نیلوفر تقی‌پور در گالری آتبین

تندیس: نمایشگاه انفرادی عکس‌های نیلوفر تقی‌پور با عنوان «کالبد اثیری» از تاریخ یکم خرداد ۱۳۹۴ تا دوازدهم خرداد ماه در گالری آتبین برقرار خواهد بود. این هنرمند در دومین نمایشگاه انفرادی خود، نگاه متفاوتش را نسبت به شهر و برهم‌آمیختگی آن با انسان به نمایش گذاشته است.

نیلوفر تقی‌پور عکس‌‌های این نمایشگاه را با تکنیک سوپر ایمپوز خلق کرده است. البته در این ظهور دوگانه، مخاطب با دو فضایی متفاوت و دو طول موج مختلف روبروست که یکی به شهر و دیگری به بدن انسان اشاره دارد. او شهر را به عنوان یک متن، اساس کار خود قرار داده‌ و فضای متعلق به خودش را درون جغرافیای درهم ریخته شهر به تصویر کشیده است.

نیلوفر تقی‌پور در گالری آتبین
نیلوفر تقی‌پور در گالری آتبین

او متولد سال ۱۳۶۸ در تهران است و دانش‌آموخته رشته عکاسی در دانشگاه هنر تهران است. وی در نمایشگاه انفرادی قبل خود در فرهنگسرای رسانه تهران که با عنوان «حزب آب» در سال ۱۳۸۹ برگزار شد، نگاهی به جزییات در طبیعت داشته و سیزده عکس خود را به نمایش گذاشته بود. نیلوفر تقی‌پور همچنین در پنج نمایشگاه گروهی شرکت کرده است. نیلوفر تقی‌پور در سال ۱۳۹۱ به عنوان منتخب و برگزیده نخست در دومین فستیوال پرتره سازی معرفی شد.

کالبد اثیری اصطلاحی در عرفان جدید است که به اولین لایه از هاله‌ی پیرامون انسان اطلاق می‌گردد.

او در استیتمنت نمایشگاه «کالبد اثیری» به مقایسه بدن انسان و شهر می‌پردازد و اینچنین می‌نویسد: «وجه مشترک و معمایی فضای شهر و آنچه که در بدن من اتفاق می‌افتد نوعی تجربه‌ است و عکس های این مجموعه، شهر را به عنوان یک متن اساس کار خود قرار داده‌اند که فاصله و فضای متعلق به من را درون جغرافیای درهم ریخته شهر به تصویر می‌کشند و به جای خلق فضای بصری صرف بر هویت تاکید می‌کنند. ثبت هویت شهر در قالب عکس تسکین‌دهنده است. مانند واکسنی که باعث تحریک بدن برای تولید پادزهر می‌شود.»

نیلوفر تقی‌پور در گالری آتبین
نیلوفر تقی‌پور در گالری آتبین

کالبد اَثیری اصطلاحی در عرفان جدید است که به اولین لایه از هاله‌ی پیرامون انسان اطلاق می‌گردد. گفته می‌شود که این لایه در ارتباط مستقیم با جسم است و به عنوان نگهدارنده‌ جسم و پیونددهنده آن با «بدن‌های سطح بالاتر» عمل می‌کند.

این نمایشگاه به مدت ۱۲ روز، از اول تا دوازدهم خردادماه سال ۱۳۹۴ در گالری آتبین به نشانی خيابان ولی عصر، قبل از چهارراه پارک وی، کوچه خاکزاد، پلاک ۴۲ دایر است.​

نویسنده