گالری پروتین از عمارتی قرن هجدهمی تا بهترین محله‌های نیویورک

معرفی گالری پروتین
پرونده دنیای گالری‌های شرق آسیا
قسمت دوم
مجله هنرهای تجسمی آوام: مریم معمارنژاد
گالری پروتین

امانوئل پِرُتین[1] مؤسس گالری‌های پِرُتین واقع‌شده در هنگ‌کنگ، توکیو، شانگهای، پاریس، سئول و نیویورک در سن 21 سالگی فعالیت‌های خود را با همکاران جوانی که دوستان او نیز بودند به‌طورجدی و پی‌درپی شروع کرد. فضای نمایشگاهی گالری پروتین در این 10 مکان به 7500 مترمربع می‌رسد.

گالری پروتین

در سال 2005 امانوئل گالری را در عمارت قرن هجدهمی منطقه‌ی مارایس پاریس به مساحت 1600 مترمربع تأسیس کرد و بعد از گذشت 2 سال از اولین افتتاحیه، گالری پِرُتینِ پاریس در محل Impasse Saint-Claude مستقر شد.

در ماه می 2012 پروتین، شعبه هنگ‌کنگ خود را در متراژ 650 مترمربع افتتاح کرد و در سال 2020 این گالری به یکی از محله‌های دیگر هنگ‌کنگ به نام ساحل Tsim Sha Tsui منتقل شد.

گالری پروتین

در سال‌های 2013 تا 2016 پِرُتین درگیر اسکان دادن گالری‌اش در نیویورک دریکی از بهترین و تاریخی‌ترین محل‌های نیویورک بود که پس از 3 سال موفقیتش در آن مکان، فضای خود را به متراژ 230 متر گسترش داد.

این گالری در نیویورک شامل یک کتاب‌فروشی نیز بوده که بسیاری از کتاب‌ها نسخه‌های منحصربه‌فرد منتشرشده در گالری نیز هستند.

گالری پروتین

2016 سال بازگشایی گالری در سئول به مساحت 240 متر در قلب منطقه‌ی موزه و گالری‌ها دقیقا مجاور موزه ملی هنرهای مدرن و معاصر و همین‌طور موزه DAELIM در ژوئن 2017 پِرُتین فضایش را در توکیو افتتاح کرد.

دریکی از فعال‌ترین و پرجنب‌وجوش ترین محله‌ها ازلحاظ فرهنگی هنری که بسیاری از موزه‌ها نیز در آن محل واقع‌شده‌اند ازجمله موزه هنر سانتوری[2] به مساحت 230 متر به سراغ شانگهای می‌رویم که در سال 2018 پِرُتین گالری را در قلب محله بوند[3] راه‌اندازی کرد.

ساختمانی که این گالری در آن پای گذاری شد مربوط به سال 1937 است که بانک مرکزی چین در دوره‌ی جمهوری‌خواهان اشغال‌ کرده بود.

گالری پروتین

پِرُتین با تلاش حفظ فضای مدرنیستی و همین‌طور معماری آنجا ازجمله سقف چوبی و… گالری را به مساحت 1300 متر برپا کرد.

گالری پروتین در شانگهای یکی از مهم‌ترین شعبه‌ها است که بسیاری از نمایشگاه‌ها و گالری‌های مهم ازجمله آرت بازل میامی و هنگ‌کنگ، فریز[4] (لندن، نیویورک، لس‌آنجلس) فیاک[5] (پاریس) و… در آنجا شرکت می‌کنند.

این گالری در مدت‌زمان فعالیت‌هایش در زمینه تبلیغات، ویدئو، کارگاه‌های آموزشی کودکان، میزگردهای گفتگو و… پیشرفت چشمگیری نیز داشته است.

همان‌طور که بررسی کردیم مجموعه پِرُتین به‌شدت در هنر و فرهنگ در مکان‌های مختلف فعال و تأثیرگذار بوده است. در همین راستا به بررسی چند تن از هنرمندان این مجموعه می‌پردازیم.

گالری پروتین

جالب است بدانیم یکی از هنرمندان برجسته و مطرح ایرانی به نام فرهاد مشیری در این مجموعه به‌عنوان هنرمند این گالری فعالیت می‌کند.

فرهاد مشیری متولد سال 1963 میلادی در شیراز به دنیا آمد و در تهران و پاریس زندگی می‌کند.

او در زمینه‌های نقاشی و مجسمه‌سازی فعالیت چشمگیری دارد. فرهاد مشیری با تأثیر از هنر پاپ و مفهومی آثار خود را خلق می‌کند و البته برخی آثار او به طنز درباره‌ی تحولات زادگاهش با همان تکنیک و استفاده از فرم‌های تزئینی پرداخته است.

گالری پروتین

لازم به ذکر است تمامی هنرمندان این گالری مطرح و پرقدرت در خلق اثر هستند که آثارشان با زمانه و معاصریت درگیر است و همچنین شاهد تأثیر پررنگشان و قدرت بخشیدن در مجموعه گالری‌های پرتین هستیم.

از همان سال‌های شروع کار این فضا در مکان‌های مختلف شاهد حظورمستمر و هرساله‌شان در آرت فرها از سال 1993 تا به امروز هستیم؛ ازجمله شرکت در آرت بازل هنگ‌کنگ، فریز نیویورک، آرت دوبی و… همین‌طور برگزاری نمایشگاه‌های پی‌درپی در گالری که هرساله حدود 50 نمایشگاه با موضوع هنر معاصر و شرکت 20 نمایشگاه از سراسر جهان در این مجموعه موضوع قابل‌توجهی است.

ازجمله در سال 2018 با شرکت در 44 نمایشگاه با موضوع هنر معاصر 277000 نفر بازدیدکننده داشته است.

گالری پروتین

قسمت قبل را اینجا بخوانید:

گالری آنومالی | قسمت اول


[1]  – Emmanuel Perrotin

[2] – Suntory

[3] – Bund

[4] – Frieze

[5] – FIAC 

نویسنده

  • زينب ثقفی

    مدیر محتوای سایت آوام - کارشناسی و کارشناسی ارشد عکاسی - متخصص عکاسی و چاپ آلترناتیو