در آستانه چهارمین حراج تهران

بهار سیری؛ تندیس: چهارمین حراج تهران با رقابت آثار بیش از ۱۰۰ هنرمند مدرن و معاصر ایران، ۸ خرداد ماه برگزار خواهد شد.

چهارمین حراج هنر مدرن و معاصر ایران که هر سال با نام حراج تهران برگزار می‌گردد، امسال نیز در تاریخ ۸ خرداد ماه ۱۳۹۴ ساعت ۱۸ در هتل پارسیان آزادی برگزار خواهد شد. گفتنی است در تاریخ ۶ و ۷ خرداد ماه آثار انتخاب شده در سالن زرین هتل پارسیان آزادی تهران، از ساعت ۱۱ تا ۲۱ در معرض مشاهده علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت و سپس در عصر ۸ خرداد طی مراسمی به حراج گذاشته خواهند شد.

در کاتالوگ چهارمین حراج آمده است: «حراج تهران ابتکاری است فرهنگی- اقتصادی در پاسخ به استقبال فزاینده از آفرینشهای هنری و یک فرصت منحصر به فرد برای دست‌یابی به شاخصترین آثار هنر مدرن و معاصر ایران در شرایطی مطلوب و مطمئن. برگزارکنندگان این رویداد، که در این متن حراج‌گزار نامیده می‌شوند، مصمم به بهر ه‌گیری از بهترین تجربیات و تسهیلات در گردآوری و ارائه شایسته آثار هنری فاخر برای مشتاقان فرهیخته آن هستند.»

گران‌ترین اثری که امسال به حراج گذاشته می‌شود تابلوی نقاشی بدون عنوانی از سهراب سپری است که بین یک میلیارد و دویست تا یک میلیارد و ششصد تومان تخمین زده شده است. آثار دیگری از سهراب سپهری امسال نیز به حراج گذاشته شده است که یکی از آنها بین هشتصد میلیون تا یک میلیارد و دویست تومان و اثر دیگر بین پانصد تا هفتصد میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.

سهراب سپهری-بدون عنوان-رنگ و روغن روی بوم
سهراب سپهری-بدون عنوان-رنگ روغن روی بوم-۱۳۵۱

تابلوی نقاشی از منوچهر یکتایی، اثری بدون عنوان از فرهاد مشیری، نقاشی رضا درخشانی با عنوان «سرو سرخ» و نقش برجسته مسی پرویز تناولی با عنوان «عشاق» نیز در رده‌های بعدی بین سیصد تا چهارصد میلیون تخمین زده شده‌اند.

 

منوچهر یکتایی-بدون عنوان-رنگ روغن روی بوم-1356
منوچهر یکتایی-بدون عنوان-رنگ روغن روی بوم-۱۳۵۶
فرهاد مشیری-بدون عنوان-ترکیب مواد-1376
فرهاد مشیری-بدون عنوان-ترکیب مواد-۱۳۷۹
رضا درخشانی-سرو سرخ-ترکیب مواد-1391
رضا درخشانی-سرو سرخ-ترکیب مواد-۱۳۹۱
پرویز تناولی-عشاق-نقش برجسته مسی-1347
پرویز تناولی-عشاق-نقش برجسته مسی-۱۳۴۷

اثر نقاشی‌خط محمد احصایی از مجموعه الفبای ازلی، تابلوی نقاشی از حسین زنده‌رودی و نقاشی بدون عنوان بهمن محصص نیز بین دویست و پنجاه تا سیصد و پنجاه میلیون تومان قیمت‌گذاری پایه شده‌اند.

گفتنی است بخشی از حراج امسال به آثار هنر کلاسیک ایران اختصاص دارد و حراج تهران آثار مهمی از چهره‌های نامدار تاریخ هنر ایران را با ملاحظات کارشناسی‌شده دقیق در خصوص کیفیت و اصالت آنها فراهم نموده تا مجموعه کامل‌تری از هنر مدرن و پیشینه ظهور آن را به نمایش گذارد.

لازم به ذکر است که حراج ۹۳ تهران درحالی برگزار شد که گران‌ترین اثر فروخته شده در آن تابلوی نقاشی متعلق به سهراب سپهری بود که به قیمت یک میلیارد و هشتصد تومان به فروش رفت.

نویسنده