رونمایی کتاب «تاریخی برای آینده»

تندیس: همزمان با گشایش نمایشگاه آثار تیرافکن، کتاب «تاریخی برای آینده» نیز رونمایی شد.

نمایشگاه «مروری بر سه دهه آثار صادق تیرافکن»، همراه با رونمایی کتابی از عکس‌های این هنرمند با عنوان «تاریخی برای آینده» با حضور رضا کیانیان، قاسم تیرافکن، محمدحسن حامدی، رضا حسینی و جمعی از مدیران گالری‌ها و هنرمندان جمعه 29 خرداد ماه در خانه هنرمندان ایران گشایش یافت.

در این نمایشگاه که به همت قاسم تیرافکن، در دو نگارخانه بهار و تابستان خانه هنرمندان ایران برگزار شده است، بیش از 70 اثر از آثار زنده یاد صادق تیرافکن به نمایش درآمده است.

همزمان با افتتاح این نمایشگاه، کتاب «تاریخی برای آینده»، شامل گزیده‌ای از عکس‌های صادق تیرافکن برای نخستین‌بار در ایران رونمایی شد. در حاشیه این رویداد قاسم تیرافکن، ضمن اشاره به اینکه تلاش شد که کتاب «تاریخی برای آینده» به بی‌ینال ونیز برسد و در اختیار علاقه‌مندان به هنر ایران قرار گیرد، اظهار داشت: «استقبال از این کتاب که به زبان انگلیسی منتشر شده در ونیز بسیار خوب بود. این نخستین‌بار است که این کتاب در ایران رونمایی و عرضه می‌شود.»

honar-iran

او ضمن بیان علاقه‌مندی برای برگزاری نمایشگاه مروری بر آثار برادرش در خانه هنرمندان ایران، به ویژگی‌های نمایشگاه حاضر اشاره کرد و گفت: «بسیاری از هنرمندان و اهالی هنر با آثار صادق آشنا هستند اما این نمایشگاه فرصتی است برای کسانی که به آثار او علاقه‌مندند و یا کمتر با روند کاری او آشنا بوده‌اند. برای من بسیار مهم است که تکنیک‌های کاری او دیده شود زیرا یک سری کارها و تکنیک‌ها توسط او در سال‌هایی انجام شده است که هیچکس دیگر با آن آشنا نبوده است در نتیجه برخی 10-15 سال بعد این کارها را تکرار کردند و بسیاری از نظر تاریخی نمی‌دانند که این آثار و تکنیک‌ها نخستین‌بار توسط صادق تیرافکن انجام شده بوده است.»

در نگارخانه تابستان، 55 اثر سیاه و سفید با 6 موضوع عاشورا، جنوب، ارامنه، نقاشی، شمال و متفرقه به نمایش درآمده است. این آثار با ابعاد 40 در 26 سانتیمتر و در 25 ادیشن خلق شده‌اند که از ادیشن 5 آنها در این نمایشگاه به فروش می‌رسند. ادیشن 5 به قیمت 5 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده و هر ادیشن دیگر با 200 هزارتومان بیشتر از قبلی، به فروش خواهد رسید. همچنین در این نگارخانه، 2 اثر کلاژ، 4 عکس رنگی روی بوم از سری «مرد ایرانی» مربوط به سال 1379 و یک چیدمان با عنوان «حجله» به نمایش درآمده است. در نگارخانه بهار نیز 15 عکس رنگی، کلاژ و یک چیدمان در معرض دید عموم قرار گرفته است.

لازم به یادآوری است که همزمان با افتتاح نمایشگاه صادق تیرافکن، نمایشگاه عکس دیگری از آثار میثم حسنلو با عنوان «مهمان شهر» با موضوع زندگی مهاجرین افغان در ایران، در نگارخانه زمستان خانه هنرمندان ایران افتتاح شد.
علاقه‌مندان برای دیدن نمایشگاه صادق تیرافکن می‌توانند تا 12 و برای دیدن آثار میثم حسنلو تا 7 تیر، همه روزه از ساعت 14 تا 21 به نشانی خیابان آیت الله طالقانی، خیابان شهید موسوی شمالی، باغ هنر، خانه هنرمندان ایران مراجعه کنند.

نویسنده