کتاب یادداشت‌هایی بر نقاشی‌های پایان قرن نوشته جاوید رمضانی

تازه‌های نشر آوام سرا

کتاب یادداشت‌هایی بر نقاشی‌های پایان قرن نوشته جاوید رمضانی نشر آوام سرا
جلد اول کتاب یادداشت‌هایی بر نقاشی‌های پایان قرن
از مجموعه کپسول هنر معاصر
نوسینده:
جاوید رمضانی
انتشارات:

جلد اول کتاب یادداشت‌هایی بر نقاشی‌های پایان قرن از مجموعه کپسول هنر معاصر از نشر آوام سرا نوشته جاوید رمضانی مشتمل بر 44 یادداشت از نمایشگاه‌هایی است که در طی سال‌های 1394 و 1395 در گالری‌های تهران در جریان بودند.

هویت هنر معاصر ایران از مضامین چالش‌برانگیزی است که خلاقیت اندیشمندان و هنرمندان را رونق بخشیده؛ از نیمه‌ی قرن بیستم و هم‌زمان برخورد متفکران ایرانى با اندیشه‌های غرب و هم‌چنین ورود تحصیل‌کردگان فرنگ‌رفته، زمینه‌ی فرارَوى از مکاتب سنتى هنر فراهم آمد و هنر واقع نماى غربى وارد فضاى ایران شد.

جاوید رمضانی در مقدمه این کتاب می‌نویسد:

«زندگی در فاصله‌ی نفس‌های تو می‌گذرد

از این فاصله، اگر عاشقانه بگذری

به واژه‌ها می‌رسی…

پرداختن به اطراف، کنجکاوی و ادراک، نخستین انگیزه‌ی آدمی برای زیستن است. این عادت ناپسند در من حضور دائمی دارد گویا کودکی هنوز رهایم نکرده است. قرن‌ها است که در این سرزمین، ما زندگی خودمان را تابوت به تابوت نقش می‌زنیم.

این مجموعه که در هیاهوی سال‌های 94 تا امروز شکل‌گرفته، نوشته‌هایی است در بررسی هنر معاصر ایران که در آن سعی در ثبت تکاپوی تلاش هنرمندانی داشته‌ام که اکنونِ ذائقه‌ی ایرانی را شکل دادند.

این‌که نقد و نوشتار هرروز کم‌رنگ‌تر می‌گردد بی‌شک ناشی از سلطه‌ی جهان تصویر بر اندیشه‌ی جهان معاصر است؛ اما تمدن ایرانی با کلمات، شکل‌گرفته و روند انتقال تحولات، بدون نوشتار ناتوان از تداوم خود است. تصاویر در وهم قدرتِ خود، پا به عرصه‌ی جهان سازی مجازی گذارده و سلطه‌ی اقتصاد بر معنا، چالشی اضطراب برانگیز گردیده. تمدن‌ها در این روند نبردی را آغاز کرده‌اند که میراث اقوام و ملت‌ها را در معرض خطر قرار می‌دهد. تلاش برای ثبت امروز نیازی غیرقابل‌انکار و ضروری است.  سعی داشتم نوشته‌ها و مطالب پراکنده‌ی خودم در رسانه‌ها را تجمیع کنم و در چند جلد در اختیار علاقه‌مندان قرار دهم. این کتاب نخستین جلد از این مجموعه خواهد بود که امیدوارم تا در این زمانه پرالتهاب رخصتی داشته باشم تا باقی آن را به دست طبع بسپارم.

ساختار عمومی این کتاب‌ها در جهت تشویق مخاطبان برای آشتی با کتاب، طراحی شده؛ هم به لحاظ اقتصادی و هم به جهت ایجاد انگیزه تا بحران خواندن در نسل معاصر را تعدیل نماید.»

جلدهای بعدی این مجموعه یادداشت‌ها از نشر آوام سرا در دست چاپ است.

 فهرست جلد اول یادداشت‌هایی بر نقاشی‌های پایان قرن:

کتاب یادداشت‌هایی بر نقاشی‌های پایان قرن نوشته جاوید رمضانی نشر آوام سرا
کتاب یادداشت‌هایی بر نقاشی‌های پایان قرن نوشته جاوید رمضانی نشر آوام سرا
کتاب یادداشت‌هایی بر نقاشی‌های پایان قرن نوشته جاوید رمضانی نشر آوام سرا

علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب از طریق لینک زیر و یا تماس با نشر آوام سرا می‌توانند اقدام کنید:

یادداشت‌هایی بر نقاشی‌های پایان قرن

مجموعه‌ی «کپسول هنر معاصر»، دارای تمایزاتی با دیگر مکتوبات است، آنچه به‌طورمعمول تحت این عنوان یا موضوع در کتاب‌های هنری ارائه می‌شود، اغلب توسط مؤلفان و مترجمان نام‌آشنا در حوزه‌ی نظری هنرهای تجسمی ارائه‌شده و به هدف آموزش و پژوهش هنرجویان و هنرمندان و… به زیور طبع آراسته‌شده است؛ اما داستان تولد این مجموعه از جنسی دیگر است: عمده گردآورندگان این مجموعه هنرمندانی هستند که علاوه بر توان تکنیکی و خلاقیت ذهنی و ذوق هنری، لزوم و نیاز دانش نظری در حوزه‌های تاریخ هنر، اقتصاد هنر و جایگاه هنرمند در هنر معاصر را در به هم رساندن یک پروژه‌ی موفق هنری، درک و تجربه کرده‌اند.

امروزه عواملی که هنرمندان و آثارشان را درصحنه‌ی هنر معاصر شاخص و متمایز می‌سازد، قرار گرفتن تکنیک، خلاقیت و ذوق و تجربه‌ی زیست هنرمند در کنار اِشراف او به بستر نظری، تاریخی و اجتماعی تولید اثر است. هنرمندان گردآورنده‌ی این مجموعه کتاب‌ها که اغلب هم جوان هستند، هر یک در شاخه‌ای از هنرهای تجسمی فعالیت دارند که به این مهم واقف و در تلاش‌اند تا غایت هنر و گسترش فرهنگ را هدف گرفته و از هر دو سمت عقل و احساس، تکنیک و تفکر دارای امکان، بیان و کنش باشند.

محتوای این کتاب‌ها که می‌توانست یادداشت نویسی پراکنده‌ی آن‌ها در گوشه‌ای شخصی باشد و به فراموشی سپرده شود، به مکتوباتی دسته‌بندی شده و دارای منابع معتبر بدل شد که در سایت «هنرهای تجسمی آوام» به‌صورت پرونده‌های پژوهشی مدون و دنباله‌دار منتشر و به دست مخاطبان رسیده است.

کتاب‌های دیگر از نشر آوام سرا

معرفی کتاب های در دست چاپ:

کتاب جعبه ابزار کیوریتوری | راهنمای عملی برای هنربانان

کتاب طراحی در دوران قاجار

نویسنده