تیرافکن یک فرصت تاریخی

جاوید رمضانی، تندیس: نمایشگاه آثار صادق تیرافکن در خانه هنرمندان ایران به پایان رسید. دومین مراسم سالروز درگذشت زنده‌یاد صادق تیرافکن، هم‌زمان با آخرین روز برپایی نمایشگاه آثار این هنرمند، روز جمعه ۱۲ تیر، در تالار استاد جلیل شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار ‌شد.
در اختتامیه نمایشگاه صادق تیرافکن هنرمند فقید حوزه عکاسی هنری و هنرهای تجسمی جدید، نشستی برگزار گردید که محور اصلی آن بررسی و ارائه مطالب محقق کانادایی خانم «آنده آ.دی فیتزپاتریک»، دانشیار تاریخ و تئوری هنر دانشگاه اوتاوا بود. این مطلب درباره مجموعه دوقلوهای صادق تیرافکن با عنوان «بازنویسی تاریخ عکاسی ایران، کارهای اولیه صادق تیرافکن»، برای حضار قرائت گردید.

تیرافکن

از این گذشته محور مفاهیم ارائه شده در بررسی آثار تیرافکن بر قدمت سنجی و تقدم تاریخ رویکرد این هنرمند در گرایش عکاسی هنری و توجه به هنرهای مفهومی به‌خصوص عکاسی صحنه‌آرایی شده بود.
نکته آن‌جاست که دیدگاه «برای اولین بار» امروزه دیگر دارای شأنی معرفت‌جویانه در بررسی پدیده های هنری نمی‌باشد. تعریف هنر و کار هنرمند وابسته به تحولات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است که به طور اخص در هر سرزمینی وابسته به مسایل خاص همان جا است.
وجود هنرمندی که پس از انقلاب با رویکردهای شخصی و اجتماعی از بستر جنگ و انقلاب حرکت کرده و وارد حوزه تجسمی و زیبایی شناسی معاصر در سطح بین المللی گردیده فرصتی تاریخی است که امکان شکل گیری بستر نظری را برای جریان هنری پس از انقلاب فراهم می کند. این گونه و با این منظر است که روند تولید و آثار و زندگی صادق تیرافکن می‌بایست رصد گردد.

نویسنده