تجمل ویرانهها در نقاشیهای رضا بهاروند در گالری ماه
گزارش تصویری نمایشگاه انفرادی نقاشی رضا بهاروند
گالری ماه
نمایشگاه تا تاریخ ۲۷ تیر برقرار است.
ساعات بازدید: روزانه ساعت ۱۶ تا ۲۰
گالری روزهای یکشنبه تعطیل است.
آدرس گالری: خیابان آفریقا، بلوار گلستان، شماره ۲۶
تلفن: ۵۸۷۹ ۲۲۰۴
در متنی که امیر نصری با عنوان ساختن و تخریب کردن در قابی بزرگ درباره آثار رضا بهاروند نگاشته، آمدهاست:
ساختن و تخریب کردن در قابی بزرگ
۱- در موزه هنر خنت (Ghent) طبیعت بی جانی از ویلم کلاس هدا (Willem Claesz Heda) وجود دارد که در پیش زمینه آن میزهای برهم ریخته نقاشی از شیرینی های نیم خورده تا لیموی پوست کنده شده و جام واژگون را شاهدیم. در پس زمینه این نقاشی کاخی ترسیم شده است که محکم و استوار ایستاده است و هیچ اثری از ویرانه در آن نیست. این طبیعت بی جان سده هفدهمی نقطه ی مقابل مجموعه ی آخر رضا بهاروند است.
منطق طبیعت بی جان های بهاروند نقیضه ای است بر طبیعت بی جانی که توصیف آن رفت. بهاروند در پیش زمینه کارش اشیایی مرتبط با زندگی تجملی را به مخاطبش ارائه می کند که نه تنها هیچ گزندی از تخریب ندیده اند، بلکه ساخت و سازآن ها با ماده ای نامعمول (اکلیل) به آن ها شأنی ویژه بخشیده است. مثل اشیایی که با نور پردازی ویژه ای در ویترین مغازه ها عرضه شده اند. آن ها نه تنها تخریب نشده اند، بلکه مجددا ساخته شده اند و شکل یافته اند. در مقابل این فضای ویترینی و تصنعی، در پس زمینه با تخریب مواجهیم. فضای شهری جنگ زده که با دقت و وسواس ساخته شده و سپس با بی رحمی تمام توسط سازنده اش تخریب شده است.
درطبیعت بی جان هلندی برای نشان دادن گذران زندگی به بازنمایی جمجمه، جام نیم خورده، ساعت شنی و مواردی از این سنخ می پرداختند و آن ها را در پیش زمینه اثر قرار می دادند. مخاطب با توجه به نظام چینش ابژه ها و ترکیب بندی اثر، به این وجه از زندگی نزدیک می شد و آن را پیش چشم می داشت. در این مجموعه نزدیکی به ویرانی جای خود را به فاصله گرفتن از آن داده است. ویرانی در پس زمینه قرار دارد، اما حضور سنگین آن بر اشیای ترسیم شده در این مجموعه احساس می شود. نقاش با این جابه جایی به آشنایی زدایی از نظم و ترتیب اشیا در طبیعت بی جان دست زده است.
۲- معمولا در طبیعت بی جان انسان غایب است. نه اینکه به طور کامل غایب باشد، بلکه حضوری سلبی دارد. در این مجموعه در فضای پیش زمینه اشیایی حضور دارند که آسودگی خیال انسان را برای عدم توجه به فضای پس زمینه با خود به همراه دارند. اثری از انسان نیست و تنها ویرانه ها باقی مانده اند که ماحصل انسان ها هستند. هم اشیاء درخشان و تزیین شده از جنس اکلیل و هم ویرانه ها، به حضور سلبی انسان اشاره دارند.
۳- طبیعت بی جان چینشی است از اشیاء زندگی روزمره در قابی کوچک. در این مجموعه از چینش اشیاء زندگی روزمره در کنار هم خبری نیست. در هریک از تابلوها یک شئ به نمایندگی از زندگی همراه با تجمل انتخاب شده اند و نقاش با ماده ای که به کار گرفته است بر زرق و برق آن افزوده است. به همین منوال، قاب کوچکی که برای طبیعت بی جان بکار می رفت نیز جای خود را به بوم های بزرگ این مجموعه داده است. مخاطب با شئ ای در ابعادی بزرگ روبه رو می شود که سعی در پوشاندن ویرانی های پس زمینه دارد. در نهایت هم ویرانی را نپوشانده است و به برجسته شدن آن یاری رسانده است.
ویژگی خاص این مجموعه رضا بهاروند را می توان در “تخریب” خلاصه کرد. او می سازد و تخریب می کند. همین طور برای بیشتر دیده شدن تخریب، یک شئ را در پیش زمینه تصویر و در نزدیکی مخاطب قرار می دهد تا ساختن و تخریب کردن را کنار هم نشان دهد.
همچنین شهروز مهاجر در یادداشتی بر این نمایشگاه مینویسد:
شکوه ویرانی
تصور اینکه ویرانی و تخریب، میتواند شکوهانگیز و خیره کننده در معنای مثبت باشد، شالودهها و برساختهای ذهنی ما را از مفاهیمی که عمیقاً بار انسانی و اخلاقی دارند، بهشدت دچار آشفتگی و تردید میکند.
با توجه به فرض مذکور است که مشاهدهی این مجموعه از آثار رضا بهاروند، مفهوم دیکانستراکشن یا واسازی که به نام ژاک دریدا میشناسیم را برایمان تداعی میکند؛ در این اندیشه، ویران کردن هم زمان است با از نو ساختن و دوباره بنا کردن؛ به عبارتی آنچه که به مثابه پدیداری تصویری در اثر هنری نمایان میگردد، و یا جلوهگاه سوژهای خوش منظر میشود، حاصل ویرانی شکوهمندی است که به دشواری میتوان تقدم یا مرزی بین آن و ساختِ دوبارهی اثر در نظر گرفت.
بهاروند در پس زمینهی تمام آثار این مجموعه، فضای ویران شهری را به تصویر درآورده که روزگاری نه چندان دور، سیمایی دیگر داشته است. تمام این پسزمینه با دقتی تمام و با پرداختی دقیق و رئالیستی، ساخته شده و سپس عامدانه مخدوش و مضمحل گردیده است؛ بهعبارتی، او ویرانی دیگری بر ویرانی میافزاید.
اما آنچه در نمای بیرونی یا پیش زمینهی اثر شاهدش هستیم، به تعبیر اندیشمندان پساساختارگرا همان « کشف حجاب » است؛ از حقیقتی تلخ، از جنگ و از دنیایی که نقاش را در آفرینش این مجموعه عمیقاً متأثر کرده است.
چلچراغی مزین و افروخته، توپهای پراکنده، کفشهایی پرزرقوبرق و یا نشیمنگاهی فاخر که از معنای آسودگی و فراغت تهی شده است؛ حاصل این کشف حجاب یا پردهدری معنادار است که هنرمند به تصویر درآورده است.
در واقع اندیشیدن به کنتراست شدیدی که در پس زمینه و پیش زمینهی تمام این آثار، چه از لحاظ فرمی و چه از لحاظ مضمونی شاهدش هستیم، ما را بیشتر به جهانبینی رضا بهاروند در آفرینش این مجموعه نزدیک میکند.
گزارشهای تصویری گالریهای دیگر را در لینکهای زیر دنبال کنید:
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
آنچه در سر سمیرا اسکندرفر در طراحان آزاد میگذرد
آنچه در سر سمیرا اسکندرفر در طراحان آزاد میگذرد نمایشگاه انفرادی نقاشی سمیرا اسکندرفر با عنوان چی تو سرته؟ جمعه ۱۶ تیر افتتاح شد. گزارش تصویری نمایشگاه گالری طراحان آزاد عنوان: چی تو سرته؟ بیانیه نمایشگاه را اینجا بخوانید: نمایشگاه انفرادی نقاشی سمیرا اسکندرفر نمایشگاه تا ۳ مرداد ادامه دارد. بازدید: همه روزه ۱۶ تا ۲۰ نشانی: میدان فاطمی – میدان گلها – میدان سلماس – جنب پاسارگاد – شماره ۵ تلفن: ۸۸۸۰۰۸۶ ۷۶ گزارش تصویری نمایشگاههای […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
طلیعه کامران در حلقه هنرمندان هفت ثمر | گزارش تصویری
طلیعه کامران در حلقه هنرمندان هفت ثمر | گزارش تصویری گشایش نمایشگاه دوستداران هفت ثمر نمایشگاه گروهی جمع کثیری از هنرمندان مطرح در آخرین نمایشگاه تابستانی گالری هفت ثمر به یاد طلیعه کامران، نقاش و هنرمند پیش کسوت آثار خود را در مدیاهای متفاوت از جمله نقاشی – عکاسی – چاپ دستی – تاپستری – مجسمه – سرامیک در گالری هفت ثمر جمعه ۱۶ تیر به نمایش درآوردند. نمایشگاهی که تمام دیوارهای گالری مملو از آثار این هنرمندان به نام شده است. […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
گزارش تصویری نمایشگاه نگاه ۷۷ هنرمند به زندگی عباس کیارستمی
گزارش تصویری نمایشگاه نگاه ۷۷ هنرمند به زندگی عباس کیارستمی نمایشگاه عکس یک تکه زندگی در آستانه ۷۷ سالگی عباس کیارستمی ۷۷ عکس از ۷۷ هنرمند عکاس به کوشش پرهام دیده ور در گالری ایوان جمعه ۱۶ تیر ۹۶ برپا شد. گزارش تصویر نمایشگاه بیانیه و هنرمندان شرکت کننده را اینجا بخوانید: ۷۷ تکه از زندگی عباس کیارستمی در نمایشگاه گروهی عکاسی در گالری ایوان قیمت کلیه آثار تک نسخه ۶۰۰۰۰۰ تومان و ۳ نسخه به ترتیب ۶۰۰۰۰۰ و ۸۰۰۰۰۰ […]