؛ فردی پیشرو که به سبک‌های مینیمالیسم و مفهوم گرا شدیداً متعهد بوده و دستکم به‌اندازه کاستلی، به حمایت و شکل‌دهی هنر معاصر در پنج دهه گذشته کمک کرده است.پائولا کوپر  و فروش آثار هنری

طی سال 1979 و زمانی که شهر نیویورک در حال بیرون آمدن از یک بحران اقتصادی بزرگ بود، لری گگوسیان، یک کالیفرنیایی پرتلاش و باانگیزه، با اطلاعات هنری اندک، اما عطش بسیار بالا برای آموختن و ورود به معاملات هنری، به‌منظور بررسی و آشنایی با بازار هنری نیویورک که تازه در حال جوانه زدن بود، به آن شهر آمد. نسل جدیدی از ثروتمندان، همانند او، بسیار مشتاق بودند تا درباره چیستی و چگونگی هنر معاصر بدانند. مبالغه‌آمیز خواهد بود اگر بگوییم که دیلرهایی نظیر گگوسیان شرایط و قوانین این بازار را باهدف احاطه کامل به آن تغییر دادند. درست‌تر این است که بگوییم آن‌ها با آغاز دوره شکوفایی بازار سهام در نیویورک، کاهش نرخ‌های مالیاتی در دوره ریگان و رواج بسیار زیاد ترکیب و ادغام شرکت‌های تجاری به امکانات بسیار بالایی دست‌یافته و از این فرصت به بهترین نحو استفاده نمودند. این افراد زندگی حرفه‌ای هنرمندان و به‌خصوص آن دسته از هنرمندانی را که بر روند حرکتی هنر معاصر تأثیر می‌گذاشتند، شکل می‌دادند. دیلرها همچنین با بهره‌گیری از فن‌آوری و برگزاری نمایشگاه‌ها تغییرات بسیار زیادی را، هم در جهت مثبت و هم در جهت منفی، در این بازار ایجاد نمودند. در این میان افرادی مانند گگوسیان این اقدامات را به شیوه‌ای عاقلانه‌تر و بهتر از دیگران انجام می‌دادند.

گگوسیان که در مورد هنر خود-آموخته بود به این داستان حس تجاری عمیقی را که مبتنی بر غریزه شخصی بود اضافه کرد. از ابتدا او هم نمایندگی فروشندگان و هم نمایندگی خریداران را در بازار ثانویه آثار هنری که مربوط به فروش دوباره آثار بعد از فروش ابتدایی آن‌ها بود بر عهده گرفت. گگوسیان از استاد خود، لئو کاستلی، چگونگی فروش آثار هنری در بعیدترین شرایط و تقسیم منافع برای فروش هرچه بیشتر آثار هنری را آموخت و آن را با ایجاد گالری‌های متعدد در اقصی نقاط دنیا به سطحی بالاتر ازآنچه تا آن زمان بود هدایت کرد.

رابطه گگوسیان و کاستلی هرچند منافعی برای هر دو نفر آن‌ها به همراه داشت، اما بیش از هر چیز متأثر از علاقه شخصی آن‌ها به یکدیگر بود. مری بون در طی دهه 1980 بازیگر سومی است که در نیویورک فعالیت می‌کرد. وی برای جلب نظر کاستلی رقابت بسیار زیادی با گگوسیان داشت و مانند رقیب خود نیز از استعداد خوبی برای به حرکت درآوردن زندگی حرفه‌ای هنرمندان بسیار مهم آن دوره بهره‌مند بود.مری بون

بازار هنر دهه هشتاد با شکستی ترسناک که بسیار سریع‌تر و شدیدتر از سقوط دهه هفتاد می‌نمود همراه شد. بااین‌حال زمانی که این بحران به پایان رسید نسل جدیدی از دیلرها به بازار وارد شدند، افرادی مجذوب اجاره‌های پایین و با شور و شوق فراوان برای هنر جدید. دیوید زوئیرنر آلمانی و ایوان ورث سوئیسی ازجمله این افراد بودند. آن‌ها درنهایت به همراه گگوسیان و آرنه گلیمچر تبدیل به چهار رقیب اصلی یکدیگر شدند. نسل جدیدی از گالری‌های تأثیرگذار نیز در طی دهه نود و اوایل قرن جدید پا به عرصه وجود می‌گذاشتند. لیزا اسپلمن، گوین براون، آندره روزن، ماریانا بوئسکی، متیو مارکس، جفری دیچ و بسیاری دیگر. بااین‌حال همچنان ابردیلرهایی که مدل گگوسیان را برای ایجاد گالری‌های متعدد در نقاط دوردست دنیا دنبال می‌کردند بازار را در احاطه خود داشته و دارند.

ادامه در قسمت بعدی …

* کتاب رونق توسط نشر آوام سرا در دست چاپ است.

قسمت های قبل از معرفی این کتاب را اینجا دنبال کنید:

بزرکترین مجموعه‌داران هنری چگونه بوجود می‌آیند و قدرتمندترین دیلر دنیا کیست؟

لری گگوسیان و شلوغ‌بازی در هنر

آنچه در رقابت بین چهار ابر دیلر هنری رخ می‌دهد

بازار هنر معاصر چه میزان با خود هنر ارتباط دارد؟

داستان دیلرهای بزرگی که بازار هنر معاصر را بوجود آوردند

مقدمه‌ای در معرفی این کتاب به قلم جاوید رمضانی را اینجا بخوانید:

مقدمه‌ای بر کتاب رونق | چه کسانی بازار هنر معاصر را شکل دادند؟

نویسنده