محمد بزرگی با قلم‌های متعالی

| گالری الایام دبی
| نمایشگاه انفرادی نقاشی‌خط
| هنرمند: محمد بزرگی
| عنوان: قلم‌های متعالی
| گشایش: ۲۵ می ۲۰۱۵
| پایان: ۳۰ جولای ۲۰۱۵

محمد بزرگی به عنوان استاد نقاشی‌خط، به جهت خلاقیت و نوآوری‌هایش در فرم سنتی شناخته شده است. آثار اخیر او تجربه‌ای جدید در ترکیب آبستره، بر مبنای خط هنرهای اسلامی با موضوع‌های زیبایی شناسانه نقاشیِ معاصر است.
با ترکیب دید خیالی و چند بعدی آپ‌آرت با تقارن پیچیده و اختراع تصویری نسخه‌های خطی اسلامی، محمد بزرگی ترکیب‌بندی‌هایی را خلق می‌کند که متن‌های فارسی و عربی به نظر می‌رسند که از نظم خطی خارج شده‌اند.
بزرگی با الهام از اعتقادات اسلامی‌اش، و به کمک تکنیک‌های فرمی روش‌منداش، بسیاری از اسم‌های خدا را به همراه کلمات و آیه‌های قرآن؛ تبدیل به تصویر‌های قدرتمندی می‌کند که اشاره به وجود متافیزیک دارد.

او در آثار اخیر خود با استفاده از تکرارهای پیچیده تکنیکی و تقارن، ترکیب‌بندی‌های گسترده و تودرتویی را خلق می‌کند. با معکوس کردن یک طرف بوم با طرف دیگرش، حروف و کاراکترها به هم تابیده شده، و یا کشیده می‌شوند و نقاشی‌های دراماتیک رنگارنگی را بوجود می‌آورد.
رویکرد محمد بزرگی به نقاشی‌خط با دید معمارانه‌ای است که در ساختار ریاضی و تقارن حروف به خصوص در مجموعه گریه برای افتخار دیده می‌شود. او مطالعات بسیاری در زمینه فرم‌های خطاطی کلاسیک از قبیل دیوانی، کوفی، نستعلیق، نسخ، ثلث، محقق و شکسته نستعلیق داشته تا بتواند کاراکترهای مجزایی بر مبنای نمونه‌های عربی و فارسی ایجاد کند. او پس از بیش از یک دهه کار با انجمن خطاطان ایران، این انجمن را ترک کرد تا به دنبال فرم‌های خطاطی خلاقانه برود. بزرگی با کمک پیشینه مهندسی‌اش، در خلق آثارش از محاسبات دقیقی استفاده می‌کند و با ایستادن بر روی شانه‌های پیشینیان خود، مانند پیشگامان مکتب سقاخانه‌ای ایران، به عنوان یکی از شخصیت‌های پیشتاز در نسل جدید نقاشی‌خط معاصر شناخته شده است.

[foogallery id=”9151″]

نویسنده