نمایشگاه ابوالقاسم سعیدی در ایران

تندیس:  اولین نمایشگاه انفرادی ابوالقاسم سعیدی در ایران، 22 خرداد در نگارخانه شهریور گشایش می‌یابد.

در اولین نمایشگاه انفرادی ابوالقاسم سعیدی که پس از شش دهه در ایران برگزار می‌گردد، 30 تابلو درابعاد مختلف که مربوط به سال‌های مختلف فعالیت هنری این نقاش روی دیوار خواهد رفت. آثاری که در اغلب آنها، شاهد درآمیختن درونمایه‌های ایرانی با سبك‌ها و تكنیك‌های مدرن هستیم.

سعیدی درباره نداشتن عنوان و یا تاریخ در تابلوهایش معتقد است: «مساله این است كه من از كجا آمده‌ام. مساله وجود است، مساله زمان نیست. از این رو تابلوهایم بدون تاریخ هستند و در عوض من آنها را به دوره‌های مختلف مثل شصت سالگی، هفتاد سالگی یا نود سالگی‌ام تقسیم بندی کرده‌ام.»

سعیدی هم‌دوره ماركو گریگوریان، محسن وزیری‌مقدم، پرویز تناولی، حسین زنده‌رودی و دوست نزدیك سهراب سپهری بوده است. همچنین از نخستین شركت كنندگان ایرانی فستیوال ونیز به شمار می‌رود. كارهای او نقطه تلاقی توان فردی و خلاقانه امروزی با تقطیر معنای هنرهای سنتی ایرانی است.

ابوالقاسم سعیدی، در سال 1304 در اراك به دنیا آمد. او در سال 1334 از مدرسه هنرهای زیبای پاریس (بوزار) فارغ التحصیل شد و بیش از سه دهه است که در فرانسه کار و زندگی می کند؛ هر چند معتقد است كارگاهش را از تهران به پاریس منتقل کرده است و پاریس، تنها برای او حکم آتلیه‌اش را دارد. برخی فعالیت‌های هنری‌اش در ایران، شامل اجرای پروژه‌های نقاشی برای سازمان رادیو و تلویزیون، بانك مركزی، تالار رودكی و دانشگاه شیراز است. او در سال 1339 جایزه دومین بی‌ینال نقاشی تهران را دریافت كرد و شش سال بعد، برنده جایزه بزرگ پنجمین بی‌ینال تهران شد.

ابوالقاسم سعیدی

در سال 1338 نیز جایزه نقاشان جوان فرانسه را از آن خود كرد. سعیدی تاكنون نمایشگاه‌های گروهی و انفرادی متعددی در فرانسه، بلژیك، اسپانیا، سوییس و دیگر كشورها بر پا كرده است. نمایش آثار در سالن نقاشان جوان و نمایشگاه های بزرگ سالانه پاریس از 1333 تا 1340؛ شركت در دوسالانه های تهران، پاریس و سائوپولو؛ نمایش آثار در دومین، سومین و پنجمین دوسالانه تهران؛ شركت در نمایشگاه باغ ایرانی موزه هنرهای معاصر (۱۳۸۳)؛ عضویت در هیات داوران و كمیته تشكیلاتی نمایشگاه نقاشی جوان فرانسه و عضویت در انجمن نقاشان فرانسه در كارنامه هنری این نقاش دیده می شود.

نمایشگاه مروری بر آثار این هنرمند از جمعه 22 خرداد ماه در گالری شهریور گشایش می‌یابد به مدت یک ماه نیز ادامه خواهد داشت. علاقه‌مندان برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانند به نشانی تهران، الهیه، خیابان خزر شمالی، بن‌بست هرمز، شماره 9 مراجعه فرمایند.

نویسنده