پرویز تناولی :شعر برنزی اکران می‌شود

تندیس: فیلمی از زندگی و آثار پرویز تناولی، ساخته کارگردان آمریکایی «ترنس ترنر» در موزه هنری لس‌آنجلس اکران می‌شود.

موزه هنری لس‌آنجلس، امروز (۲۸ ژوئن) فیلم مستندی از زندگی و آثار هنرمند بزرگ ایرانی پرویز تناولی را با عنوان «پرویز تناولی: شعر برنزی» ساخته کارگردان آمریکایی «ترنس ترنر» را در سالن «براون» اکران خواهد کرد.

این فیلم که به‌ وسیله «ترنس ترنر» کارگردان آمریکایی ساخته و تولید شده است به زندگی هنری تناولی، به عنوان نگهبان سنت‌های گذشته ایران، یکی از نوآوران و مبتکران مکتب‌های نوین هنری و همچنین بی‌همتا بودن او از لحاظ تاثیرگذاری در هنر خاورمیانه می‌پردازد. این فیلم داستان سفر شگفت‌انگیز این هنرمند نامدار را در سه قاره، و در طول بیش از نیم قرن روایت می‌کند. این فیلم شامل مصاحبه و گفتگو با خود هنرمند، و همچنین هنرمندان دیگر کشورها درباره آثار و زندگی هنری تناولی است.پرویز تناولی

به گزارش طاووس، پرویز تناولی متولد سال ۱۳۵۵ در تهران، مجسمه‌ساز، نقاش، محقق، و کلکسیونر هنر ایرانی است که در کانادا به زندگی و کار مشغول است. او پس از دوره‌ای زندگی در ایتالیا، به آمریکا رفت و به آموزش مجسمه‌سازی در کالج هنر و طراحی مینیاپلیس مشغول شد. تناولی پس از سه سال به ایران بازگشت و تا قبل از انقلاب اسلامی ریاست بخش مجسمه‌سازی دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران را به عهده داشت.

تناولی به عنوان یکی از بزرگان مجسمه‌سازی ایران و از بنیان‌گذاران اصلی مکتب سقاخانه شناخته می‌شود. او در سال ۱۹۸۹ به شهر ونکوور کانادا مهاجرت کرد و هنوز نیز در آنجا زندگی می‌کند. آثار او تاکنون در نمایشگاه‌های بسیاری در سراسر جهان و در کشورهایی چون اتریش، ایتالیا، آلمان، آمریکا و انگلستان به نمایش گذاشته شده‌اند. جدیدترین نمایشگاه او هم اکنون در موزه دیویس ولزلی کالج برپا است.

نویسنده