دپارتمان‌های متفاوت موزه متروپولیتن

موزه متروپولیتن | قسمت دوم
خلاصه کتاب مبانی موزه داری | قسمت دوازدهم
انتشارات سمت | دکتر یوسف منصورزاده، ابوالقاسم حاتمی
مجله هنرهای تجسمی آوام: تلخیص آزاده حاج اسفندیاری
موزه متروپولیتن

در قسمت قبل به چند نمونه از دپارتمان های موزه متروپولیتن پرداختیم و در این قسمت دپارتمان های جنبی و بخش های دیگر را به شرح زیر خواهیم داشت:

دپارتمان طراحی و چاپ :

این دپارتمان در سال 1880 و با 670 اثر طراحی از آثار استادکاران مطرح راه‌اندازی شد و به‌مرورزمان از طریق اهدا و خرید به آثار مجموعه‌ها افزوده شد. در این دپارتمان 17000 اثر طراحی، 5/1 میلیون اثر چاپ و 12000 کتاب مصور نگهداری می‌شود. آثار این دپارتمان شامل مجموعه‌ی طراحی و آثار چاپی اروپا از قرن 15 تا 19 و متعلق به هنرمندانی مانند لئوناردو داوینچی، دورر، رامبرانت، گویا و بسیاری دیگر است.

دپارتمان هنر مصر:

از سال 1906 به دنبال حفاری‌های باستان‌شناسی صورت گرفته از طرف موزه در کشور مصر آثار متعددی به موزه منتقل شد که تقریباً نیمی از آثار این دپارتمان را تشکیل می‌دهند. بیش از 20000 اثر متعلق به مصر باستان از قرن پنجم قبل از میلاد تا 400 بعد از میلاد در فضایی شامل 40 گالری نمایش داده می‌شوند.

موزه متروپولیتن

دپارتمان نقاشی اروپا:

1700 نقاشی متعلق به هنرمندان اروپایی از سال 1250 تا 1800 در این دپارتمان نگهداری می‌شوند.

موزه متروپولیتن

دپارتمان هنرهای تزئینی و مجسمه‌سازی اروپا:

این دپارتمان که یکی از وسیع‌ترین دپارتمان‌های موزه است چیزی بیش از 50000 اثر هنری از قرن 11 تا 20 را در خود جای داده است. این آثار متعلق به ایتالیای دوره‌ی رنسانس، مجسمه‌های قرن 18 فرانسه، آثاری از برنینی تا رودن، اتاق‌های فرانسوی و انگلیسی از دوره‌های مختلف می‌شود. هنرهای تزئینی نیز شامل جواهرات، سرامیک و آبگینه و بافت نیز می‌شود. در این دپارتمان بخش کاملی از مبلمان و تزئینات دربار اسپانیا در قرن 16 نگهداری می‌شود که در دو گالری بازسازی‌شده‌اند.

موزه متروپولیتن

دپارتمان هنر آمریکا:

این دپارتمان اخیراً و در سال 2012 به موزه افزوده شد و تاریخ هنر آمریکا را از قرن 17 تا 21 به نمایش گذاشته است.

دپارتمان هنر یونان و روم:

مجموعه‌های این دپارتمان شامل 17 هزار اثر هنری و تاریخی می‌شود. آثار این دپارتمان روی آثار فرهنگی یونان و روم متمرکزشده‌اند. برجسته‌ترین اثر تاریخی این مجموعه کالسکه‌ای سلطنتی مربوط به 530 قبل از میلاد و تابوت سنگی آماتوس متعلق به قرن 5 قبل از میلاد است.

موزه متروپولیتن

دپارتمان هنر اسلامی:

این دپارتمان که یکی از کامل‌ترین مجموعه‌های موزه است شامل سرامیک، منسوجات، شیشه، فلزکاری، مینیاتور و اتاق‌های تاریخی از سراسر کشورهای اسلامی می‌شود. آثار این مجموعه شامل آثار منحصراً مذهبی (برای استفاده مذهبی یا به‌عنوان تزئینی در مساجد) و غیرمذهبی (سرامیک، بافت) و در گستره‌ی فرهنگ-های اسلامی از اسپانیا تا شمال آفریقا تا آسیای مرکزی می‌شود. مجموعه مینیاتورهای ایرانی در دپارتمان هنر اسلامی و مغولان هند برجسته‌ترین مجموعه موزه را تشکیل می‌دهند. آثار خوشنویسی مذهبی و غیرمذهبی این دپارتمان نیز شامل فرمان‌های رسمی سلطان سلیمان تا قرآن‌های خطی است که سبک‌های خوشنویسی دوره‌های مختلف را معرفی می‌کند.

موزه متروپولیتن

دپارتمان قرون وسطی:

این دپارتمان طیف وسیع و جامعی از هنر غربی از قرن 3 تا 15 را در برمی‌گیرد. هنر عصر برنز و هنر سلتی، بیزانس و گنجینه‌های اوایل قرون وسطی، مجسمه‌های مربوط به دوره‌ی رمانسک و گوتیک، شیشه‌های رنگ‌آمیزی شده، پرده‌های نقش‌دار، کارهای انجام‌شده روی عاج، فلزکاری و نمونه‌هایی از باغ‌ها و صومعه‌های قرون وسطی.

موزه متروپولیتن

دپارتمان هنر مدرن و معاصر:

این دپارتمان با تقریباً 13000 اثر هنری که عمدتاً به‌وسیله هنرمندان اروپایی و آمریکایی تهیه‌شده مساحتی حدود 6 هزار مترمربع را اشغال کرده و آثار هنر نقاشی، مجسمه‌سازی، طراحی و معماری را از سال 1900 میلادی تا عصر حاضر به نمایش گذاشته است. آثار هنرمندانی از اروپا چون: سالوادور دالی، رنه مارگریت، پیکاسو و مجموعه‌‌ای از آثار هنرمندان آمریکایی مانند جورجیا اوکیف، جکسون پولاک، اندی وارهول و … .

موزه متروپولیتن

دپارتمان ابزار و آلات موسیقی:

ابزار و آلات موسیقی متعلق به نقاط مختلف جهان در این دپارتمان نگهداری می‌شوند. این دپارتمان با 5000 شی‌ء از نمونه‌های مختلف ابزار و آلات موسیقی از سراسر جهان یکی از مجموعه‌های کم‌نظیر در جهان است. ابزارهای موسیقی نه‌تنها بر اساس زیبایی‌شناسی نمایش داده‌شده‌اند بلکه آن‌ها را از جنبه‌های اجتماعی، تکنیکی و فرهنگشان نیز مجسم می‌کند. بسیاری از آلات موسیقی در این مجموعه قابل‌اجرا هستند و این دپارتمان مخاطبان موزه را به استفاده از آن‌ها تشویق می‌نماید.

موزه متروپولیتن

دپارتمان عکس:

این دپارتمان شامل 25000 عکس است که در 5 مجموعه نگهداری می‌شوند. آثاری از عکاسان انگلیسی و فرانسوی از قرن 19 تا به امروز و کار عکاسان معروف آمریکایی شامل آلفرد استیگلیتز، ادوارد استایکن، پل استرند و عکاسی آوانگارد بین دو جنگ جهانی و آثار عکاسان معاصر در موزه نگهداری می‌شوند. هر یک از دپارتمان‌های موزه دارای یک کتابخانه‌‌ی مستقل نیز است.

موزه متروپولیتن

اطلاعات بیشتر در سایت موزه متروپولیتن

قسمت‌های قبلی را اینجا بخوانید:

خلاصه کتاب مبانی موزه داری | قسمت اول

خلاصه کتاب مبانی موزه داری | قسمت دوم

خلاصه کتاب مبانی موزه داری | قسمت سوم

خلاصه کتاب مبانی موزه داری | قسمت چهارم

خلاصه کتاب مبانی موزه داری | قسمت پنجم

خلاصه کتاب مبانی موزه داری | قسمت ششم

خلاصه کتاب مبانی موزه داری | قسمت هفتم

خلاصه کتاب مبانی موزه داری | قسمت هشتم

خلاصه کتاب مبانی موزه داری | قسمت نهم

خلاصه کتاب مبانی موزه داری | قسمت دهم

خلاصه کتاب مبانی موزه داری | قسمت یازدهم

نویسنده