نمایشگاه نقاشی ، چیدمان، ویدئو و گلدوزی

| Isabelle van den Eynde Gallery
| نمايشگاه نقاشی، چیدمان، ویدئو و گلدوزی
| هنرمند:  زلیخا بوعبدالله1
| عنوان: حقیقت دوگانه2
| گشايش: 25 می
| پايان: 17 جولای 2015

زلیخا بوعبدالله که ساکن کازابلانکا است در سومین نمایشگاه انفرادی خود در دبی با پوشاندن تمامی گالری توسط آثار روی کاغذی، چیدمان، گلدوزی و ویدئو به آن هجوم برده است.

هنرمند با چسباندن کاغذ دیواری‌های مهر شده، پوشاندن قسمتی از دیوار گالری با پارچه سیاه تزیین شده با طلا و حتی یک راه کوچک فرش برای خوش‌آمدگویی به بازدیدکنندگان، آثار خود را در فضای گالری چیده است. این قبیل تزیینات از آن دسته چیزهایی هستند که «ادولف لوس» تئوریسین استرالیایی در سال 1908 را رسوا کرد، و او را به اندازه‌ای تحریک کرد که دست به نوشتن کتاب نامعروفِ «تزیین و جنایت» زد و در آن تزیینات زیاد را با از بین رفتن نوستالژی یکسان دانست و آن را یک تمایل منحرف برای ترسیم «بد» از دودلی انسان بر روی دیوارها دانسته است. به هر جهت آثار زلیخا بوعبدالله شامل تئوری «بیماری دکوراتیو» لوس می‌شود. او از فرایند ماشینی تکرار و تغییر کم استفاده می‌‌کند تا یک محیط کاملا تزیین شده را به بیننده ارائه دهد.

در کنار جهان به ظاهر دکوراتیو برگ‌های طلایی و کفش‌های پاشنه بلند زرق و برقیِ هنرمند، جزئیات ناراحت کننده‌ای وجود دارد که خشونت دولتی، شیئیت تجاری بدن زن و بت‌وارگی فرم‌ها را بیان می‌کند. در هر یک از کارهای این مجموعه، تزیینات تبدیل به یک تاکتیک برای مدفون کردن یا مرموز کردن یک تصویر یا واقعیت ناراحت کننده یا آزار دهنده می‌شوند. خواه نقاشی مجلل از «انگر» باشد که به یک روند با نزاکت به سمت کلاژِ بدن‌هایی که دارای جاذبه جنسی هستند، منتهی شود؛ یا دیواری پوشیده شده با پترن‌های دکوراتیو که انحراف و کج رفتاری در فرمشان نوشته شده است.

زلیخا بوعبدالله متولد 1977 در مسکو است و در کازابلانکا و مراکش زندگی می‌کند. او تا به حال جوایز متعددی در زمینه مجسمه‌سازی از جمله جایزه هنرهای معاصر پریکس موریس پاریس در 2008 دریافت کرده است و برنده جایزه گروه هنری Abraaj دبی در سال 2009 شده است. همچنین در نمایشگاه‌های گروهی زیادی از جمله موزه تیت لندن، موزه هنر موری توکیو، موزه بروکلین، موزه هنر مدرن بنیاد لودویگ وین، موزه هنر مدرن Mathaf Arab دوحه، موزه هنر مدرن فرانکفورت، موزه هنر SCAD در Savannah و موزه ملی اسمیتسن واشنگتن شرکت کرده است.

[foogallery id=”8868″]

Show 2 footnotes

  1. Zoulikha Bouabdellah
  2. Double Truth

نویسنده

  • زينب ثقفی

    مدیر محتوای سایت آوام - کارشناسی و کارشناسی ارشد عکاسی - متخصص عکاسی و چاپ آلترناتیو