سدی کولز از اولین انتخاب‌های هنرمندان معاصر تا چهره‌ای نامدار و محبوب در صنعت هنر دنیا

معرفی و گفتگویی با مدیر گالری سدی کولز اچ کیو

پرونده داستان شکل‌گیری گالری‌های مطرح دنیا | قسمت دوم

مجله هنرهای تجسمی آوام: شیدا عزیزی

گالری سدی کولز اچ کیو

مدیر و موسس: سدی کولز [1]

نام گالری: سدی کولز اچ کیو[2]

کشور: انگلستان

زمینه فعالیت: هنر معاصر- هنرمندان در حال ظهور و تثبیت‌شده

مقدمه

سدی کولز یکی از چهره‌های نامدار و محبوب در صنعت هنر دنیا به‌خصوص در بریتانیاست. او با تمرکز بر هنر معاصر بیش از 20 سال است که به‌عنوان یکی از دیلرهای مطرح دنیای هنر فعالیت می‌کند و گالری او جزو اولین انتخاب‌های هنرمندان معاصر به شمار می‌رود. او در سال 2014 به‌عنوان یکی از قوی‌ترین چهره‌های دنیای هنر[3] در بخش «فعالان و سازندگان[4]» گاردین[5] معرفی شد. همچنین در سال 2021 دولت بریتانیا به او به خاطر خدمات هنری که ارائه می‌داد «نشان امپراطوری بریتانیا»[6] را اهدا کرد. وی در سال 2016 در زمره 10 آرت دیلر برتر اروپا در آرت نت[7]  در کنار افراد مهمی چون کمل منور[8]، ماسیمو دکارلو[9] و تادائوس روپک[10] قرار گرفت.

گالری سدی کولز اچ کیو

سدی کولز در فوریه 1963 در بریتانیا در خانواده‌ای حمایتگر متولد شد. او از کودکی همواره به هنر عشق می‌ورزید که این میل احتمالاً برگرفته از علاقه‌ی خانوادگی او به هنر و فرهنگ نشات می‌گرفت. این در حالی است که دیگر اعضای خانواده او در فضای هنری نقشی ایفا نمی‌کنند و حوزه فعالیت متفاوتی دارند. او در اوایل دهه 80 میلادی در رشته تاریخ هنر و فیلم‌سازی (به دلیل علاقه شخصی به نمایش و تئاتر) از دانشگاه میدلسکس[11] فارغ‌التحصیل شد.

گالری سدی کولز اچ کیو

پس از فارغ‌التحصیلی، در ابتدا در تئاتر ملی[12] در اوپرا هاوس[13] به‌عنوان دستیار بخش رسانه و بازاریابی مشغول به کار شد و پس از مدت کوتاهی استعفا داد. سدی کولز سپس مشغول به کار در موزه آرنولفینی[14] در بریستول[15] شد. در آنجا او نمایشگاهی از آثار هنرمندی برپا کرد که هنرمند گالری وست اند[16] بود. این گالری در لندن قرار داشت و توسط آنتونی دوفی[17] مدیریت می‌شد. مدیر گالری که به‌شدت تحت تأثیر نحوه برگزاری نمایشگاه قرارگرفته بود به سدی کولز پیشنهاد داد تا به تیم او در گالری ملحق شود و ازآنجا داستان سفر سد کولز در دنیای هنر شکل گرفت.

آنتونی دوفی
آنتونی دوفی

بااینکه او فعالیت خود را بسیار بی‌سروصدا آغاز کرد، خیلی زود تبدیل به یکی از گالری‌داران مطرح لندن تبدیل شد و توانست موقعیت خود را تثبیت کند. او در آن زمان در صدر گروه حامیان هنرمندان در حال ظهور قرار داشت. سدی کولز گالری خود را با نمایش آثار جان کرین[18] افتتاح کرد. هنرمندی که قیمت آثارش در آن زمان بین 15000 تا 20000 دلار بود و هم‌اکنون پس از گذشت دو دهه آثارش را باقیمت‌های میلیون دلاری به فروش می‌رساند.

جان کورین

در حقیقت آنچه سدی کولز را در تجربه نخستش در گالری وست اند به این حرفه علاقه‌مند کرد مشاهده ارتباط مابین گالری و هنرمند بود. بعلاوه، برگزاری نمایشگاه‌های خوب و همکاری با هنرمندان ارزشمند توسط آنتونی، سدی کولز را هرلحظه ترغیب می‌کرد تا روزی شبیه به او باشد و همانند او کار کند. همچنین او توانست از فرصت ارتباط با هنرمندانی مانند جف کونز[19]، السوورت کلی[20]، کیکی اسمیت[21] و … بهره برده و ارتباطات خود را با آن‌ها محکم‌تر کند و اطلاعات زیادی درباره آن‌ها به دست آورد.

سدی کولز در سال‌های پایانی فعالیت خود در گالری وست اند پروژه‌های زیادی را به همراه هنرمندان جوانی نظیر سارا لوکاس[22] به انجام رساند. قبل از افتتاح گالری خود برای مدتی در نیویورک با جف کونز کار کرد و سرانجام در آوریل 1997 گالری خود را به نام «سدی کولز اج کیو» تأسیس کرد.

گالری سدی کولز اچ کیو

او که از چهره‌های پیش رو در جنبش هنرمندان انگلیسی[23] به شمار می‌رود، همواره بر حفظ روند کاری هنرمندان کوشید و نه‌تنها نسبت به کارمندان و هنرمندانش حس مالکیت نداشت بلکه همواره آن‌ها را در انتخاب گالری خود و سبک‌کاری‌شان آزاد گذاشته است.

سدی کولز که هم‌اکنون با 45 هنرمند در اقصی نقاط جهان کار می‌کند، دومین فضای هنری خود را در سپتامبر 2013 در غرب لندن و سومین فضای خود را در می فیر[24] در نوامر 2015 برپا کرد. قطعاً تعدد هنرمندان او در گالری‌اش نشات گرفته از حسن رفتار و فروتنی‌اش است از طرف دیگر آنچه هنرمندان را ترغیب می‌کند تا با وی همکاری کنند خدمات استثنایی و فعالیت‌های ویژه‌ای است که سدی کولز در اختیار هنرمندانش قرار می‌دهد.

گالری سدی کولز اچ کیو

شکی نیست که به‌عنوان چهره‌ای هنری و محبوب در دنیای هنر، بسیاری از مردم نسبت به وضعیت تأهل و یا ارتباطات عاطفی سدی کولز کنجکاو هستند. او در سال 2003 با یک عکاس آلمانی به نام یورگن تلر[25] ازدواج کرد. (یورگن تلر پس از جدایی از همسر سابقش ونتیا اسکات[26]، با سدی کولز ازدواج کرد.) یورگن پس از ازدواج با سدی کولز هنر و مد را در دنیای عکاسی باهم می‌آمیزد و دست به تولید آثار عکاسی از پیکره‌های عریان می‌زند.

گالری سدی کولز اچ کیو

سدی و یورگن صاحب پسری به نام اد تلر[27] شدند و فرزندخوانده‌ای به نام لولا تلر[28] نیز دارند. این زوج در سال 2018 از یکدیگر جدا شدند ولی همچنان وظایف خود را در قبال فرزند خود انجام می‌دهند. یورگن تلر پس‌ازاین جدایی وارد ارتباط خود را با مدیر برنامه‌های خود به نام داویل دریزیت[29] آغاز کرد.

سدی کولز در حال حاضر با پسرش زندگی می‌کند و این‌طور که به نظر می‌رسد تمایل زیادی برای وارد شدن در ارتباط عاطفی جدید ندارد و اولویت او پرداختن به حرفه‌اش است.

گالری سدی کولز اچ کیو

در ادامه گفتگویی از آرت بازل با این هنرمند را می‌خوانیم: 

من سدی کولز صاحب گالری سدی کولز اچ کیو هستم که از سال 1997 در لندن مشغول به فعالیت است. من با فضای کوچکی[30] در مرکز لندن کار خود را شروع کردم و پس‌ازآن به چندین فضای دیگر نقل‌مکان کردم. در حال حاضر دو گالری دارم، یکی در میدان برکلی[31] قرار دارد که کوچک‌تر است و دیگری فضای بسیار بزرگ‌تری است که در خیابان رجنت[32] قرار دارد.

در دانشگاه در رشته تاریخ هنر و فیلم‌سازی فارغ‌التحصیل شدم و پس‌ازآن در تئاتر ملی در اوپرا هاوس مشغول به کار شدم، خیلی زود از کار کردن با هنرپیشه‌ها خسته شدم و حرفه‌ای دیگر در موزه پیدا کردم. سپس نمایشگاهی از آثار هنرمندی که توسط یک گالری تجاری (گالری آنتونی دافی) به‌شدت حمایت می‌شد برپا کردم. صاحب گالری پس از حضور در افتتاحیه نمایشگاه به من پیشنهاد کار در گالری داد. در آن زمان من نمی‌دانستم که منتقل شدن از یک موزه به یک گالری مانند خیابانی یک‌طرفه است که مسیر برگشتی نخواهد داشت ولی وقتی به گالری آنتونی دافی ملحق شدم، از نوع کار بسیار لذت بردم؛ چون در گالری شما ارتباط متفاوتی با هنرمندی که با او کار می‌کنید خواهید داشت به این دلیل که نه‌تنها این‌یک همکاری پروژه‌ای نیست بلکه یک ارتباط کاری طولانی‌مدت است، از طرف دیگر گالری آنتونی دافی گالری بسیار پرشور و اشتیاقی بود و نمایشگاه‌های زیبایی در آنجا برگزار می‌شد و آثار بهترین هنرمندان دنیا در آن زمان در آنجا به نمایش درمی‌آمدند و به‌این‌ترتیب من شانس کار کردن با هنرمندانی نظیر جف کونز، گیلبرت جورج، کیکی اسمیت و تعداد بسیار زیادی از بهترین‌ها را پیداکرده و بسیار آموختم.

گالری سدی کولز اچ کیو

من در گالری آنتونی به مدت 6 سال کارکردم و در سال‌های آخر پروژه‌های هنری را با هنرمندان جوان مثل سارا لوکاس کار می‌کردم. در همان اوان بود که حس کردم زمان آن رسیده که این حرفه را به‌صورت مستقل از آن گالری شروع کرده و ادامه دهم. سپس برای مدتی به نیویورک رفتم و برای جف کونز کارکردم. سپس برگشتم و در 1997 گالری خودم را افتتاح کردم. اولین نمایشگاه در فضای یک انبار که سارا آن را پیداکرده بود با عنوان «قانون» برگزار شد و اولین نمایشگاه در گالری من در خیابان هدن[33] نمایشگاه نقاشی‌های جان کارن[34] بود.

گالری سدی کولز اچ کیو
  • انگیزه من برای گالری‌دار شدن

آنچه بیش از هر چیز به من انگیزه می‌داد ایده‌های هنرمندان بود، وقتی شبیه هیچ‌کس دیگری فکر نمی‌کردند و من برای هیجان‌انگیزترین افرادی بودند که می‌شناختم. به نظر من این مایه افتخار است که شما بخشی از خلق و تولید و آفرینش اثری باشید که قرار است در جهان بدرخشد.

بهترین لحظات زندگی من زمانی است که در استودیو هنرمندان با آن‌ها گفتگو می‌کنم درباره اینکه چه مسیری را دنبال می‌کنند، چه دیدگاهی درباره شکل‌گیری آثارشان در ذهنشان دارند و یا چه برنامه‌ای در ذهنشان برای آثار خود دارند بسیار جذاب است.

گالری سدی کولز اچ کیو
  • کار کردن با نسل جوان هنرمندان و افزودن آن‌ها به تیم هنرمندان گالری

به عقیده من اضافه کردن به تعداد هنرمندان گالری سخت نیست آنچه سخت است اضافه نکردن به آن‌هاست. به این دلیل که در اغلب گالری‌ها یک بازه زمانی ده‌ساله رشد وجود دارد که در طول آن گالری به معرفی و بالا بردن هنرمندانش می‌پردازد و پس‌ازآن متوقف می‌شود، بهتر است بگویم منجمد می‌شود. من به این موضوع واقفم بنابراین همیشه دنبال پروژه‌های جدید و اتفاقات نو هستم. وقتی با یک اثر خوب مواجه می‌شوم و به آن علاقه‌مند می‌شود نمی‌توانم جلوی خود را بگیرم و آن هنرمند را به لیست برنامه‌هایم اضافه نکنم.

  • مبنا و برنامه خاص برای انتخاب هنرمندان

این انتخاب بر اساس برنامه و یا نسخه خاصی صورت نمی‌گیرد. همچنین نمی‌توان مبنای انتخاب درباره یک هنرمند برای هنرمند دیگری به‌کاربرده شود. مثلاً من گاهی به سراغ هنرمندی که به‌تازگی از مدرسه هنر فارغ‌التحصیل شده باشد می‌روم گاهی هم به سراغ هنرمندی که در دهه 40 زندگی‌اش است خواهم رفت. در حقیقت آنچه من را به انتخاب وامی‌دارد احساس من درباره اثر هنری است.

گالری سدی کولز اچ کیو
  • وجه‌تسمیه گالری Sadie Coles HQ

اچ کیو نشانه کلمه headquarters به معنای «مرکز فرماندهی» است و علت این نام‌گذاری این است که می‌خواستم گالری فقط یک آدرس و یک مکان تلقی نشود و یک «مرکز» برای نمایش‌های مختلف آثار هنری و پیشرفت آن‌ها باشد.

از آغاز فعالیت گالری، برنامه‌ریزی‌ها بیشتر جنبه بین‌المللی داشتند. به‌طور مثال در آن زمان گروهی از هنرمندان انگلیسی (YBA Young British Artists)  در لندن به فعالیت می‌پرداختند و نمایشگاه‌های گروهی زیادی برگزار می‌کردند. بسیاری از همکاران من علاقه‌مند به همکاری با آن‌ها بودند اما من تمایل به همکاری در حوزه بین‌المللی داشتم.

  • بازار هنر شرق دنیا

من همیشه و به‌طورکلی نسبت به جهان خیلی کنجکاو بوده‌ام و خیلی از رفتن به‌جاهای جدید و ملاقات کردن افراد جدید لذت می‌برم. شاید این مسئله به خاطر شغل پدرم و ایجاب جابه‌جایی‌های زیاد در زندگی ما درگذشته است.

 9 سال پیش زمانی که برای اولین بار وارد دنیای هنر شدم …

ادامه این گفتگو را در قسمت بعدی دنبال کنید.

قسمت قبل از این پرونده را اینجا بخوانید:

پرونده داستان شکل‌گیری گالری‌ پائولا کوپر | قسمت اول

به همین قلم اینجا بیشتر بخوانید:

کریپتو آرت | دفتر مجازی ثبت اسناد رسمی آثار هنری | قسمت اول

مرکزیت زدایی فروش اثر هنری | رها سازی پیچ و مهره‌های ذهن| قسمت دوم

ان اف تی ها تحول و تهدید در هنر معاصر | قسمت سوم

ان اف تی ها در هنر تجسمی ماندگار و بازار گذار | قسمت چهارم

چگونه هنرمندان در عصر کرونا بر درِ آفرینش هنری می‌کوبند؟


[1] Sadie Coles

[2] Sadie Coles HQ

[3] The most powerful people in the art world

[4] Movers and makers

[5] Guardian

[6] the Order of the British Empire (OBE) 

[7] Artnet’s 10 Europe’s Most Respected Art Dealers

[8] Kamel Mennour

[9] Massimo de Carlo

[10] Thaddaeus Ropac

[11] Middlesex University

[12] The National Theater

[13] Opera House

[14] Arnolfini Museum

[15] Bristol

[16] West End Gallery

[17] Anthony dOffay

[18] John Currin (American Artist)

[19] Jeff Koons

[20] Ellsworth Kelly

[21] Kiki Smith

[22] Sarah Lucas

[23] Young British Artists(YBA)

[24] Mayfair

[25] Juergen Teller

[26] Venetia Scott

[27] Ed Teller

[28] Lola Teller

[29] Dovile Drizyte

[30] White Cube

[31] Berkley Street

[32] Regent Street

[33] Heddon St.

[34] John Currin


نویسنده