مصطفا اکبری در گالری مهروا

منا زارعی، تندیس: نمایشگاه آثار مصطفا اکبری در گالری مهروا با عنوان «و خدا دید» به مدت ۱۰ روز از هجدهم اردیبهشت تا بیست و هشتم اردیبهشت به نمایش درآمد.

نقاشی‌های مصطفا اکبری تلفیقی از تصویرسازی،‌ طراحی و نقاشی هستند. نقاشی‌های او نگاهی ویژه به کودکان کار دارد و به گفته خودش ایده اولیه کار را از دختران گل‌فروش گرفته است. این تصویرساز‌یها برای بیان‌شان از عناصر مستقیمی بهره جسته‌اند که بسیار سریع به مشکلات کودکان کار اشاره کرده است.

مصطفا اکبری - ماتادور
مصطفا اکبری – ماتادور

او درباره عنوان نمایشگاه و موضوع کارهایش می‌گوید: «می‌خواستم مصائبی که کودکان کار دارند مثل بیماری، نداشتن خانواده و مشکلات‌شان در خیابان را نشانن دهم. دوسال ونیم است که برای این نمایشگاه زمان گذاشته‌ام ومصاحبه‌های مختلفی ازکودکان کار گرفته‌ام. با مشکلات و سختی‌هایی که این قشر از بچه‌ها در زندگی روزمره خود دارند؛ گاهی خسته می شوند و نگاهی که به بالا دارند و می‌خواستم لحظه‌ای را نشان بدهم که خدا می‌بیندشان»

او در استیتمنت خود آورده است: «به ظاهر شاید کوچکتر از ما باشند. به همین دلیل اغلب در روزمرگی‌های ما گم می‌شوند. چون وقتی روی زمین باشی به سختی متوجه حضورشان می‌شوی. اما از زمین که فاصله بگیری، آن‌ها را از آسمان راحت‌تر پیدا می‌کنی.» البته نگاه پراحساس و رمانتیک آو در خطوط محتاط و تصویرسازانه‌، زاویه نگاه‌، رنگ قرمز استفاده شده در کارها و حتا در کلیت ارائه مطلب‌اش روشن است. او درباره رنگ قرمز می‌گوید: «قرمز رنگی است برای بیان احساس،گاهی می‌تواند نشانی از ترس، دوست داشتن و جلب توجه باشد.»

مصطفا اکبری - مار و پله
مصطفا اکبری – مار و پله

او درباره علت انتخاب جنسیت دختربچه در کارهایش می‌گوید: «از نظر روانشناسی کودک درون هر مرد دختربچه‌ای و در مقابل کودک درون هر زن، پسربچه‌‌ای است. علت استفاده از جنس مونث در کارهایم این بوده که گویا کودک درون خودم است. البته این یک مسئله‌ی ناخودگاه است که من جلوی آن را نگرفته‌ام.»

مصطفا اکبری
مصطفا اکبری

مصطفا اکبری متولد ۱۳۶۵ و دانش‌آموخته رشته برق است. او از کودکی به نقاشی علاقه‌مند بوده و به گفته خودش نقاشی از آناتومی حیوانات و کاریکاتور را درسن ۱۵ سالگی شروع کرده است. دو نمایشگاه نخست او در سال‌های ۱۳۸۹ و ۱۳۹۱ در فرهنگسرای ارسباران برگزار شده است.

[foogallery id=”8279″]

نویسنده