موزه متروپولیتن چیزی بیش از محل نگهداری اشیای نادر و زیبا

خلاصه کتاب مبانی موزه داری | قسمت یازدهم
انتشارات سمت | دکتر یوسف منصورزاده، ابوالقاسم حاتمی
مجله هنرهای تجسمی آوام: تلخیص آزاده حاج اسفندیاری
موزه متروپولیتن

موزه متروپولیتن یا موزه‌ کلان‌شهری هنر از بزرگ‌ترین و مشهورترین موزه‌های جهان است. این موزه در مرکز شهر نیویورک و در مجاورت سنترال پارک واقع است. موزه متروپولیتن در سال 1870 توسط گروهی از شهروندان، تجار و سرمایه‌گذاران آمریکایی در کنار هنرمندان و متفکران پیشرو و معاصر و باهدف معرفی هنر و آموزش هنر به جامعه‌ی آمریکا تأسیس شد. این موزه از همان زمان تأسیس همیشه می‌خواسته چیزی بیش از محل نگهداری اشیای نادر و زیبا باشد.

این موزه 2 میلیون اثر هنری در خود جای‌داده و شامل 17 دپارتمان است که هر یک موزه‌داران و متخصصان مربوط به خود را دارند. در مجموعه‌های دائمی موزه آثار هنری عصر کلاسیک و مصر باستان، نقاشی‌ها و مجسمه‌هایی از تمامی هنرمندان اروپایی و مجموعه‌ی کاملی از هنر مدرن آمریکا قرار دارد. همین‌طور آثار هنری از آفریقا، آسیا، اقیانوسیه، بیزانس و هنر اسلامی، ابزار و آلات موسیقی، لباس و سلاح‌های قدیمی از سراسر دنیا نیز در این موزه نگهداری می‌شود.

دپارتمان‌های موزه متروپولیتن به شرح زیر است:

دپارتمان هنر خاور نزدیک: این دپارتمان در اواخر قرن 19 گردآوری آثار فرهنگی و هنری خاور دور را آغاز کرد. این آثار از دوره نئولیتیک تا پایان دوران ساسانی را شامل می‌شود: آثار سومریان، هیتی‌ها، ساسانیان، آشوریان، بابلیان و ایلام. برجسته‌ترین آثار در این دپارتمان یک سری از لاماسوهای سنگی یا مجسمه‌های نگهبان است که از قسمت شمال غربی کاخ آشور نصیرپال، پادشاه آشور کشف شده است.

موزه متروپولیتن

دپارتمان اسلحه: این دپارتمان یکی از مهم‌ترین و پرجاذبه‌ترین مجموعه‌های موزه است که بر مهارت‌های برجسته و تزئینات متمرکزشده است. در این مجموعه سلاح‌هایی از مصر باستان، یونان باستان، امپراتوری روم، خاور نزدیک و شرق باستان، اقیانوسیه، آمریکا و همچنین سلاح‌های گرم محصول کارخانه‌ی کلت Colt آمریکا از قرن 19 تا 20 نگهداری می‌شود. از میان 14000 شی‌ء موجود در این مجموعه، بسیاری از آن‌ها قبلاً توسط پادشاهان و شاهزادگان استفاده شده است، برای مثال سلاح‌های هنری هشتم پادشاه انگلستان، هنری دوم پادشاه فرانسه و فردینالد اول آلمان را می‌توان میان آن‌ها مشاهده کرد. سلاح‌های اروپائیان در دوره‌ی رنسانس که شامل زره نظامی بوده و سلاح‌های دوره اسلامی از ایران، عثمانی، مغولان و هند از قرن 15.

موزه متروپولیتن

دپارتمان هنرهای آفریقا، اقیانوسیه و آمریکا: این دپارتمان با بیش از 11000 اثر فرهنگی و هنری شامل مجسمه‌هایی از آفریقا، جزایر پاسیفیک، مکزیک و پرو است. آثار هنری دیگری از جنس چوب، سنگ، سرامیک، عاج، طلا، نقره و دیگر فلزات را نیز در بردارد. در این مجموعه آثاری مربوط به انواع بافت‌ها از تمامی مناطق مذکور به نمایش گذاشته‌شده است.

دپارتمان هنر آسیا: این دپارتمان شامل بیش از 35000 اثر هنری از آسیا است. این دپارتمان از ابتدای تأسیس موزه شکل‌گرفته و بخش زیادی از آن‌ها توسط مجموعه‌داران خیر به این موزه اهدا شده است. بخش مربوط به هنر آسیا شامل تمدن‌های مختلفی از 4000 سال پیش است که عبارت‌اند از: چاپ، خوشنویسی، نقاشی، مجسمه‌سازی، سرامیک، آثار برنزی، سنگ یشم، اشیای لاکی، منسوجات و پرده‌های متعلق به عهد باستان و دوران مدرن چین، نقاشی ژاپن، کره و جنوب شرق آسیا. بخش آسیایی همچنین شامل مجموعه‌ای کامل از باغ‌هایی به سبک سلسله‌ی مینگ در چین است که از زیباترین باغ‌های چینی الگو گرفته است.

موزه متروپولیتن

قسمت‌های قبلی را اینجا بخوانید:

خلاصه کتاب مبانی موزه داری | قسمت اول

خلاصه کتاب مبانی موزه داری | قسمت دوم

خلاصه کتاب مبانی موزه داری | قسمت سوم

خلاصه کتاب مبانی موزه داری | قسمت چهارم

خلاصه کتاب مبانی موزه داری | قسمت پنجم

خلاصه کتاب مبانی موزه داری | قسمت ششم

خلاصه کتاب مبانی موزه داری | قسمت هفتم

خلاصه کتاب مبانی موزه داری | قسمت هشتم

خلاصه کتاب مبانی موزه داری | قسمت نهم

خلاصه کتاب مبانی موزه داری | قسمت دهم

نویسنده