درس‌هایی برای مجموعه داران

پرونده درس‌هایی برای مجموعه داران بخش اول 
۹ نکته برای اینکه چگونه اولین اثر هنری خود را بخرید
  • ترجمه یاسمن نوذری
برای رونق گرفتن خرید و فروش آثار هنری و کمک به کسانی که میخواهند برای نخستین بار قدم به این حیطه بگذارند پرونده پیش رو را آغاز کردیم در این پرونده به این می‌پردازیم که چگونه مجموعه دار موفقی شویم .


اگر تصمیم به خرید آثار هنری و شروع حرفه‌ای مجموعه‌داری گرفته‌اید و نمی‌دانید چگونه شروع کنید، این مقاله برای شماست.
در این مقاله مجموعه‌داران، مشاوران حراج‌خانه‌ها و دلالان هنری توضیح می‌دهند که  چگونه به شیوه‌ای مقرون به صرفه، اثری از هنرمندی معروف یا هنرمندی کمتر شناخته شده با طرفداران خاص خود، در مکتب‌ها و جنبش‌های مختلف هنری خریداری کنید.
نتیجه‌ی کلی به بیان مایکل فیندلی Michael Findley ، صاحب گالری آکوآولا، خرید نمونه‌ای عالی از هنرمندی نه چندان معروف یا خرید اثری  که به خاطر موضوعش نادیده گرفته شده بسیار مهم است . به هیچ وجه خرید یک امضا ، به معنای کاری بی کیفیت متعلق به هنرمندی مشهور، توصیه نمی‌شود.

مجموعه داران
به دنبال مکتب‌ها بروید. معلم‌های هنرمندان بزرگ و صحنه‌های شکل دهنده‌ی تاریخ هنر را بیابید.
دن لینو Dan Lienau، مدیر گالری‌های آنکس در سانتا روزای کالیفرنیا به مجموعه‌داران تازه‌کار توصیه می‌کند که “به آثار چاپچی‌هایی که در فاصله دهه‌ی ۳۰ تا ۵۰میلادی در آتلیه‌ی ۱۷ استنلی ویلیام هایتر مشغول به کار بودند، نگاهی بیاندازند.”
این  آثار که تحت عنوان نمایشگاهی به نام Breaking Ground: Printmaking in the US در موزه‌ی هنر فیلادلفیا در معرض نمایش است به گفته‌ی وی، تاثیر زیادی بر تمام فعالان امروزی در عرصه‌ی چاپ بر جا گذاشته است.
هایتر که ابتدا یک سورئالیست بود و سپس به سبک آبستره گروید، آتلیه‌ی ۱۷ را در اروپا بنیان گذاشت و سپس آن را به نیویورک منتقل کرد. به گفته‌ی لینو صدها هنرمند با این کارگاه کار ‌کردند. از جمله هنرمندان نامداری نظیر پیکاسو، میرو و مادرول که تمام مراحل کارهای چاپی خود را در آنجا انجام می‌دادند و همچنین اساتیدی که بعدها دپارتمان‌های چاپ دانشگاهی را در سرتاسر جهان تاسیس کردند. قیمت یک اچینگ رنگی از خود هایتر، ۱۵۰۰ دلار می‌باشد.

مجموعه داران
جای خالی هنرمندان زن در تاریخ هنر را پر کنید.
MoMa در شروع قرن پیش آثار چندانی از هنرمندان زن خریداری نکرد. اما در سال ۱۹۴۶ این موسسه یکی از آثار فنی هیل‌اسمیت Fannie Hillsmith به نام پنجره‌ی مشروب فروشی را خرید. با کمرنگ شدن نقش جنسیت،  بسیاری از هنرمندان پیشکسوت زن در تاریخ هنر در حال بازنگری هستند و هیل اسمیت نیز از جمله همین هنرمندان می‌باشد. آثار وی در ابتدای فعالیت حرفه‌اش در گالری افسانه‌ای “هنر این قرن” متعلق به پگی گوگنهایم به نمایش درآمدند. او که هنرمندی متعلق به جنبش کوبیسم و ساکن همپشایر بود در سالهای آخر عمرش در دانشگاه کورنل به کرسی استادی نشست و  کلمنته گرینبرگ منتقد نیز از طرفداران او است. گالری سوزان تلر Susan Teller در نیویورک، طراحی‌های دهه‌ی چهل این هنرمند را به قیمت ۱۰۰۰ دلار می‌فروشد.

 

مجموعه داران
آثار کمتر شناخته شده هنرمندی بزرگ – اما با دست‌خط و ویژگی‌های منحصر به فردش – را خریداری کنید.
آلبرشت دورر از پیشگامان هنر گوتیک پسین و رنسانس در آلمان بود و به گفته‌ی پیا گالو Pia Gallo، دلال نیویورکی، بعد از ۵۰۰ سال مانند گویا، رامبراند و پیکاسو همچنان از اساتید بی‌همتای چاپ می‌باشد. سالهاست که چاپ‌های فلز وی، به ویژه سه‌گانه‌ی معروف او: شوالیه، مرگ و شیطان، مالیخولیا I و جروم قدیس در اتاق مطالعه‌اش از آثار ارزشمند برای مجموعه‌داران به حساب می‌آید و هر موزه‌ای در جهان حداقل یک نسخه از آنها را دارد.
اما قیمت نسخه‌های ابتدایی و سالم این سه‌گانه به صدها هزار دلار می‌رسد. دورر چاپ پائول قدیس را نیز در همان سال انجام داد و این اثر نیز از حیث تکنیک و خلاقیت و استادی با سه‌گانه، برابری می‌کند و با کمتر از ۱۰۰۰۰ دلار می‌توان صاحب  یکی از نسخه‌های اول و با کیفیت این چاپ شد. این نکته را می‌توان به آثار معاصر نیز تعمیم داد. به عنوان مثال مجموعه‌ی عکس تحسین شده‌ی اد روشا که همچنان قیمت پایینی دارند.

مجموعه داران
اگر قیمت هنرمندی برای شما بیش از اندازه گران است، نترسید! یک استراتژی اتخاد کنید.
امیلی روبین Emily Rubin، مجموعه‌دار نیویورکی می‌گوید:”اگر نمی‌توانید از پس قیمت کاری برآیید، آن هنرمند را زیر نظر بگیرید. ممکن است کارهایش در جای دیگری به نمایش درآید.”
کارشناسان دیگر نیز توصیه می‌کنند که هیچگاه در یک حراجی اولین خرید خود را انجام ندهید، زیرا قیمت گذاری بر مبنای قیمت بازار ثانویه انجام می‌شود و پیشنهاد‌های مزایده ممکن است خیلی بالاتر از آن قیمت برود.

مجموعه داران

برای یافتن سرنخ‌ها به موزه سر بزنید.
یکی از خبرسازترین چیدمان‌های پابلیک آرت در سالهای اخیر، اثر کورنلیا پارکرCornelia Parker اکنون بالای موزه‌ی متروپولیتن قرار دارد. این چیدمان به اسم مرحله‌ی گذر، بازسازی یکی از صحنه‌های فیلم روانی هیچکاک در ابعاد واقعی می‌باشد. قیمت هر نسخه از مجموعه‌ی پرینت او با نام” روزی این شیشه خواهد شکست” ۳۷۰۰ دلار می‌باشد.

مجموعه داران
غرب را زیر نظر بگیر.
همان‌طور که صحنه‌ی هنر ساحل غربی آمریکا تاثیرگذارتر می‌شود، تاریخچه‌اش هم جایگاه دیگری پیدا می‌کند.
قرار است نمایشگاه مرور بر آثار بروس کونر که از چهره‌های تاثیرگذار هنر سواحل غربی می‌باشد، توسط SFMoMa برنامه‌ریزی شده و از ماه جولای در موزه‌های مختلفی از جمله موزه‌ی هنر مدرن به نمایش گذاشته شود. در حالی که قیمت هر یک از طراحی‌های کونر به راحتی مرز ۵۰۰۰۰ دلار را رد می‌کند، مجموعه #۱۰۰ چاپ او، که به شیوه‌ی قلم فلزی طراحی‌های دهه‌ی ۷۰ وی نزدیک می‌باشد، قیمتی مقرون به صرفه دارد.

مجموعه داران
آثار هنرمندانی را بخرید که سعی در گفتن حرفی بی زمان و پر اهمیت را دارند-به ویژه اگر افراد مهمی به آنها گوش می‌دهند-.
آثاری با موضوع سیاست هیچگاه دکوراتیو تلقی نمی‌شوند.
نقاشی‌ها، طراحی‌ها، چاپ‌ها و مجسمه‌های گلن لیگون Glenn Ligon با به‌کارگیری آزادانه‌ی تصاویر پاپ و ادبیات عامیانه به مطالعه‌ی هویت فرهنگی و اجتماعی می‌پردازد و باراک اوباما نیز آثار او را جمع آوری می‌کند.
اچینگ‌های متن محور او برای خرید پیشنهاد می‌شود.  در این چاپ‌ها عبارات تکرار می‌شوند و نهایتا در هم فرو ‌می‌روند و متن را ناخوانا می‌کند و تلاش ذهنی مخاطب برای درک متن و اشارات آن را طلب می‌کند.

مجموعه داران
هنرمندان قرن بیستمی را بیابید که به احتمال زیاد در کتاب‌های تاریخ هنر ماندگار می‌شوند و آثار دوره‌ی آخر آنها را بخرید.
آثار دوره‌های آخر هنرمندان معمولا ارزانتر از آثاریست که در دوران اوج آن هنرمند کار شده است و  دلیل خوبی هم دارد. این هنرمند ممکن است به دور تکرار افتاده باشد و آثاری با کیفیت پایین‌تر و انرژی کمتر خلق کند. اما زمانی که هنرمندی مورد توجه قرار می‌گیرد و معروف می‌شود، محققان آثار نهایی او را نیز مورد بررسی قرار می‌دهند و آنها نیز صاحب ارزش می‌شوند.
آندرو ویتکین Andrew Witkin، مدیر گالری باربارا کاراکوف، برای این بخش آثار نهایی سول لویت و باب منگولد را پیشنهاد می‌کند که با قیمت های کم ۱۰۰۰ دلاری به فروش می‌رسد.

مجموعه داران
در انتها: برای پیدا کردن معامله‌ی مناسب تحقیق کنید.
فیندلی، مدیر گالری آکواوالا، در خرید و فروش آثار هنری با قیمت‌های کلان هفت رقمی، تجربه‌ی زیادی دارد اما برای کتاب جدیدش راجع به  مجموعه‌داری، در مورد آثار ارزان قیمت بازار هنر نیز تحقیق کرده . این آثار شامل ” مجسمه‌های کاغذی کوچک ایساما نوگوچی و پولارویدهای تینا بارنی Tina Barney با قیمت کمتر از ۱۰۰ دلار، مجسمه‌های ربکا وارن Rebecca Warren و چاپ‌های خوبی از مکس ارنست، ژان دوبوفه و جان بالدساری با رنج قیمت ۲۵۰ تا ۱۰۰۰ دلار، نقاشی‌های کوچک ری پارکر Ray Parker، کولاژهای کریستو و مجسمه‌های چندتایی هانس آرپ کمتر از ۵۰۰۰ دلار و نقش برجسته‌ای منحصر به فرد از Gerald Laing متعلق به ۱۹۶۹، مجسمه‌ی گرانیتی هنرمند برزیلی ایران دو اسپیریتو سانتو Iran do Espiritu Santo و عکس‌های جیم ناتن Jim Naughton و نقاشی‌های جولز اولیتسکی Jules Olitski و لئون گلوب Leon Golub کمتر از ۱۰۰۰۰ دلار می‌باشد.
ممکن است نتوانید کارهای بزرگ و مهم این هنرمندان را تهیه کنید اما می‌توانید نمونه‌های خوبی خریداری کنید.
در پایان می‌توان گفت که با پولی نه چندان زیاد نیز می‌توانید مجموعه‌دار شوید!

مجموعه داران

[/one_half_last]

نویسنده