رکورد فروش در چهارمین حراج تهران شکسته شد!

چهارمین حراج تهران که تا پاسی از شب جمعه در هتل آزادی تهران برپابود با فروش ۲۱۰,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریالی(بیست و یک میلیارد و چهل میلیون تومان) به کار خود پایان داد.  اثری از سهراب سپهری متعلق به سال ۱۳۵۲ به مبلغ دو میلیارد و هشتصد میلیون تومان رتبه نخست این حراج را به خود اختصاص داد . برآورد اولیه فروش این تابلو یک میلیارد و دویست تا یک میلیارد و ششصد میلیون تومان بود . رتبه دوم  هم باز به سهراب سپهری تعلق گرفت . اثردوم به مبلغ یک میلیارد و هفتصد و سومین اثر به مبلغ هفتصد میلیون تومان توانستند مجموع فروش آثار سهراب را به ۵.۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان برسانند .

داود ارسونی . تندیس: شامگاه جمعه هتل آزادی بار دیگر میزبان آثار هنرمندان و کلکسیونرهای هنر ایران بود . طبق سنوات گذشته رضا کیانیان به عنوان مجری چکش حراج را به دست گرفت . چهره های آشنا در سالن دیده میشوند . حاج آقا زم ،مسجد جامعی ،رادان ، علی دایی و … در سالن کارت به دست نشسته اند . سالهاست که تعدادی از این نامها به عنوان خریداران آثار تجسمی در میان هنرمندان شناخته شده اند .

رتبه نخست فروش چهارمین حراج تهران به مبلغ دو میلیارد و هشتصد میلیون تومان متعلق به سهراب سپعری
رتبه نخست فروش چهارمین حراج تهران به مبلغ دو میلیارد و هشتصد میلیون تومان متعلق به سهراب سپعری

اولین اثر مرغ بسم الله اثر جلیل رسولی است به قیمت ۸۵ میلیون تومان به فروش میرود .آثار به ترتیب چکش میخورد . اعداد آرام آرام بالا میرود . با هر بار کلمه فروحته شده عده‌ای تشویق میکنند و عده‌ای سرتکان میدهند . در این میانه چهره‌های خوشحال زیادی دیده میشوند که نمیدانیم از فروش آثار خوشحالند یا از قیمت آن! هیچ کس نمیداند خریدار کیست . فقط شماره ها هستند که خرید میکنند . تلفنی و حضوری . اما تمام اینها مایه مسرت است که در روزگار رکود اقتصادی ، هنر تجسمی همچنان پیشتاز است . طوری که سینمایی های حاضر در سالن هم زیر لب به کناری خود میگویند : جمع کنیم برویم نقاش شویم !

94-45
اثر فروخته شده دوم از سهراب سپهری
رتبه سوم متعلق به منوچهر یکتایی به مبلغ ۹۵۰ میلیون تومان
رتبه سوم متعلق به منوچهر یکتایی به مبلغ ۹۵۰ میلیون تومان

نامهای آشنا طبق معمول دفعات قبل یکته تاز هستند .رتبه سوم به منوچهر یکتایی با ۹۵۰ میلیون تومان ،  فرهاد مشیری ۳۵۰ میلیون تومان،  پرویز تناولی برای یادمان برنزی ۵۰۰ میلیون تومان ، بهمن محصص ۷۲۰ میلیون تومان ،آیدین آغداشلو ۵۵۰ میلیون تومان ،مسعود عربشاهی ۳۲۰ میلیون تومان ، محسن وزیری مقدم ۱۱۰ میلیون تومان ،یک عکس از محمد فرنود ۱۰ میلیون تومان ، و عکس دیگری از مرحوم صادق تیرافکن ۴۶ میلیون تومان تعدادی از آثار به فروش رفته میباشند .

در چهارمین حراج تهران ۱۲ تابلو کلاسیک نیز برای فروش عرضه شد که اجرای این بخش را حسین پاکدل بر عهده گرفت.وی در ابتدا درباره این آثار توضیح داد: اصالت آثار بخش کلاسیک توسط کارشناسان میراث فرهنگی کاملا تایید شده است. این آثار به هنرمندانی تعلق دارند که پیش از این کارهایشان در حراج های بزرگ دنیا به فروش رفته است. پاکدل ادامه داد: طی این سه دوره دایم سوال می شد که چرا آثار کلاسیک هنر تجسمی ایران در این حراج حضور ندارند، بنابراین این بخش اضافه شد و اگر خدا بخواهد این بخش در آینده به صورت مستقل برگزار می شود. این آثار فعلا با قیمت پایین عرضه شده است اما پیش بینی می شود که به سرعت قیمت آن بالا برود.

اولین اثر این بخش به محمد غفاری (کمال الملک) تعلق داشت که بین ۲۰۰ تا ۱۵۰ میلیون ارزش گذاری شده بود و به مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان فروش رفت.اثری از میرزا عبدالمطلب (نقاش باشی)  میلیون تومان ، نقاشی ابوالحسن صدیقی ۴۶ میلیون ، نقاشی علی محمد حیدریان  ۶۱ میلیون تومان ،نقاشی علی رخساز که به سال ۱۳۲۰ تعلق داشت  ۵۵ میلیون ،اثر  محسن سهیلی  که به گفته کیانیان قدمتی ۱۲۰ ساله  ۱۰۰ میلیون به فروش رفت.اثری از اسماعیل آشتیانی از شاگردان مستقیم کمال الملک محصول سال ۱۲۹۴  ۶۵ میلیون تومان و نقاشی «خانم سبزپوش» اثر جعفر پتگر و محصول سال ۱۳۲۵ که بین ۶۰ تا ۸۰ میلیون قیمت گذاری شده بود و ۶۵ میلیون تومان به فروش رفت.(فهرست کامل فروش)

تقریبا همه هنر شاخص  ایران از پیرو جوان در آثار چیده شده اند و هر اثر بر حسب شرایط مختلف به میزان در خور شایسته ای به فروش میرسد و این باید موجب خوشحالی اهالی تجسمی باشد . هر چند در این میان بازار سخن و شایعه بسیار داغ است و بسیاری هنوز باور ندارند که  روزگاری نامشان در این حراجی چکش بخورد .

تندیس این اتفاق خوب و شایسته را به تمامی هنرمندان و دست اندرکاران چهارمین حراجی تهران تبریک میگوید.

1723036

لیست کامل فروش را میتوانید اینجا ببینید

 

نویسنده