اله یار نجفی |پروژه های آران

اله یار نجفی در پروژه های آران
روایت سوم
۲۶ شهریورماه  ۱۳۹۵
الی ۱۲ مهرماه
خیابان نوفل لوشاتو کوچه لولاگر پلاک ۵

روز افتتاحیه ۴-۸
بازدید روزهای عادی همه روزه به جز شنبه ها بین ساعات ۱-۷
تلفن ۶۶۷۰۲۲۳۳

بیانیه روایت سوم

تصاویر دو بعد و نیمی که دستفروشها دارند هر کدام همانند پنجرهایی رو به دنیایی دیگر هستند که داستان جهانی متفاوت را روایت می کنند، جدا از دنیایی که ما در آن ایستاده ایم. پنجره های کوچکی که تنها قسمتی از قصه را روایت میکنند؛ کنار هم که قرارشان می دهی تصویر بزرگتر میشود و داستان گویاتر. فضای بزرگتری پدید می آید که تصور کردن موقعیتی که زمان و شخصیتهای داستان می تواند در آن اتفاق افتاده باشد، را امکان پذیر می سازد. موقعیت و زمانی نو ساخته میشود تا نقشی از جنس خیال پدیدار گردد. داستانهایی دو بعدی در فضایی دوبعد و نیمی با رنگ و لعابی دور از واقعیت.

فضای دوبعدونیمی صحنه تاثیری متقابل بر بیننده دارد، چنان که او گاهی مجبور به حرکت میشود تا فضای کامل داستان را ببیند و حتی نقشی فعالانه در تکمیل داستان ایفا نمای
داستانهایی که لایه لایه و بهلول وار، فضای تازه و موقعیت جدیدی را که به آن متکی هستند به رخ میکشند و با زبان استعاره به عدم هم ذات بودن داستان و مکان اتفاق آن، اشاره می کنند

در حقیقت اساس کار بر مبنای بداهه سازی است؛ اغراق در جدا سازی نقش از زمینه و قابل تمیز بودن این دو. مخاطب همزمان با دو گونه مختلف از تصاویری که در کنار هم قرار می گیرند، روبرو میشود که این دو هر کدام به تنهایی تعریفی جدا دارند و نیز تحلیلی دیگر. تماشاگر از واقعیت دور میشود و در واقع روایتی جدید ظاهر میشود. که بعد دیگری است و هرگز روایت اصلی را بطور تمام نمی پوشاند. نهایتا” مجموعه تمامی این عناصر دریک همزمانی روایت سومی را شکل می دهند
اله یار نجفی

اله یار نجفی

 

The Third Narrative
Allahyar Najafi
Opening on 16th September 2016 up to 3rd October 2016

Aaran Projects
Neauphle Le Chateau, Lolagar st. No 5.
Tel +98 21 66702233
For Opening day: 4-8
And everyday visiting hours, 1-7

اله یار نجفی

The Third Narrative

The 2/5 dimensional lenticular imagery that every vendor has, are like windows to another world; windows that narrate only part of the story. When you put them next to each other a larger image is unveiled and the story becomes more explicit. It is as if imagination is given larger leeway to create a circumstance that allows for the story to happen . A new time and different status that reveals a new imagery. A two dimensional narrative in a two and half dimensional space, with colors and glaze estranged from reality.

This 2/5 dimensional setting has an impact on the viewer; the viewer is forced to move to see the complete story and is even allowed to take part in completion of the story. These stories show off their layers and betray the new space and status that they rely upon, and metaphorically reference the inconsistency of the story and the place it happens in.

In essence, the process is improvised; the image is disconnected from the back ground and this detachment is recognizable. In fact the viewer is simultaneously confronting  two different kinds of imagery each with their own singular description and resolution. Because of the new imagined portrayal, the viewer recedes from reality and in fact a new narrative is unveiled, which is another dimension and which does not cover the original story . Concurrently all these elements create a Third Narrative.

Allahyar Najafi