برگزاری دومین یادگار صادق تیرافکن

تندیس: همزمان با اختتام نمایشگاه مروری بر آثار صادق تیرافکن، دومین یادگار زنده‌یاد صادق تیرافکن برگزار می‌شود.

در این مراسم توکا ملکی، بهنام کامرانی و امیرعلی قاسمی درباره صادق تیرافکن سخرانی می‌کنند و سپس از کتاب این هنرمند با عنوان «تاریخی برای آینده» رونمایی می‌شود. نمایشگاه مروری بر سه دهه آثار صادق تیرافکن به همت قاسم تیرافکن (برادر صادق تیرافکن) از جمعه ۲۹ خرداد در دو نگارخانه بهار و تابستان در خانه هنرمندان ایران برگزار شده است.

تیرافکن پس از تحمل یک دوره بیماری سرطان، اردیبهشت ۱۳۹۲ در سن ۴۷ سالگی در کانادا درگذشت. پیکر او پس از انتقال به ایران در جوار حرم عبدالعظیم حسنی در شهرری به خاک سپرده شد. آثار صادق تیرافکن در نمایشگاه‌های انفرادی و گروهی متعددی از جمله در تهران، پاریس، تورنتو، لندن، نیویورک و بروکسل به‌نمایش درآمده بود.تیرافکن در بسیاری از آثارش از تکنیک فتومونتاژ یا فتوکلاژ استفاده می‌کرد و علاوه بر آن، چیدمان (اینستالیشن)های هنری او نیز در نمایشگاه‌های مختلف دنیا به‌نمایش درآمده بود.

صادق تیرافکن
صادق تیرافکن

گفتنی است، برخی از آثار این هنرمند در مجموعه‌های ثابت موزه‌های مختلفی مانند موزه بروکلین نیویورک، موزه بریتانیا و همچنین موزه هنرهای معاصر تهران نگهداری می‌شود.

این هنرمند در ایران نیز نمایشگاه‌های متعددی را در گالری‌های مختلف ایران مانند هما، اثر، سیحون، راه ابریشم و … برگزار کرد. آخرین نمایش انفرادی او سال ۱۳۹۱ با عنوان «قدم‌های اولیه» در گالری هما برگزار و کتابی نیز با همین عنوان منتشر شد.

در این نمایشگاه نیز، بیش از ۸۰ اثر از صادق تیرافکن در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است. علاقه‌مندان برای بازدید آثار زنده‌یاد صادق تیرافکن می‌توانند تا ۱۲ تیر هر روز از ساعت ۱۴ تا ۲۱ به نشانی خیابان آیت الله طالقانی، خیابان شهید موسوی شمالی، باغ هنر، خانه هنرمندان ایران مراجعه کنند.

نویسنده