ایرج شایسته‌پور | تاویلی از جهان درون با رنگ بندی‌های جسورانه

معرفی هنرمند | ایرج شایسته‌پور نقاش و شاعر

مجله هنرهای تجسمی آوام: نویسنده مخاطب محمدرضا شیروانی زاده

ایرج شایسته‌پور

مواجهه با اهداف هنر و شاهراه موفقیت در آن و نهایتا گریز از انحرافات ارزشی در هنر اصیل و واقعی را می توان مهمترین دغدغه های ذهنی هنرمند پیشکسوت آقای ایرج شایسته پور دانست، او معتقد است  هنرمند در ارتباطات درونی با الهامات خود نوعی زبان اشاره ای دارد که هنرمند را به یک رهایی حقیقی سوق میدهد.

وی هنرمندی است که در هنر تنها با زبان رنگ سخن نگفته بلکه مجموعه هایی غنی در شعر و نثر را از خود بجای گذاشته که کوله باری از تجربه هنر و کشف و شهود را به مثابه گفتگویی بی پایان به تحریر در آورده است.

ایرج شایسته‌پور

نقاش با پالت رنگی منحصر به فرد خود و ضربات خاص کاردک ، نمودی از کشف و شهود را به مخاطب هدیه میدهد.  وجوه شاعرانگی و هیجان رنگ ها  که عموما در بخش های میانی آثار به چشم میخورد به شکلی برون ریز از جریان تجربه های شهودی هنرمند می باشد که اوج غلیان احساسی اش را نمود میبخشد.

آثار شایسته پور تاویلی از جهان درونش است، وجه تمایز آثارش با جریان رایج  از یک سو رنگ بندی های جسورانه که بعضا تا مرز سیاه و سفید در مجموعه های black & white  خود به تصویر کشیده و از سویی دیگر آبستره هایی با تکیه بر روح و جان ماجراجو و نا آرام اش است که همچون گوزنی از قبائل سرخ پوست به وادی بوم می شتابد و طوفانی از رنگ را به پا می کند.

ایرج شایسته‌پور

در آثار هنرمند بعضا، فیگورهایی با رنگ و لعاب انتزاعی دیده میشود ، گویا نقاش می خواهد با ضرب قلم های هیجانی در این فیگورها ، روح پر آشوب خود را به صحنه آورد. ترکیب رنگ و ساختار بکار رفته در آثارش سرشار از رنگ و بوی سحر و افسونی است که طی تجربه سفرهای کشورهای مختلف با قبائل و قومیت ها  کسب کرده است.

ذهن و تکنیک شایسته پور تلاش دارد موقعیت و آموزه های خود را به زبان نقاشانه درآورد بدون آنکه در پی بازنمایی آن باشد، که البته با این پوشیده گویی عریان، آثار موفقی را به جای گذاشته که نشان از سالها تجربه مداوم و مطالعه بر فرم، رنگ ، بافت و مفاهیم آبستره دارد.

ایرج شایسته‌پور

ایرج شایسته‌پور شاعر و نقاش در سال ۱۹۷۰ به سرزمین خود ایران باز می‌گردد و ‏اولین مجموعه شعر خود را به نام «آوازهای خسته پرواز» در سال ۱۹۸۰ به چاپ می‌رساند و کتاب دومش را نیز در ‏سال ۱۹۸۳ با نام «با یاد بادهای جوان» منتشر می‌کند. از او دو مجموعه شعر به نام «سپیده دلتنگی» ‏و «اوقات شاعرانه» و همچنین سلسله مقالاتی در رابطه با هنر در دست انتشار است.
در کنار عشق به ادبیات، روح و جان ماجراجو و ناآرام او در سفرهای مختلف و جست‌وجوی ناشناخته‌ها او را از اروپا به آفریقا و سپس به آمریکا و زندگی و آشنایی با قبایل سرخ‌پوستان کشانید. نقاشی‌های او جست‌وجویی است در وادی ناشناخته‌ها، که به وادی بوم و رنگ راه یافته اند و بیننده را به جست‌وجوی خویش دعوت می‌کنند. نمایشگاه‌ها و ورک شاپ‌های متعددی از او در کشورهایی چون ایتالیا، انگلیس، لهستان، آمریکا، هند و امارات متحده عربی برگزار شده است. سبک اکپرسیونیسم انتزاعی منحصر به فرد او تحسین‌کنندگان و مشتاقان بسیاری در سراسر دنیا داشته است.

معرفی و نقدهنرمندان دیگر را اینجا بخوانید.

نویسنده