سیلوی فلوری و بازی با دروغی بی‌شرمانه

پرونده اشیاء در هنر معاصر قسمت سوم

سیلوی فلوری

سیلوی فلوری هنرمند اینستالیشین و مجسمه ساز معاصر

نویسنده :مینا فشنگچی

سیلوی فلوری[1] در سال 1961 در شهر ژنو در سویس به دنیا آمد و اکنون نیز در این شهر زندگی می‌کند. او در اوایل دهه‌ی نود به‌عنوان چهره‌ای کلیدی و مهم در عرصه‌ی هنرهای تجسمی ظاهر شد. او هنرمندی پاپ است که از مجسمه‌سازی و رسانه‌های ترکیبی برای پرداختن موضوعاتی معاصر مانند مصرف‌گرایی و خرید استفاده می‌کند. اشیاء مورداستفاده او اغلب اشیایی هستند که در صنعت مد زنان به‌کاربرده می‌شوند. او این اشیاء را وارد هنر کرد و در برخی از آثار خود مستقیم به شکل حاضر آماده[2] از آن‌ها استفاده کرد و گروهی دیگر از آثارش آن‌ها را عین به‌عین با متریال های دیگر بازسازی می‌کند و گاهی ابعاد اشیاء را چندین برابر بزرگ می‌کند.

سیلوی فلوری

در جهان گسترده هنری او هیچ محدودیتی برای منابع الهام وجود ندارد. او به مفاهیمی چون ماندگار بودن و یا موقت بودن و به ماهیت زودگذر ارزش در جامعه می‌پردازد. آثار فلوری ازاین‌جهت موجب آگاهی مخاطب می‌گردد که او به تعصبات ذهنی مردم اشاره می‌کند و به مخاطب گوشزد می‌کند که چقدر ارزش‌هایی مانند مصرف‌گرایی در جامعه دستگاهی و درونی شده است.

سیلوی فلوری

سیلوی فلوری هنرمندی است که خود ظاهری درخشان دارد و همواره لباس‌های گران‌بها می‌پوشد، درست مانند کسی که از یک آگهی تبلیغاتی برآمده است. او به‌نوعی در آثار خود نیز ویژگی‌ها و اشیایی که لوکس تلقی می‌شوند را به‌عنوان اثر هنری نشان می‌دهد. در مجموعه لیدی‌ها[3]» کفش‌ها و چمدان‌های بوتیک‌ها و برندهای منحصربه‌فرد را دوباره ساخته است[4]. یکی از معروف‌ترین آن‌ها کیف سفر لویی ویتون است که در سال 2000 با ورق برنزی و روکش کروم ساخته است و یکی از آن‌ها هم‌اکنون در مجموعه لویی ویتون نگه‌داری می‌شود؛ و همان اثر او منبع الهامی شد برای مارک جیکوب[5] طراح مد مشهور تا مجموعه آیینه‌های خود را خلق کند.

سیلوی فلوری
سال 2000، مجسمه برنزی با روکش کروم، ابعاد32و46و20 سانتی‌متر

هم ظاهر خودش هم آثارش نشان از این دارد که او نمی‌تواند از دنیای مصرف‌گرایی فاصله بگیرد. در تحلیل آثارش می‌توان به دو وجه اشاره کرد: یا او واقعاً انسانی ساده است و یا مفاهیم آثارش بیش ازآنچه به نظر می‌رسد لایه‌لایه است. بسیاری از آثار او نشان از موضوعاتی است که حاصل جنسیت و تبلیغات برای محصولی خاص برای زنان است. بخش دیگر نوعی فتیشیزم[6] با اشیاء را نشان می‌دهد.

سیلوی فلوری

آثار شیک و جذاب فلوری با درگیر شدن با مکانیسم امیال مادی گرایانه و زیباشناسی و ساخت ارزش برای آن‌ها دریچه‌ای را می‌سازد که از طریق آن می‌توان سیاست‌های معاصر جنسیت زیبایی و مصرف‌گرایی را دوباره ارزیابی کرد. تفکر قالب در آثار او ترکیبی از کانسپتچوالیسم، مینیمالیسم و هنر پاپ هستند. او اشیاء را در زمینه‌ای جدید قرار می‌دهد اما از آن‌ها کارکرد زدایی می‌کند و مفهوم اشیاء را به مجسمه بودن و چیدمان تغییر می‌دهد.

سیلوی فلوری
2008، برنز رنگ‌شده، 40.50.11 سانتی‌متر
سیلوی فلوری
رویا،2004، استیل روکش طلا،320.28
سیلوی فلوری
2008 روکش برنز، 20.20.9 سانتی‌متر

برای مثال پالت‌های آرایشی را آن‌قدر بزرگ می‌کند که از مفهوم و کارکرد آن فاصله گرفته و شبیه نقاشی‌های مینیمالیستی می‌شود. یا سبد خرید و سطل‌های زباله را با پوششی از طلا می‌پوشاند و به مخاطب اجازه می‌دهد نگاه جدیدی به اشیاء داشته باشد. آثار او سؤالاتی در مورد بت وارگی اشیاء و کالاهای لوکس و همچنین الگوهای مصرفی جنسیتی مطرح می‌کند. فعالیت‌های متنوع او شامل به‌کارگیری از رسانه‌های گوناگون ازجمله لباس‌های لوکس، اکسسوری ها، لوازم آرایش، جلد مجلات، دنیای مسابقات فرمول یک، سفینه‌های فضایی و… نمادهایی از زندگی معاصر هستند که وارد هنرهای تجسمی شده‌اند.

سیلوی فلوری
سیلوی فلوری
سیلوی فلوری
اکرولیک روی چوب، عنوان فیلم جاده،2018، 120.120.10 سانتی‌متر

او در پالت‌های آرایشی ارزش‌گذاری به‌ظاهر و زیبا شدن را برجسته می‌کند درحالی‌که تأثیر متقابل انتظارات جنسیتی در موشک‌ها و اتومبیل‌های او مردانگی فرضی برای این نمادها را زیرورو می‌کند.

سیلوی فلوری
از مجموعه جنایات پوستی،1997، ماشین کمپرس شده

سیلوی فلوری در مورد آثارش می‌گوید: من آثار خودم را از “آن خودسازی”[7] نمی‌دانم من آن‌ها را بیشتر” سفارشی‌سازی”[8] می‌بینم.

در مصاحبه‌ای دیگر در مورد آثارش چنین می‌گوید:

آثار من به‌نوعی کارکرد آیینه را دارند، هر آنچه ما می‌خواهیم را نشان می‌دهد. شاید به‌طور عمیق امیال و خواسته‌های ما را نشان می‌دهد. من فکر می‌کنم امیال ما بسیار قوی هستند.

سیلوی فلوری
اولین سفینه فضایی روی زهره،2008، موشک نرم طلایی

من درباره اینکه دنیای مصرف‌کننده‌ها چگونه است مطالعه کرده‌ام. تولیدکننده‌ها در تلاش هستند مارا با اشیاء بفریبند و من به‌نوعی با این دروغ بی‌شرمانه بازی می‌کنم.[9]

سیلوی فلوری

منبع

 Art at the turn of the millennium/TASCHEN

قسمت های قبل از این پرونده را در لینک زیر دنبال کنید:

پرونده کاربرد اشیاء روزمره در هنر معاصر | مقدمه

پرونده کاربرد اشیاء روزمره در هنر معاصر | قسمت اول | سارا لوکاس

پرونده کاربرد اشیاء روزمره در هنر معاصر | قسمت دوم | جسیکا استاک هولدر


[1] Sylvie fleury

[2] Ready made

[3] laydies

[4] Art at the turn of the millennium/TASCHEN

[5] Marc jacob

[6] fetishisim

[7] apropriation

[8] customisation

[9] https://ropac.net/video/22-sylvie-fleury-hypnotic-poison/

Authors