بازار هنر رمز ارزها را جدی بگیریم؟

ورود بازار هنر به دنیای رمز ارزها
بیپل یکی از بزرگ‌ترین و گران‌ترین هنرمندان تاریخ تجسمی شد
توکن اثری از بیپل در حراج کریستی باقیمت ۶۹.۴ میلیون دلار به فروش رسید
مجله هنرهای تجسمی آوام: ترجمه معصومه شیخی

اثر بیپل در بازار هنر رمز ارزها در حراجی کریستی

حراج کریستی اولین اثر هنری تماماً دیجیتال خود را جهت آزمودن بازار نوظهور رمز ارزها با رکورد بی‌سابقه‌ای به ثبت رساند. اثر دیجیتال ‌آرت بیپل (مایک وینکلمن)[1] با عنوان «روزانه‌ها: ۵۰۰۰ روز اول» که حاصل تلاش 13 ساله‌ی این هنرمند است در حراجی آنلاین کریستی به‌صورت توکن غیرمثلی یا (NFT)[2] نزدیک به ۷۰ میلیون دلار چکش خورد.

حراجی کریستی حرکت به‌سوی بازار نوپای کریپتو آرت را آغاز کرده است و با ارائه‌ی این اثر تماماً دیجیتال اولین مرکزی خواهد بود که اثری هنری از این نوع را به فروش ‌رساند. این اثر که به‌عنوان یک رمز غیرقابل‌معاوضه شناخته می‌شود متعلق به بیپل، هنرمندی اینترنتی و طراح گرافیک است که از طریق انجام پروژ‌ه‌های تجاری برای ستاره‌های موسیقی پاپ و برندهایی مانند لویی ویتان و نایکی، طرفداران بسیاری در شبکه‌های اجتماعی به دست آورده است. یکی از نمایندگان کریستی او را «یکی از پیشروان جامعه‌ی هنر دیجیتال» نامید.

اثری که در کریستی به فروش رسید، روزمرگی‌ها: 5 هزار روز اول نام دارد و کلاژی دیجیتال شامل 5 هزار تصویر است. بیپل به مدت 13 سال از 2007 تا 2021 روزانه یک تصویر تولید کرده است. برخلاف اکثر آثار هنری که با تخمین قیمت از پیش تعیین‌شده وارد حراجی می‌شوند، محدوده‌ی قیمت روزمرگی‌ها مشخص نشده بود. در حراجی آنلاینی که از 25 فوریه تا 11 مارس برگزار ‌شد، پایه‌ی قیمت 100 دلار تعیین شده است.

چیدمان منحصربه‌فرد روزمرگی‌های بیپل شامل طراحی‌هایی در واکنش به رویدادهای جاری به همراه صحنه‌هایی سورئال از سیاست‌مدارهایی مانند دونالد ترامپ و مائو زدانگ و کارتون‌هایی از پوکمون و میکی ماوس است.

کریستی اولین حراجی‌ای نیست که اثر هنری NFT از بیپل را به حراج گذاشت. در دسامبر مجموعه‌ای از 21 اثر اصل از پروژه‌ی روزمرگی‌های بیپل در حراجی‌ای به همراهی پلتفرم کریپتو آرت نیفتی گیت‌وی با قیمت 3.5 میلیون به فروش رسید.

کریپتو آرت بر اساس رمزهای غیرقابل‌معاوضه بناشده است و وضعیت تراکنش‌ها و مالکیت‌های این آثار رمزگذاری شده غیرقابل کپی هستند. اثر حاضر به‌صورت فایلی رمزگذاری شده وجود دارد و فروش آن در پایان حراجی کریستی در بلاک چین ثبت خواهد شد.

کریستی اخیراً به فنّاوری‌های دیجیتال هم برای فروش در حراجی و هم در پشت‌صحنه علاقه‌مند شده است. در اکتبر، کریستی یکی از آثار مجموعه‌ نقاشی‌های «پرتره‌های ذهن» (2020) اثر رابرت آلیس را به فروش رساند که کد بیت کوین در ترکیب‌بندی‌اش به‌کاررفته است. همچنین در 2018، کریستی با همکاری سرویس ثبت هنری آرتوری که بر پایه‌ی بلاک چین کار می‌کند، حراجی مجموعه‌ی هنر آمریکایی بارنی ای ابسورث را میزبانی کرد.اثر بیپل در بازار هنر رمز ارزها

از طریق این ابتکارات وابسته به تکنولوژی، کریستی توجه مشتریان فعلی و بالقوه را به بازار نوظهور آثار دیجیتال و خرید آثار هنری بر اساس بلاک چین جلب می‌کند.

نوآ دیویس، یکی از متخصصان کریستی درزمینه‌ی هنر معاصر و پساجنگ که مسئولیت حراجی بیپل را برعهده داشت، می‌گوید: «ما به این درک رسیده‌ایم که بلاک چین بی‌شک به بازار هنر وارد خواهد شد اما درباره‌ی اثری که این تکنولوژی بر دنیای هنر خواهد داشت، هنوز چیز زیادی نمی‌دانیم.»

ورود به بازار آثار NFT برای کریستی به‌منزله‌ی برداشتن گامی به‌سوی جذب نسل جدیدی از مشتریان است که خارج قلمروی مجموعه‌ی هنرهای زیبا حضور دارند. دیویس می‌گوید: «مخاطبان اثر حاضر بیشتر جوان‌های هزاره‌ی سوم و اکثراً مردان هستند. همچنین تعداد مخاطبان آمریکایی بیشتر از غیر آمریکایی‌ها است.»

بااینکه کریستی در به دست آوردن سهم بازار پیشرو است، شهرتی درزمینه‌ی پیشگام شدن در آزمودن بازارهای نوظهور ندارد؛ اما با این حراجی، به نظر می‌رسد که کریستی قصد تغییر رویه دارد.

دیویس بیان می‌کند: «ازنظر زمانی در نقطه‌ای هستیم که وقتی پای جلب‌توجه مجموعه‌دارهای جوان‌تر به میان می‌آید، ممکن است تغییری جدی – تغییر در جامعه‌ی آماری یا تغییر در نسل مخاطبان – رخ دهد. کریستی به‌عنوان یک موسسه به‌شدت منتظر لحظه‌ای است که شاهد این باشد که در یک حراجی از هیچ، 3.5 میلیون دلار و حالا 70 میلیون دلار به دست آورد. این چیزی است قصد سرمایه‌گذاری روی آن را داریم.»

 پی‌نوشت:

[1] – Beeple (né Mike Winkelmann)

[2] – NFT Token یک دارایی دیجیتال است که کمیاب و منحصربه‌فرد بوده و روی بلاک چین ذخیره و جابه‌جا می‌شود. آیتم‌‌های بازی‌های کامپیوتری، اقلام کلکسیونی، آثار هنری دیجیتال، بلیط رویدادهای مختلف، نام‌ دامنه‌ها، یک خانه که به‌صورت توکن درآمده و … در دسته توکن‌های غیرمثلی جای می‌گیرند.

در مورد توکن و تفاوت آن با کوین در این لینک بیشتر بخوانید.

نویسنده