دوسالانه کاریکاتور و انتقادات بهمن عبدی

تندیس: بهمن عبدی کاریکاتوریست از بی‌پولی دولت در برگزاری دوسالانه کاریکاتور انتقاد کرد.

بهمن عبدی هنرمند کاریکاتوریست درباره فعالیت‌های اخیر خود گفت: «به تازگی نمایشگاهی در پاریس داشتم که مورد استقبال قرار گرفت. از آنجایی که کارها جدید بود قصد دارم این نمایشگاه را در تهران نیز برپا کنم. تعداد آثاری که در پاریس به نمایش درآمد ۱۵ اثر بود اما قصد دارم این تعداد را افزایش داده و در تهران نیز به نمایش بگذارم که نیازمند زمان است و فکر می‌کنم تا پاییز این اتفاق بیفتد.»

عبدیاز بی‌پولی دولت در برگزاری دوسالانه کاریکاتور انتقاد کرد و در این‌باره گفت: «با توجه به نزدیک شدن زمان برپایی دوسالانه، اما هنوز خبری از برگزاری دوسالانه کاریکاتور نیست و دلیل آن هم نبود بودجه است. نبود اعتبار و بودجه لازم و فراهم نشدن شرایط تقریبا تمام جشنواره‌ها و بینال‌ها هنری را به تعویق انداخته است. عدم برگزاری این دوسالانه باعث می‌شود تا این هنر از رونق افتاده و چند سال دیگر ضرر آن را خواهیم دید. معتقدم وقتی به جوانان بها داده شود، آنها جوایز بین‌المللی هم دریافت می‌کنند، اما حضور کاریکاتور این روزها در جامعه کمرنگ شده است. عقیده دارم با برگزاری جشنواره‌های متعدد در یک برهه زمانی جوانان علاقمند بسیاری وارد این عرصه شدند و اتفاقا خوب هم درخشیدند. اما این روزها جشنواره‌ها کمرنگ شده است و همین امر نیز موجب می‌شود تا چند سال دیگر ما خالی از هنرمندان شناخته شده و جهانی که در سطح بین‌الملل مطرح باشند، شویم.»bahman-abdi

وی با اشاره به نبود فضا برای کاریکاتور در عرصه مطبوعات گفت: «متاسفانه زمینه‌های اجتماعی تحمل‌پذیری و نقد در کشور ما آماده نیست و این مسئله باعث شده است که اربابان جراید نیز امروز دست به عصا راه روند. هنوز هم این دیدگاه وجود دارد و سال‌های سال این اتفاق افتاده است و به کاریکاتور در مطبوعات خیلی خوب نگاه نشده است. چرا که اکثر اتفاقات در زمینه کاریکاتور بیشتر از سر رفاقت انجام شده و این موضوع همین‌طور منتقل شده است و راه گذشتگان ادامه یافته است.»

نویسنده