پابلو پيکاسو رکوردار حراج شد

تندیس: تابلوی نقاشی «زنان الجزایری» پابلو پيکاسو با فروش صد و هفتاد و نه میلیون و چهارصد هزار دلاری، در حراج کریستی، رکورد گران‌ترین اثر هنری جهان را شکست.

رکورد گران‌ترین اثر هنری فروخته‌ شده در تاریخ حراج‌های دنیا در حالی به نام تابلوی «زنان الجزایری» اثر پابلو پيکاسو ثبت شد، که این اثر به قیمت صد و هفتاد و نه میلیون و چهاصد هزار دلار در حراج کریستی به فروش رفت و از قیمت تابلوی صد و چهل و دو میلیون دلاری «فرانسیس بیکن» و صد و بیست میلیون دلاری «ادوارد مونک» پیشی گرفت.

پیکاسو «زنان الجزایری» را در سال 1955 با الهام گرفتن از «اوژن دلاکروا» نقاش فرانسوی قرن نوزدهم برای ادای احترام به «هنری ماتیس» خلق کرد. ماتیس نقاش ‌مطرح فرانسوی بود که در نوامبر 1954 درگذشت. این نقاشی یکی از معدود کارهای شاخص استاد اسپانیایی سبک کوبیسم است که در مجموعه‌های شخصی نگهداری می‌شد.

قبل از آغاز حراج، قیمت فروش این اثر پیکاسو صد و چهل میلیون دلار پیش‌بینی شده بود.

به گزارش ایسنا، در حراج کریستی نیویورک رقابت سختی بر سر خرید این اثر هنری ارزشمند از مبلغ صد میلیون دلار آغاز شد. اما زمانی که قیمت به صد و چهل و پنج میلیون رسید فقط دو نفر همچنان به رقابت ادامه می‌دادند تا این‌که پس از 11 دقیقه در نهایت این اثر هنری به یک خریدار ناشناس از طریق تلفن فروخته شد.

تابلوی «زنان الجزایری» به یک مجموعه با 15 نقاشی متعلق است که پابلو پيکاسو آن‌ها را از اواخر سال 1954 تا اوایل 1955 کشید. کل مجموعه به قیمت صد و دوازده میلیون و پانصد هزار دلار به خانواده «گانز» فروخته شده بود و تا کنون بیشتر آن‌ها در حراجی‌ها به‌صورت جداگانه به فروش رفته‌اند.

از دیگر آثار فروخته‌شده و بسیار مهم در حراجی کریستی، مجسمه برنز «مرد اشاره‌گر» اثر «آلبرتو جیاکومتی» بود که فراتر از پیش‌بینی صد و سی میلیون دلاری در نهایت، به قیمت 1صد و چهل یک میلیون و دویست هزار دلار به فروش رفت و رکورد فروش گرا‌ن‌ترین مجسمه جهان را که با صد و چهار میلیون و سیصد هزار دلار متعلق به خود «جیاکومتی» بود شکست.

«مرد اشاره‌گر» اثر «آلبرتو جیاکومتی»
«مرد اشاره‌گر» اثر «آلبرتو جیاکومتی»

همچنین یکی دیگر از آثار پیکاسو که «نیم‌تنه یک زن» نام دارد در رقابت سخت خریداران به قیمت شصت و هفت میلیون و چهارصد هزار دلار به فروش رفت. در حالی که قیمت پنجاه میلیون دلار برای آن پیش‌بینی شده بود.

نقاشی «ساختمان پارلمان در غروب آفتاب» اثر «کلود مونه» نیز به قیمت چهل میلیون و پانصد هزار دلار به یک خریدار تلفنی آمریکایی فروخته شد. قیمتی بین سی و پنج تا چهل و پنج میلیون دلار برای آن پیش‌بینی شده بود.

نویسنده