گالری شانتال کروسل با معرفی هنرمندان جوان و پیشرویِ کمتر دیده شده

گالری شانتال کروسل در جستجوی ارزش‌های بنیادین ِزیربنای جامعه‌ معاصر

گالری شانتال کروسل
گالری شانتال کروسل
پرونده دنیای گالری‌های پاریس
قسمت سوم و پایانی
ترجمه
نجمه فاطمی

گالری شانتال کروسل که در حوزه‌ی هنرهای معاصر فعالیت دارد، در سال ۱۹۸۰ در خیابان کنکامپوآ نزدیک مرکز بوبورگ شهر پاریس افتتاح شد.

این گالری از 2005 در همین شهر در خیابان شارلو در منطقه‌ی سوم، شماره‌ی 10، در انتهای حیاطی توسط شانتال کروسل و پسرش نیکلاس با هدف نشان‌دادن دگرگونی‌های دستاوردهای هنری معاصر در فرانسه و خارج از کشور اداره می‌شود.

شانتال کروسل اصالت بلژیکی دارد و نماینده‌ی هنرمندانی از ملیت‌های گوناگون است و فهرست بزرگ و متنوعی از هنرمندان نوظهور و تثبیت‌شده‌ی بین‌­المللی را نشان می‌دهد که از طریق ریشه‌ها و رسانه های ملّی و فرهنگی، ایده‌­های نوین و بدیع خود متحد می‌شوند و در ایجاد یک زبان بصری جهانی کمک می‌کنند.

این هنرمندان در تقاطع چندین کارماده مانند پیکره‌ تراشی، اینستالیشن، فیلم یا موسیقی، بازنمایی وضعیت، تصاویر، فضای اجتماعی، زبان، میراث تاریخی و فرهنگی و زندگی‌نامه بر روی زمینه‌­ی آثارشان کار می­کنند که این آثار جایگاه خویش را در مجموعه­‌های دولتی و خصوصی در فرانسه و بیرون از فرانسه یافته است و در رویدادهای هنری بین­‌المللی بازتاب می‌یابد.

همچنین گالری کروسل، آثار هنرمندانی از سراسر جهان را در آرت‌فرهای هنری مانند: آرت بازل، آرت بازل ساحل میامی و هنگ­‌کنگ، پاریس، شانگهای، مادرید،  فریز و لندن به نمایش می‌گذارد.

گالری شانتال کروسل

همچنین گالری کروسل، آثار هنرمندانی از سراسر جهان را در آرت‌فرهای هنری مانند: آرت بازل، آرت بازل ساحل میامی و هنگ­‌کنگ، پاریس، شانگهای، مادرید،  فریز و لندن به نمایش می‌گذارد.

این گالری با آغازِ کارش از دستاورد هنرمندان فرانسه و مجموعه‌­داران و مؤسسه‌های بین­‌المللی پرده‌­برداری می‌کند. آرمان هماهنگِ این هنرمندان، کاوش و آشکارسازی ارزش‌های بنیادینی است که زیربنای جامعه‌ی معاصر است.

گالری شانتال کروسل

کروسل پیوند دیرپای خویش با هنر را با خرید آثار هنری آغاز کرد. نخستین اثر خریداری شده‌ی او، اثری از «من ری» با امضای هنرمند است. او تا آن زمان (1972) منشی یک شرکت لیفتراک بود. در همان سال او به پاریس رفت و با نوشتن درباره‌ی جنبش و کریستین دوترمونت، که مجموعه‌ی عکاسی، موضوع یکی از نخستین نمایشگاه‌­های او بود، خود را وقف پژوهشِ هنر کرد.

گالری شانتال کروسل

 کروسل از همان آغاز میزبانِ نمایشگاه‌هایی از هنرمندانِ نام‌آشنای جهانی مانند گیلبرت، جورج، آلیگیرو بوتی، جنی هولزر و باربارا کروگر بود. همچنین این گالری میزبان نخستین نمایشگاه‌های انفرادی هنرمندانِ بزرگی مانند تونی کرگ، سیندی شرمن و آبسالون بوده است. دیگر نام‌های بزرگی که کارهایشان را در این سالها در گالری کروسل نمایش داده­اند کسانی مانند اندی وارهول، ریچارد پرینس، زیگمار پولک، بروس مک‌لین، جف کونز و ریچارد لانگ هستند.

گالری شانتال کروسل

هنرمندان نام‌آشنای جهانی مانند مونا هاتوم (هنرمند چندرسانه‌ای)، گابریل اوروزکو (هنرمند تجسمی مکزیکی) و جنیفر آلورا و گیرمو کالزادیلا (هنرمندان کوبایی و آمریکایی) نخستین نمایشگاه‌های انفرادی‌شان را در فرانسه در گالری شانتال کروسل برگزار کرده‌اند. این گالری در کنار گروه بین‌المللی خود، که هنرمندانی مانند وانگ بینگ، ولفگانگ تیلمان، هاگ یانگ و دان وو را دربرمی‌گیرد، با هنرمندان پیر و جوان فرانسوی از دوآر تا ژان لوک مولن کار می‌کند.

گالری شانتال کروسل

شانتال کروسل در سالهای آغازین 1980 تا 2000 که پیدایش جنبش‌های هنری نوین در اروپا و آمریکا در پایان دهه‌ی 1970 همچون پیکره‌های نوین در انگلستان، نو وایلد در آلمان و ترانس اوانگارد یا در ایتالیا را در پی داشت توجه خاصی دارد، او خود را با این نسل تازه‌ی هنرمندان احاطه کرده است. همان‌طور که از آثار به نمایش درآمده در گالری کروسل پیداست، هدفش به نمایش گذاشتن هنر نوگرا است که بر شناساندنِ هنرمندانی جوان و پیشرویِ هنر که کمتر دیده شده‌اند و در آستانه­ی رشد هستند می‌کوشد. مدیریت گالری، فضا را برای هنر آماده کرده است تا هنرمند به دور از ترس کارش را به عرصه­‌ی تماشا بگذارد و آمادگی پذیرش هرگونه نقد را داشته باشد زیرا اثر خوب یا بد، کم‌ارج یا پُرارج، گران یا ارزان و … وجود ندارد، این تفاوت در سلیقه­ است که آثار هنری را برای مخاطب تعریف می‌کند و این صفت‌ها را به اثر هنری نسبت می‌دهند، و سرانجام آنچه که از گالری کروسل دریافت می‌شود، او همواره به پیشواز هنرمندان در سراسر جهان شتافته است و به همین دلیل یکی از گالری‌های نام‌آشنای جهانی می‌باشد و راه را برای هنرمند گشوده است تا خویشتن را به چالش بکشاند و از نقد شدن نهراسد و همچنین او با هنرمندانِ بی‌باک و پیشرو در جهانِ هنر در راستای رشد و پیشرفت همگام است.

گالری شانتال کروسل

در چند سالِ گذشته گالری با نمایندگی سی‌وسه هنرمندِ بین‌المللی، تعهد خود را به یک گفت‌وگوی  هم هنری و به همان اندازه شاعرانه و آگاهانه تثبیت می‌کند و اغلب فضای اجتماعی را با به کارگیری اَشکال نوین برای ایده‌­های نوآورانه زیر سؤال می‌برند.

گالری شانتال کروسل

قسمت های قبل از دنیای گالری های پاریس را اینجا بخوانید:

پرونده دنیای گالری­‌های پاریس | قسمت اول

پرونده دنیای گالری­‌های پاریس | قسمت دوم

نویسنده