صادق تیرافکن در خانه هنرمندان

تندیس: نمایشگاه بزرگداشت صادق تیرافکن از تاریخ 29 خرداد ماه در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌گردد.

نمایشگاه بزرگداشت صادق تیرافکن به مدت دو هفته در نگارخانه‌های بهار و زمستان خانه هنرمندان ایران برپاست.
صادق تیرافکن در ۳ ژوئیه ۱۹۶۵ برابر با ۱۳۴۴ خورشیدی از والدینی ایرانی در شهر کربلا در کشور عراق متولد شد. او در سال ۱۳۶۹ در رشته عکاسی از دانشگاه تهران فارغ التحصیل شده بود. پس از تحمل یک دوره بیماری سرطان سرانجام در نوزدهم اردیبهشت ۱۳۹۲ برابر با ۹ مه ۲۰۱۳ در سن ۴۷ سالگی در شهر تورنتو در کشور کانادا درگذشت. پیکر او پس از انتقال به ایران در جوار حرم عبدالعظیم حسنی در شهرری به خاک سپرده شد.

صادق تیرافکن

گفتنی است در سال گذشته نیز، مراسم بزرگداشتی این هنرمند عکاس با حضور هنرمندان، مدیر کل دفتر هنرهای تجسمی وسرپرست موزه هنرهای معاصر تهران در اردیبهشت ماه93 در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد. طی همین مراسم، تعدادی از آثار صادق تیرافکن، همزمان با این مراسم در فضای رمپ موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش در آمد.

آثار صادق تیرافکن در نمایشگاه‌های انفرادی و گروهی متعددی، از جمله در تهران، پاریس، تورنتو، نیویورک و بروکسل به نمایش درآمده است.
صادق تیرافکن در بسیاری از آثار خود از تکنیک فتومونتاژ یا فتوکلاژ استفاده می‌کرد و علاوه بر آن، چیدمان‌های هنری او نیز در نمایشگاه‌های مختلفی در دنیا به نمایش درآمد. برخی از آثار این هنرمند عکاس در مجموعه‌های ثابت موزه‌های مختلفی چون موزه بروکلین نیویورک، موزه بریتانیا و همچنین موزه هنرهای معاصر تهران موجود است.

تیرافکن هم‌چنین نمایشگاه‌های متعددی را در گالری‌های مختلف ایران همچون هما، اثر، سیحون، راه ابریشم و… برگزار کرد. آخرین نمایش انفرادی او دی ماه ۱۳۹۱ با عنوان قدم های اولیه در گالری هما به نمایش در آمد؛ کتابی نیز با همین عنوان از طرف این گالری در همکاری با آرت پرکتیس منتشر شد.

نمایشگاه بزرگداشت صادق تیرافکن در تاریخ جمعه 29 خرداد از ساعت 17 در نگارخانه بهار و زمستان خانه هنرمندان ایران گشایش می‌یابد و تا 12 تیر ماه 1394 نیز ادامه خواهد داشت.

نویسنده