آنیش کاپور در کاخ ورسای

تندیس: مجموعه‌ای از مجسمه‌های مهیب و عظیم آنیش کاپور در کاخ ورسای در فضای باغ این عمارت به نمایش گذاشته شده‌اند.

در تاریخ ۷ جون (۱۷ خرداد ۹۴) از جدیدترین مجموعه مجسمه‌های محیطی آنیش کاپور در محل کاخ ورسای پرده‌برداری شد. چیدمان کاپور بخشی از یک سری نمایشگاه‌های هنر معاصر در کاخ ورسای است که در سال ۲۰۰۸ با نمایش بحث‌برانگیز جف کونز شروع شد و از آن موقع هنرمندانی چون ژاویر ویلهان، تاکاشی موراکامی و جوآنا واسکونکلز در آن شرکت داشته‌اند و آثار خود را در این نمایشگاه به نمایش گذاشته‌اند.

مجموعه کاپور شامل شش مجسمه است که در باغ‌های کاخ ورسای که توسط  “André Le Nôtre” طراحی شده‌اند و زمین تنیس سلطنتی به نمایش در آمده‌اند. در مقایسه با آثار قبلی به نمایش درآمده در این کاخ، مجموعه آثار آنیش کاپور موضوع سنگین‌تری را داراست، گویی که آثار، دیالوگی زیبایی‌شناسانه با کاخ و باغ‌ها برقرار می‌کنند.

Anish-Kapoor

 

آنیش کاپور دید سیاسی و بازنمایی خود را زمانی به کاخ ورسای می‌آورد که مراسم سیصدمین سال بزرگداشت لویی چهاردهم در آن برگزار می‌شود.

از حفره‌های کنده شده در میان چمن‌های به رنگ قرمز خونی تا باقیمانده‌های موم قرمزی که به شکل خشونت آمیزی توسط یک توپ به زمین تنیس سلطنتی شلیک شده‌اند، آثار کاپور در تقابل با یکی از زیباترین و در عین حال سلطنتی‌ترین  فضاهای فرانسه، با توجه به آن روی خونین تاریخش بر می‌خیزد. اما در عین حال بیننده را با نقض بینش خود روبه‌رو می‌کند.

در اثر دیگر دو آیینه محدب یک نمای وارونه‌ای از باغ‌ها، تصویر خود آیینه‌ها و آسمان بالای سرشان را به بیننده ارائه می‌دهند، و جایگاه مخاطب را نسبت به این کاخ باشکوه تغییر می‌دهد.

همچنین یک گرداب سیاه بزرگ و یک مارپیچ قرمز، که تداعی کننده رگ‌های انسان غول‌آسا است، در این مجموعه با طبیعت‌بازی می‌کنند. همانند دست کاری بشر در جانوران و گیاهان باغ‌های کاخ می‌باشد، همان چیزی که کاخ ورسای را فوق العاده زیبا کرده است.

نمایش آثار کاپور در کاخ ورسای تا اکتبر ۲۰۱۵ (مهر ماه ۹۴) ادامه خواهد داشت. (+)

kapoor=versai-2

kapoor-5

kapoor-versailles1

نویسنده