عکس‌های کهکیلویه و بویر احمد کتاب می‌شود

تندیس: حسن غفاری هنرمند عکاس؛ عکس‌های ایل کهکیلویه و بویر احمد و تغییرات این استان را طی دودهه اخیر در سه جلد کتاب منتشر خواهد کرد.

حسن غفاری در مورد چاپ آثارش گفت: «این روزها سرگرم مرور عکس‌های خود از استان کهکیلویه و بویر احمد ، برای چاپ کتابی در همین رابطه هستم. بخشی از این عکس‌ها با عنوان «ایل بویراحمد یک نگاه از درون» موضوع پایان‌نامه دوره کارشناسی من بود که با هدایت استاد راهنمایم زنده‌یاد کاوه گلستان و راهنمایی‌های استاد صفی‌نژاد تهیه کرده بودم. بعد از گذشت دو دهه از این زمان، آقای محمد نبی گوهرگانی که یک انسان فرهنگ دوست و علاقمند به مسائل قومی و تاریخی از استان کهگیلویه و بویراحمد است، به عنوان حامی، من را حمایت کرد و هزینه‌های چاپ این کتاب را متقبل شد تا این کتاب به چاپ برسد.

او ادامه داد: «به احتمال زیاد نام این کتاب «بلوط» خواهد بود. ضمن اینکه افشین شاهرودی عکاس، دکتر مهدی غفاری از پزشکان فرهنگی منطقه و دکتر ناصر فکوهی استاد برجسته علوم اجتماعی پیرامون عکس‌ها، اوضاع اجتماعی دهه ۷۰ در این استان و اهمیت عکس در علوم اجتماعی مقدمه‌ای بر این کتاب نوشته‌اند.»

کهکیلویه و بویر احمد

این هنرمند عکاس با اشاره به آماده‌سازی این کتاب ادامه داد: «عکس‌ها توسط حسین کریم‌زاده از عکاسان حوزه میراث فرهنگی انتخاب و علی باقری گرافیست در حال صفحه آرایی این کتاب است. این کتاب در قطع رحلی و در تیراژ ۳ هزار نسخه به چاپ می‌رسد. از آنجایی که عکس‌ها روایت کننده و سند روایی از زندگی مردم منطقه بویراحمد است، نمی‌خواستیم تبدیل به قطع فانتزی شود، به همین دلیل بهتر دیدیم که در قطع رحلی منتشر شود.»

این کتاب شامل ۱۵۰ قطعه عکس سیاه و سفید است که با نگاتیو سیاه و سفید به عنوان سندهای تاریخی و ماندگاری از وضعیت و روزمرگی مردم، نگاهی به اوضاع اجتماعی و فرهنگی ایلات، عشایر و طوایف این استان در دهه ۷۰ دارد.

نویسنده