دویست‌و‌نود‌وسومین مجله تنديس منتشر شد

دویست‌و‌نود‌وسومین مجله تنديس روز 21 بهمن 1393 منتشر شد. هشت صفحه ویژه‌نامه تجلیل از استاد حسن حکمت‌نژاد و هشت صفحه ویژه‌نامه تأسیس موزه‌ی گرافیک ایران ضمیمه رایگان این شماره است.
تصویر روی جلد این شماره به خوان میرو اختصاص یافته است که مربوط به مقاله آرمان داوودی با عنوان خامدست‌گرایی در هنر است.
سردبیر در سر‌مقاله‌ی این شماره به معضل بی‌اخلاقی در جامعه‌ی هنری می‌پردازد.
شهروز نظری در گفت و نقد این شماره گفتگویی با احمد مرشدلو ترتیب داده است.
هشت نمایشگاه برگزار شده در گالری‌های تهران در صفحه‌ی گالری‌گردی را می‌بینیم.
مینا فشنگچی درباره‌ی نمایش آثار امین باقری در گالری اعتماد نقد نوشته است. فرید امین‌اسلام به نمایش آثار سعید رستم‌بخش در گالری احسان و آثار امید شلمانی در گالری افرند پرداخته است. جواد حسنجانی در دو نقد برای پرفورمنس محمد رضایی‌کلانتری در طراحان آزاد و نمایشگاه«1393» سارا ابری در گالری محسن نوشته است. خشایار فهیمی نمایش آثار کیان وطن در مجتمع پارک‌ رویال را نقد کرده است. مهرنوش علی‌مددی آثار بکتاش سارنگ‌جوانبخت در گالری آران نقد نوشته است. هدی امین نقدی درباره‌ی نمایش آثار رضا لواسانی در گالری اثر را نقد کرده است.
در بخش مجسمه، صنم ایوزیان به آثار گابریل اوروزکو پرداخته است.
نرگس فرشی، برای صفحه‌ی هنرمندانی که باید شناخت الکساندرا میر را معرفی کرده است. الکساندر میر یک هنرمند چندین و چند مدیومی است که با وجود ناهمسانی با فضای معاصر به‌شدت در قامت یک هنرمند هم‌عصر حضور پیدا می‌کند.
سارا حاجی‌نژاد در بخش نقاشی مصاحبه‌ فردریک نوتن با دیوید سالی را ترجمه کرده است.
سیدامیر سقراطی در صفحه‌ی نقد به بهانه‌ی تأسیس موزه گرافیک ایران در ساختمان ارباب هرمز نقدی را نوشته است.
در صفحه نقاشی آرمان داوودی نگاهی به توجه فراگیر هنرمندان به طراحی خامدستانه را ارائه کرده‌ است.
مهسا فرهادی‌کیا در بخش فمنیسم و هنر مطلب خود را با عنوان “تجربه‌ی مادرانگی” در بخش اول ارائه کرده است.
ثنا ولدخانی در صفحه‌ی طراحی بخش چهارم و نهایی متن‌اش را با عنوان “تاریخ طراحی یا تاریخ هنر؟!” نوشته است.
علیرضا بهارلو در صفحه‌ی نقد لوسی لیپارد و درباره‌ی پیدایش هنر مفهومی با عنوان «ماده‌زدایی از هنر» را مورد بررسی قرار داده است.
مهران دانایی و سجاد عمادی در صفحه دنیاگردی در چند بخش به نمایشگاه نقاشی‌های جدید تویمایز در گالری زوئیرنر لندن، نمایشگاهی از آثار جدید آنیش کاپور در لس‌آنجلس، نمایش دو مجسمه‌ی برنز از بازلیتز و گروتیان در آتن و  فروش عکس‌های لری کلارک در لس‌آنجلس پرداخته‌اند.
مهدی احمدیان‌شیجانی در نقد کتاب این شماره به کتاب «موزه یک کارخانه است» اشاره کرده است. کتاب «موزه یک کارخانه است» مجموعه‌ی راهنمای سیاسی برای هنر با ترجمه‌ی ایمان گنجی و کیوان مهتدی توسط نشر حرفه هنرمند چاپ و انتشار یافت.
در صفحه‌ی اخبار، خبرهای زیر منتشر شده است: اعتراض به پوستر جشنواره هنرهای تجسمی فجر، فکس برای صلح به کارتونیست ایرانی رسید، هنر جوان فراخوان داد، یک شاهزاده‌ی قطری رکورد گران‌ترین اثر هنری تاریخ را از آن خود کرد و آثار هفتمین جشنواره هنرهای تجسمی به 12 استان می‌رود.
در ویژه‌نامه‌ی تجلیل استاد حسن حکمت‌نژاد(استاد فرش ایرانی)، دکتر یوسف منصورزاده، کریم میرزایی، هادی سیف و علیرضا برفروشان مطالبی را در این نوشته‌اند.
و در ویژه‌نامه تأسیس موزه گرافیک ایران در عمارت تاریخی ارباب هرمز، مهرنوش علی‌مددی مصاحبه‌هایی را با ابراهیم حقیقی، مجید بلوچ، بهرام کلهرنیا، اسکندر مختاری و فرزاد ادیبی ترتیب داده است.

 293-1

نویسنده