سیصد‌‌ و‌ یکمین شماره‌ تندیس منتشر شد

تندیس: سیصد‌‌ و‌ یکمین شماره‌ی تندیس روز 26 خرداد 1394 منتشر شد.

ویژه‌نامه‌ای هشت‌ صفحه‌ای به نکوداشت ابراهیم فرجی اختصاص یافته که با مقالاتی از مهرنوش علی‌مددی، شهروز مهاجر، غلامحسین نامی و خاطراتی از نزدیکان استاد فرجی همراه است.

تصویر روی جلد این شماره اثری از علی‌اکبر یاسمی است.

سردبیر در سر‌مقاله‌ به اخبار منتشرشده‌ درباره‌ی فساد مالی و مقایسه‌ی آن با اقداماتی می‌پردازد که منجر به هدررفتن میراث ملی کشور شد.

نشریه‌ی حرفه‌هنرمند در شماره‌ی نوروز خود، برای مشخص کردن ده هنرمند برگزیده‌ی هنر نوگرای ایران یک نظرسنجی انجام داد؛ مقاله‌ی آرش صداقت‌کیش را در این‌باره می‌خوانید.

بازتاب شش نمایشگاه برگزار شده در گالری‌های تهران را در صفحه‌ی گالری‌گردی می‌بینیم.

مهرنوش علی‌مددی درباره‌ی نمایش آثار محمد اسکندری در گالری آران نوشته است. فرید امین‌الاسلام به نمایشگاه نمایش آثار نگار فرجیانی در گالری اعتماد پرداخته است. داریوش طلایی آثار مهرداد نراقی در گالری اِی‌جی را بررسی کرده و جواد حسنجانی به نقاشی‌های حسینعلی ذابحی در گالری هور پرداخته است. نقد نفیسه عطاران درباره‌ی نمایش آثار فرشته غازی‌راد در فرهنگسرای ارسباران را نیز در همین شماره می‌خوانید.

داریوش طلایی مقاله‌ای درباره‌ی نمایش آثار بابک روشنی‌نژاد در گالری اثر نوشته است.

یادداشتی از فرزان نصر درباره‌ی مرتضی نعمت‌اللهی و مروری بر آثارش در گالری متن امروز اصفهان را در این شماره بخوانید.

کوروش گلناری و مهسا تهرانی در بخش مجسمه، آسیب‌شناسی آموزش مجسمه‌سازی در دانشگاه‌های ایران را بررسی کرده‌اند.

سیدمجتبی موسوی نیز یادداشتی درباره‌ی سیاست‌گذاری صحیح ساخت مجسمه‌های شهری داشته است.

شکوفه غفاری نوشته‌ای از جری سالتز با عنوان «نپذیرفتن بازار، پذیرفتن بازار؛ چگونه معجزه‌ی جدیدی میان این همه پول یافتم» ترجمه کرده است.

میثم سامان‌پور در مقاله‌ای با عنوان «هنر خودآیین، مواجهه‌ی اثر هنری و کالا» به موضوع زیباشناسی هنر پرداخته است.

علیرضا بهارلو در صفحه‌ی نقد درباره‌ی زیبایی و نقد هنر در نگاه پیتر شِلدال، منتقد آمریکایی نوشته است.

مهدی احمدیان‌شیجانی در نقد کتاب این شماره به کتاب «درک عکس» نوشته‌ی جان برجر اشاره کرده است. این کتاب توسط کریم متقی ترجمه شده و نشر پرگار آن را  منتشر کرده است.

روز 18 خرداد، مراسم نکوداشت استاد ابراهیم فرجی در هنرستان هنرهای زیبای پسران برگزار شد، گزارشی از این نشست را در این شماره بخوانید. مهران دانایی و سجاد عمادی در صفحه دنیاگردی در چند بخش به مجسمه‌های جدید تونی کرگ در گالری لیسن میلان، گشت شبانه‌ روی تخت در گالری هیوارد در لندن، نمایشگاه نقاشی نامزد جایزه‌ی ترنر در گالری سرپنتین در لندن و نمایشگاه برندان لینچ با الهام از باب راس در بروکسل پرداخته‌اند.

مهسا فرهادی‌کیا برای بخش فمنیسم و هنر این شماره مطلبی را با عنوان « نشانه‌شناسی آشپزخانه» نوشته است.

در نگاه این شماره، اسناد و دستنوشته‌هایی از علی‌اکبر یاسمی و منصور قندریز چاپ شده است. معادل‌سازی مدرک مدرسه‌ی استاد کمال‌الملک  نیز در چند سند به چشم می‌خورد.

صفحه تصویر این شماره به انتخاب کوروش گلناری است.

301-1

نویسنده