مرمت یا حفاظت؛ کدام یک مقدم است؟

حفاظت و مرمت نقاشی

مرمت نیازمند درک عمیق و علمی از مواد و پروسه‌های اولیه‌ی نقاشی

جاوید رمضانی

مفهوم مرمت همواره به نوعی مبهم بوده است، زیرا مرمت به معنای بازگرداندن نقاشی به حالت اولیه‌ی آن است  -کاری که انجام آن به واقع قابل ادعا نیست-.  در گذشته، «مرمت» اصطلاحی بود که شامل تمام انواع تعمیرات نقاشی‌های آسیب دیده می‌شد و تا زمانی که به وضوح بسیار بیش از حد انجام شده بود، مرمتگر مورد سرزنش قرار میگرفت؛ اما با گذشت زمان روتوش کردن بخش‌های از دست رفته به رنگ کردن مجدد و کامل نقاشی تبدیل شد و ترکیب‌بندی‌ها کاملا تغییر کردند تا مناسب نظریه‌های سلیقه‌ی معاصر شوند.

امروزه، تاکید روی حفاظت است، حفظ و حراست از نقاشی‌ها به روش‌هایی که لزوما شامل مداخله‌ی‌ فعالانه نیستند. این روش در ادامه با جزئیات بیشتری توصیف می‌شود…

این مطلب برگرفته از کتاب دیدگاهی شفاف در مرمت آثار نقاشی ترجمه جاوید رمضانی، مدیر آتلیه مرمت و اصالت سنجی آوام است.

لینک ادامه مطلب در سایت مرمت آوام

قسمت قبلی را اینجا دنبال کنید:

مرمت نقاشی و فعل و انفعالاتی که پس از اتمام یک نقاشی اتفاق میافتد

نویسنده