اعتراض مصریان به نصب مجسمه نفرتیتی

تندیس: نصب مجسمه نفرتیتی ملکه باستانی مصر در مصر باعث چنان اعتراضی شد که مقامات شهر مجبور به برداشتن آن شدند.

مردم مصر معترض‌اند که ملکه نفرتیتی که با همسرش چهارده قرن قبل از میلاد مسیح بر مصر حکومت می‌کردند در این مجسمه به زشتی به تصویر کشیده شده و بیشتر شبیه فرانکشتاین است. برای مصری‌ها نفرتیتی نماد قدمت تاریخی و زیبایی است و حتی نام نفرتیتی به زیبایی او اشاره دارد؛ زنی زیبا آمده است.

نفرتیتی

نفرتیتی همسر بزرگ سلطنتی (همسر اصلی) فرعون مصر، آخناتون بود. او و همسرش به خاطر یکتاپرستی و تغییر دین در تاریخ فراعنه پرآوازه هستند. نفرتیتی همچنین در تاریخ مصر به خاطر گردن کشیده و زیبایش مشهور است.

این اثر تاریخی نیز که مجسمه‌ یکی از ملکه‌های مشهور مصر باستان در هزاران سال پیش است، پس از کشف در دسامبر سال ۱۹۱۲ میلادی در محوطه‌ تاریخی آمرنا توسط یک باستان‌شناس آلمانی عضو انجمن شرق‌شناسی آلمان، با فریب مأموران گمرک کشور مصر، به آلمان انتقال داده شد.

دولت مصر از سال ۱۹۳۰ میلادی تلاش‌های خود را برای پس گرفتن نیم‌تنه‌ نفرتی‌تی آغاز کرده است. البته مقامات آلمانی تا به‌ حال به بهانه‌های گوناگون از جمله شکننده و آسیب‌پذیر بودن این مجسمه به‌دلیل ساخته شدن از سنگ آهک، از برگرداندن آن به مصر خودداری کرده‌اند.

در سال ۲۰۰۷ میلادی دولت مصر از کشور آلمان خواست تا این مجسمه را برای مدت کوتاهی در اختیار این کشور قرار دهد، ولی آلمان به بهانه‌ ساخته شدن این مجسمه از سنگ آهک، از انتقال آن به مصر خود‌داری کرد. با این وجود، مقامات دولت مصر قصد دارند تا شرایط لازم را برای انتقال این مجسمه به مصر در سال ۲۰۱۲ میلادی و در زمان افتتاح بزرگ‌ترین موزه‌ جهان که در کنار هرم بزرگ جیزه درحال ساخت است، فراهم کنند. البته از آنجا که دولت آلمان این مجسمه را جزو دارایی‌های خود می‌داند، بعید به‌نظر می‌رسد که این‌بار نیز با انتقال این مجسمه به مصر موافقت کند.

اکنون با مصریان با ساخت مجسمه‌ای جدید از نفرتیتی هنر مصر را زیر سوال برده‌اند و به گفته بسیاری از مصریان بهتر است که این مجسمه در آلمان بماند.

زنی مصری در توییتر خود نوشت: «این توهینی به نفرتیتی و تمام مصری‌ها است.» دیگری توییت کرد: «آن را باید مجسمه زشتی بی‌سلیقگی بی‌هنری نام گذاشت نه نفرتیتی.» مردی مصری اعتراض خود را در توییتر چنین نشان داد: «وقتی نمی‌دانید چطور باید مجسمه بسازید نروید چنین اجحافی در حق نفرتیتی بکنید.» دیگری در توئیتر نوشت: «هم حال هم گذشته را تحریف کردید. خواهش می‌کنم مجسمه اصلی را از آلمان برنگردانید، حداقل آنجا به او عزت می‌گذارند.»

نویسنده