ون گوگ و مونک در اسلو

تندیس: برای نخستین بار نمایشگاه مشترکی از آثار ونسان ون گوگ و ادوارد مونک در موزه «مونک» اسلو.

موزه «مونک» در اسلو با همکاری موزه «ون‌ گوگ» در آمستردام، برای نخستین‌بار، نمایشگاه مشترکی از آثار ونسان ون گوگ نقاش هلندی و ادوارد مونک، نقاش نروژی را در موزه «مونک» اسلو به نمایش گذاشته‌اند.
این نمایشگاه که از نهم ماه می (19 اردیبهشت) گشایش یافته است، شامل ۷۵ تابلوی نقاشی بر روی بوم و ۳۰ اثر روی کاغذ است که همه آنها از میان آثار مطرح مونک و ون گوگ انتخاب شده و از دارایی‌های دو موزه «مونک» در اسلو و موزه «ون گوگ» در آمستردام به هستند.

ون-گوگ-1

مونک و ون گوگ هر دو از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین هنرمندان تاریخ هنر جهان به شمار می‌روند. هر دو نقاش زندگی تلخ و دشواری را از سر گذراندند و هر دو احساسات درونی و واکنش‌هایشان را نسبت به پیرامون شان با سبکی کاملا شخصی و نوآورانه در آثارشان منعکس کرده‌اند.
با اینکه سبک هنری این دو نقاش با هم متفاوت است، اما مورخان هنری بین کارهایشان شباهت‌های مضمونی و سبکی زیادی یافته‌اند. این شباهت‌ها و نزدیکی با اینکه مورد مطالعه زیادی قرار گرفته‌اند اما هرگز ارتباط هنری آنها از طریق نمایشگاه مشترک آثارشان بررسی نشده است.

«مگنه بروتیگ» که یکی از برگزارکنندگان این نمایشگاه است درباره این نمایشگاه گفت: «تنها یک بار در سال ۱۹۱۲ میلادی تعدادی از آثار ون گوگ و مونک در کنار هم به نمایش درآمد و از آن تاریخ تا امروز این نخستین نمایشگاه از کارهای این دو هنرمند است و ما برخی از کارهای مطرح این دو هنرمند را در کنار برخی کارهای کمتر دیده شده آنها، به نمایش گذاشته‌ایم.»

«میته فان دایک»، از موزه آمستردام که با همکاری «مگنه بروتیگ»، نمایشگاه مونک و ون گوگ را برگزار کرده است در مورد شباهت‌های کار این دو هنرمند می‌گوید: «مردم اغلب این دو هنرمند را با هم اشتباه می‌گیرند. آنها گاهی از من می‌پرسند چرا تابلوی جیغ در نمایشگاه آثار ون گوگ نیست چرا که آنها فکر می‌کنند ون‌گوگ آن را کشیده است!»

مونک و ون گوگ هر دو موفق شدند فرمی یگانه و جهانی برای نمایش زندگی، دردها، رنج‌ها و عشق‌های انسانی پیدا کنند. این نمایشگاه که «ون گوگ+مونک» نامیده شده است تا 6 سپتامبر (15 شهریور 1394) ادامه خواهد داشت.

نویسنده