نقاشی قهوه خانه ای در خانه هنرمندان

تندیس: نمایشگاهی از آثار نقاشی قهوه خانه ای به مناسبت ماه رمضان، جمعه ۱۲ تیر، در خانه هنرمندان ایران افتتاح شد.

در این نمایشگاه ۲۵ اثر شامل کارهایی از پیشکسوتان عرصه‌ نقاشی قهوه خانه ای و مذهبی، که از مجموعه شخصی جواد عقیلی انتخاب شده‌اند، ارائه شد.

در این نمایشگاه همچنین تعدادی از پرده‌های عاشورایی و درویشی نیز به نمایش درآمده است. آثاری از پیشکسوتان و هنرمندانی چون حسین قوللر‌آغاسی، فتح‌الله قوللرآغاسی، محمد مدبر، عباس بلوکی‌فر، حسن اسماعیل‌زاده، محمد فراهانی، حسین همدانی و جواد عقیلی در این نمایشگاه به نمایش درآمده است که فرصت دیدن برخی از این آثار از نزدیک، به ندرت پیش آمده است.

tandis-iran-231

حمید شاه‌آبادی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور هنری و سرپرست موسسه آموزش علمی کاربردی فرهنگ و هنر و مجید سرسنگی، مدیر عامل خانه هنرمندان ایران نیز پنج شنبه ۱۱ تیر از این نمایشگاه دیدن کردند.

در حاشیه برگزاری این نمایشگاه در خانه هنرمندان ایران، مهندس جواد عقیلی، هنرمند، مجموعه‌دار و نگارخانه‌دار، در رابطه با نمایش این آثار گفت: «من از کودکی به نقاشی قهوه خانه ای و مذهبی علاقه‌مند بودم و در نتیجه پس از بازنشستگی در رشته فنی، در این زمینه هم خودم با اساتید بزرگ این رشته کار کردم و هم به تدریج مجموعه‌ای از آثار بزرگان این سبک را جمع آوری کردم.»

این مجموعه‌دار، در ادامه با بیان اینکه مجموعه چند صد اثری او در بیشتر فرهنگسراهای ایران به نمایش درآمده است، اظهار داشت: «طی این مدت بیش از ۳۰ سال، تقریبا تمام فرهنگسراها و موزه‌ها آثاری را از من به امانت گرفته و به نمایش درآورده‌اند. تابلوهایی که در اینجا مشاهده می‌کنید و برخی از آنها زدگی دارد حاصل همین حمل و نقل‌ها است.»

این هنرمند با توجه به اینکه آثار را برای فروش نیز گذاشته است، تأکید کرد: «سنی از من گذشته است و نگهداری آثار بزرگ و پرده‌ها بسیار تخصصی و مشکل است در نتیجه اگر کسی علاقه‌مند باشد و فضای نگهداری از آنها را هم داشته باشد مانند موسسات و موزه‌ها، خوشحال می‌شوم که دست کم آثار بزرگ را بتوانم به دست اهلش برسانم.»

این نمایشگاه تا ۲۶ تیر ادامه خواهد داشت و علاقه‌مندان می‌توانند همه روزه از ساعت ۱۴ تا ۲۰ به نشانی خیابان آیت‌الله طالقانی، خیابان شهید موسوی شمالی، باغ هنر، خانه هنرمندان ایران مراجعه کنند.

نویسنده